Konińska integracja PKS, MZK i Kolei Wielkopolskich. Wspólny bilet od Teroplan
PKS Konin rozpoczął wdrażanie jednego z najbardziej ambitnych projektów integracji transportu publicznego w Polsce.
10 października 2025 roku podpisano umowę pomiędzy spółką PKS Konin a firmą Teroplan S.A., właścicielem platformy ePodróżnik.pl. Nowy system informacji pasażerskiej oraz wspólny bilet obejmą PKS Konin, MZK Konin i Koleje Wielkopolskie. O przetargu poprzedzającym tę inwestycję pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kiedy podpisano umowę między PKS Konin a firmą Teroplan S.A.?
- Jakie trzy podmioty obejmie wspólny bilet w Koninie?
- Ile wynosi wartość projektu integracji transportu publicznego w Koninie?
Jeden bilet, wiele połączeń
Projekt wart blisko 3 mln złotych realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021–2027 i Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Nowy system ma ruszyć na początku 2026 roku.
– „To nie jest plan, to się dzieje teraz. Już od stycznia pasażerowie zobaczą realną zmianę jakości podróży” – zapowiedział Dariusz Andrzejewski, prezes PKS Konin.
– „Mieszkańcy od dawna pytają nas o wspólny bilet. Dziś odpowiadamy: tak, będzie” – podkreślił Piotr Korytkowski, prezydent Konina. – „Dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej zmieniamy oblicze komunikacji. Dziś zaczynamy nowy rozdział: cyfrowy, ekologiczny i wygodny” – dodał.
System umożliwi planowanie podróży z przesiadkami pomiędzy przewoźnikami i zakup biletu na całą trasę jednym kliknięciem – w aplikacji lub online.
– „Nawet jeśli podróż składa się z trzech etapów – PKS, MZK i kolej – pasażer zapłaci raz, jednym systemem, i dostanie bilet na cały przejazd” – wyjaśnił Andrzej Soroczyński, prezes Teroplan S.A.
Cyfryzacja na poziomie ogólnopolskim
Zgodnie z umową, w pojazdach PKS pojawi się 180 nowoczesnych bileterek z dotykowymi ekranami, obsługą NFC, QR, kart płatniczych i systemów mobilnych. Urządzenia umożliwią zarówno zakup biletu, jak i jego kontrolę.
– „Stawiamy na pełną dostępność – także dla osób słabowidzących i niewidomych. To nie tylko wygoda, to standard XXI wieku” – podkreślił Soroczyński.
W ramach inwestycji pasażerowie zyskają aplikację mobilną z możliwością śledzenia autobusu w czasie rzeczywistym, a także elektroniczne tablice informacyjne na przystankach. Informacje będą też dostępne na stronie internetowej i w systemie e-podróżnik. To koniec z czekaniem na przystanku w niepewności. Teraz każdy będzie miał swoją prywatną tablicę odjazdów – w telefonie.
– „Zbudujemy silną spółkę transportową i markę, z której Konin będzie mógł być dumny” – podsumował prezydent Korytkowski.
Polityka transportowa i społeczna
Konin jest jednym z nielicznych miast w Polsce, które są właścicielami zarówno MZK, jak i PKS – co znacznie ułatwia integrację usług.
– „To pozwala nam prowadzić spójną politykę mobilności. Integracja systemów to nie fanaberia – to konieczność, jeśli chcemy zatrzymać ludzi w transporcie publicznym” – mówił Korytkowski.
Nowy system biletowy jest też odpowiedzią na zmieniające się nawyki mieszkańców.
– „Coraz więcej młodych ludzi nie wyrabia prawa jazdy. Chcą niezależności, ale w cyfrowej formie. Musimy to zrozumieć i dostarczyć im narzędzi – i to robimy” – powiedział Maciej Sytek, pełnomocnik marszałka ds. restrukturyzacji Wielkopolski Wschodniej i dodał również, że – „To nie tylko modernizacja. To impuls gospodarczy, społeczny i ekologiczny. Transport dostępny cyfrowo to przyszłość regionów”.
Na koniec przypomnijmy, że o końskiego przetargu stanęła tylko jedna firma – Teroplan S.A. z ofertą wartą 2.879.097,90 zł brutto, która zmieściła się w budżecie projektu. Ocena oferty: 94 pkt (60 pkt za cenę, 34 pkt za doświadczenie zespołu). System ma działać w modelu SaaS, z pełnym wsparciem technicznym, szkoleniami i serwisem.
Komentarze