Komunikacyjne plany Elbląga na rok 2012
infotrans
15.12.2011 19:47
0 Komentarzy
Komunikacyjne plany Elbląga na rok 2012
Dlaczego rok 2012 będzie niezwykle istotny, jeśli chodzi o funkcjonowanie naszej komunikacji miejskiej do 2020 r.? Dlaczego tak trudno zmienić trasę czy rozkład jazdy autobusu? Co to jest plan transportowy? –wszystko to wyjaśnia na łamach lokalnego portalu Portel.pl – Zbigniew Orzech, nowy dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.
Zbigniew Orzech: –Elbląg ma wzorcowy system zarządzania komunikacją miejską. Podkreśla to na każdej konferencji prof. Olgierd Wyszomirski –świadomie wymieniam jego nazwisko, bo to człowiek, który zajmuje się naukowo komunikacją od wielu, wielu lat, jest takim guru w dziedzinie komunikacji miejskiej w Polsce, a jednocześnie jest praktykiem, dyrektorem Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Prof. Wyszomirski nasze rozwiązanie wskazuje jako rozwiązanie modelowe, aczkolwiek niszowe, bo taki system zarządzania komunikacją funkcjonuje tylko w Elblągu.
Dziennikarze: –Na czym polega modelowość elbląskiego rozwiązania?
–Główna cecha naszego systemu zarządzania komunikacją to rozdział pomiędzy operatorem, a organizatorem. Organizatorem jest miasto, a więc prezydent, burmistrz. Wiadomo, że nie zajmuje się on komunikacją osobiście. W innych miastach jest to albo osobny departament w urzędzie miasta, albo zakład budżetowy –najczęściej spotykane rozwiązanie. Trzecie rozwiązanie, elbląskie, jest jedynym takim w Polsce –funkcje organizatora zostały scedowane na Zarząd Komunikacji Miejskiej, który jest spółką prawa handlowego, czyli spółką z o.o. W Unii Europejskiej taki system został przyjęty jako wzorcowy. Tym możemy się pochwalić –jeszcze nie było ustawy, nie było rozporządzeń unijnych, a mu już ten system w Elblągu mieliśmy.
Dziennikarze: –A operator?
–Operatorem jest ten, który wykonuje usługę, a więc jeździ i wozi pasażerów. Jego wyłonienie może się odbyć albo w drodze przetargu, albo przez powierzenie tej usługi bez przetargu. Ten drugi sposób może mieć jednak miejsce tylko w niewielkich miastach, w Elblągu już nie. W Elblągu taki przetarg odbył się w 2006 roku, umowy z przewoźnikami zostały podpisane na siedem lat (2007-2013). Następne rozdanie czeka nas od roku 2014, prawdopodobnie będzie to kolejna siedmiolatka, więc na lata 2014-2020.
Dziennikarze: –Więc kto nas teraz wozi?
–Aktualnie mamy czterech przewoźników: Tramwaje Elbląskie, spółkę ze 100-procentowym udziałem miasta, i trzy spółki z o. o., które są podmiotami prywatnymi: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej (PKS), Autobusowe Linie Prywatne (ALP) i Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej (PKA). Ci trzej przewoźnicy autobusowi jeżdżą w ramach zawartego w 2006 roku kontraktu.
Dziennikarze: –Dlaczego te przetargi są takie ważne?
–Ponieważ w kontrakcie są dwa parametry stale i one determinują nasze działania do roku 2013. Pierwszy to cena za jeden wozokilometr, wynegocjowana w 2006 r. i powiększana co roku o wskaźnik inflacji i wskaźnik wzrostu cen paliwa. Drugi parametr stały możemy wprawdzie korygować, ale tylko w pewnych, określonych w kontrakcie z 2006 r. granicach –to liczba wozokilometrów do przejechania. Zmiana nie możemy przekroczyć 15 proc . w całym okresie siedmioletnim. Dlatego nasze ruchy, jeśli chodzi o kwestie zmian linii, zasięgu linii są mocno ograniczone. Radykalnie będzie można to zmienić dopiero w następnym rozdaniu –na lata 2014-2020.
Dziennikarze: –Dwa najbliższe lata są więc dla Zarządu Komunikacji Miejskiej kluczowe, bo skutki podejmowanych teraz decyzji elblążanie będą odczuwać aż do 2020 r.
–Owszem, z tego terminarza wynikają dla ZKM pewne działania, które muszę wykonać i za które biorę pełną odpowiedzialność.
Dziennikarze: –A konkretnie?
–Zacznijmy od końca… W drugiej połowie 2013 r. musimy mieć podpisane nowe umowy z przewoźnikami, żeby 1 stycznia 2014 r. komunikacja miejska mogła funkcjonować. Dlatego w pierwszej połowie 2013 r. musi być rozstrzygnięty duży przetarg na przewozy, do którego najpóźniej w drugiej połowie 2012 r. trzeba przygotować warunki przetargowe, m.in. ile chcemy mieć w Elblągu linii, jakie trasy przejazdu, jaką częstotliwość kursowania, jakie rozkłady jazdy –wszystko to, co musi się znaleźć w tych nowych kontraktach.
Dziennikarze: –Przyszły rok będzie więc najważniejszy…
–Tak, bo w 2012 r. trzeba zebrać cała niezbędną wiedzę, także o planach rozwojowych miasta. W 2012 r. musimy przygotować dokument, którego nikt dotąd w Polsce nie przygotowywał, a teraz ustawa to nakazuje –w miastach powyżej 50 tysięcy mieszkańców musi być opracowany plan transportowy, czyli „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w komunikacji miejskiej”. Ten plan ma wszelkie cechy planu zagospodarowania przestrzennego –musi przejść wszystkie procedury konsultacyjne, być przegłosowany przez Radę Miasta, uzgodniony z ościennymi gminami i na szczeblu województwa. Ten plan będzie określał wszystkie warunki do przetargu –to jest jedna z najważniejszych rzeczy, jakie przed nami w 2012 r.
