Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Konińska integracja PKS, MZK i Kolei Wielkopolskich. Wspólny bilet od Teroplan

infotrans
12.10.2025 11:03
0 Komentarzy

PKS Konin rozpoczął wdrażanie jednego z najbardziej ambitnych projektów integracji transportu publicznego w Polsce.

10 października 2025 roku podpisano umowę pomiędzy spółką PKS Konin a firmą Teroplan S.A., właścicielem platformy ePodróżnik.pl. Nowy system informacji pasażerskiej oraz wspólny bilet obejmą PKS Konin, MZK Konin i Koleje Wielkopolskie. O przetargu poprzedzającym tę inwestycję pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy podpisano umowę między PKS Konin a firmą Teroplan S.A.?
  2. Jakie trzy podmioty obejmie wspólny bilet w Koninie?
  3. Ile wynosi wartość projektu integracji transportu publicznego w Koninie?

Jeden bilet, wiele połączeń

Projekt wart blisko 3 mln złotych realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021–2027 i Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Nowy system ma ruszyć na początku 2026 roku.

– „To nie jest plan, to się dzieje teraz. Już od stycznia pasażerowie zobaczą realną zmianę jakości podróży” – zapowiedział Dariusz Andrzejewski, prezes PKS Konin.

– „Mieszkańcy od dawna pytają nas o wspólny bilet. Dziś odpowiadamy: tak, będzie” – podkreślił Piotr Korytkowski, prezydent Konina. – „Dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej zmieniamy oblicze komunikacji. Dziś zaczynamy nowy rozdział: cyfrowy, ekologiczny i wygodny” – dodał.

System umożliwi planowanie podróży z przesiadkami pomiędzy przewoźnikami i zakup biletu na całą trasę jednym kliknięciem – w aplikacji lub online.

– „Nawet jeśli podróż składa się z trzech etapów – PKS, MZK i kolej – pasażer zapłaci raz, jednym systemem, i dostanie bilet na cały przejazd” – wyjaśnił Andrzej Soroczyński, prezes Teroplan S.A.

Konin cyfrowym liderem transportu. PKS, MZK i Koleje Wielkopolskie łączą siły dzięki Teroplanowi
Konin cyfrowym liderem transportu. PKS, MZK i Koleje Wielkopolskie łączą siły dzięki Teroplanowi

Cyfryzacja na poziomie ogólnopolskim

Zgodnie z umową, w pojazdach PKS pojawi się 180 nowoczesnych bileterek z dotykowymi ekranami, obsługą NFC, QR, kart płatniczych i systemów mobilnych. Urządzenia umożliwią zarówno zakup biletu, jak i jego kontrolę.

– „Stawiamy na pełną dostępność – także dla osób słabowidzących i niewidomych. To nie tylko wygoda, to standard XXI wieku” – podkreślił Soroczyński.

W ramach inwestycji pasażerowie zyskają aplikację mobilną z możliwością śledzenia autobusu w czasie rzeczywistym, a także elektroniczne tablice informacyjne na przystankach. Informacje będą też dostępne na stronie internetowej i w systemie e-podróżnik. To koniec z czekaniem na przystanku w niepewności. Teraz każdy będzie miał swoją prywatną tablicę odjazdów – w telefonie.

– „Zbudujemy silną spółkę transportową i markę, z której Konin będzie mógł być dumny” – podsumował prezydent Korytkowski.

Konin cyfrowym liderem transportu. PKS, MZK i Koleje Wielkopolskie łączą siły dzięki Teroplanowi
Konin cyfrowym liderem transportu. PKS, MZK i Koleje Wielkopolskie łączą siły dzięki Teroplanowi

Polityka transportowa i społeczna

Konin jest jednym z nielicznych miast w Polsce, które są właścicielami zarówno MZK, jak i PKS – co znacznie ułatwia integrację usług.

– „To pozwala nam prowadzić spójną politykę mobilności. Integracja systemów to nie fanaberia – to konieczność, jeśli chcemy zatrzymać ludzi w transporcie publicznym” – mówił Korytkowski.

Nowy system biletowy jest też odpowiedzią na zmieniające się nawyki mieszkańców.

– „Coraz więcej młodych ludzi nie wyrabia prawa jazdy. Chcą niezależności, ale w cyfrowej formie. Musimy to zrozumieć i dostarczyć im narzędzi – i to robimy” – powiedział Maciej Sytek, pełnomocnik marszałka ds. restrukturyzacji Wielkopolski Wschodniej i dodał również, że – „To nie tylko modernizacja. To impuls gospodarczy, społeczny i ekologiczny. Transport dostępny cyfrowo to przyszłość regionów”.

Na koniec przypomnijmy, że o końskiego przetargu stanęła tylko jedna firma – Teroplan S.A. z ofertą wartą 2.879.097,90 zł brutto, która zmieściła się w budżecie projektu. Ocena oferty: 94 pkt (60 pkt za cenę, 34 pkt za doświadczenie zespołu). System ma działać w modelu SaaS, z pełnym wsparciem technicznym, szkoleniami i serwisem.

Komentarze