Dziennikarze: –A druga?
–W 2012 r. nastąpi pełne wdrożenie Elbląskiej Karty Miejskiej. Rozumiem to tak, że większość naszych pasażerów korzysta z karty elektronicznej, wygaszamy papierowy bilet. Musimy również w tym czasie wyeliminować wszystkie ewentualne usterki, luki w systemie EKM, które –jako realista –wiem, że wystąpią.
Dziennikarze: –Skąd to przekonanie?
–Ano stąd, że nasza EKM-ka jest w pewnym sensie nowa w Polsce. Dlaczego nowa? Gdy słyszymy, że gdzieś funkcjonuje bilet elektroniczny, to on funkcjonuje zazwyczaj w mniejszym niż u nas zakresie. W Trójmieście na przykład jest bilet elektroniczny, ale on zastępuje jedynie bilet okresowy. Z punktu widzenia ekonomicznego powiem wprost –to jest żadna inwestycja, bo system biletu elektronicznego, jeśli obejmuje tylko bilet okresowy, jest dużo droższy niż zwykły, historyczny kartonik z przyklejonym zdjęciem. Nasza RKM-ka jest nowością w Polsce chociażby z tego powodu, że obejmuje dwa obszary: parkingi i komunikację miejską. To rodzi pewne reperkusje techniczne, softwarowe, szczególnie oprogramowania. Choćby kwestia rozliczeń –inny jest VAT na usługi parkingowe, inny na komunikację miejską. Czegoś takiego jak EKM w zasadzie w innych miastach nie ma.
* * *
Zbigniew Orzech, nowy dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu. To postać w mieście znana. W latach 1990-1994 był elbląskim wicekuratorem oświaty, w latach 90. radnym Rady Miejskiej, później pracował na kierowniczych stanowiskach w firmach prywatnych (m.in. PZU Życie), a przez ostatnie trzy lata był szefem komunikacji miejskiej w Malborku. Od 17 października br. pełni obowiązki dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej. W konkursie na stanowisko dyrektora spółki łącznie wzięło udział 7 osób.Poniżej elbląska komunikacja miejska w liczbach:
– 25 –linii komunikacyjnych: pięć linii tramwajowych, 20 linii autobusowych (w tym jedna nocna i jedna sezonowa)
– 78 –pojazdów wozi pasażerów w dzień roboczy
– 1169 –kursów jest wykonywanych w dzień roboczy
– 12 000 –kilometrów pokonują dziennie tramwaje i autobusy
– 28 000 –pasażerów korzysta z komunikacji miejskiej w dzień roboczy
– 29 000 –Elbląskich Kart Miejskich wydano do chwili obecnej
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Z okazji Prima Aprilis KOLEO zabiera użytkowników w nostalgiczną podróż
Kontraktyza darmo
01.04.2025
Stargard i Włocławek dołączają do miast z rozkładami MPK w Google Maps
Kontraktyza darmo
06.03.2025
Raport UNICEF o wykluczeniu transportowym w Sejmie
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
Od 3 marca linie autobusowe powiatu grudziądzkiego w systemie Time4BUS
Pasażerza darmo
29.03.2025
Bilety Kolei Małopolskich do kupienia w aplikacji Jakdojade
Pasażerza darmo
04.03.2025
R&G uruchomiło w autobusach MPK Siedlce system płatności bezgotówkowych
Pasażerza darmo
03.03.2025
Świdnickie autobusy w Google Maps. To ułatwia podróżowanie po mieście
Pasażerza darmo
21.02.2025
Warszawski Transport Publiczny niemal z miliardem pasażerów. Za rok 2024
Pasażerza darmo
11.02.2025
Ferie 2025: Koleje Śląskie znów wprowadzą bilety za złotówkę. Dla dzieci
Pasażerza darmo
04.02.2025
MZK Toruń i 265 nowych kasowników w całej flocie. Od Mera Systemy
Pasażerza darmo
04.02.2025
R&G wdrożyło Portal Pasażera w autobusach MZK Przemyśl
Pasażerza darmo
02.02.2025
Więcej z Działu Prawo
MI: Marszałkowie z nową rolą w noweli Funduszu Autobusowego (FRPA)
Prawoza darmo
28.02.2025
Warszawa: Pasażerka czekała na autobus. Wjechała w nią przyczepa
Prawoza darmo
04.01.2025
Marek Rutka wyróżniony za zasługi dla transportu publicznego
Prawoza darmo
22.12.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Z biletem ŁKA zwiedzisz łódzkie atrakcje. Ze zniżką
Przewoźnicyza darmo
05.09.2024
Nie żyje Anna Reising, prezes MPK Tarnów
Przewoźnicyza darmo
08.08.2024
MZK Ostrów Wlkp. przewiezie bezpłatnie dzieci podczas wakacji
Przewoźnicyza darmo
26.06.2024
MPK Wrocław zaprasza na Dzień Otwarty 2024. Dwie linie specjalne
Przewoźnicyza darmo
21.05.2024
Więcej z Działu Producenci
Enika i Medha łączą siły
26.01.2024
Nowe produkty GMV zaprezentowane na IT Trans ’22
Producenciza darmo
24.05.2022
Więcej z Działu Infrastruktura
Wrocław: Autobusy pojadą torowiskiem na Bardzkiej. Umowa podpisana
Infrastrukturaza darmo
31.03.2025
Suwałki: Miasto ograniczyło do minimum strefę płatnego parkowania
Infrastrukturaza darmo
02.03.2025
Komentarze