Komunikacyjne badanie łódzkich studentów
infotrans
19.05.2010 22:59
0 Komentarzy
Komunikacyjne badanie łódzkich studentów
Od lutego do końca kwietnia na łódzkich uczelniach: Uniwersytecie Łódzkim, Politechnice Łódzkiej oraz Uniwersytecie Medycznym, można było spotkać ankieterów, który przeprowadzali badanie preferencji transportowych studentów.
Celem badania było uzyskanie informacji o preferencjach transportowych studentów łódzkich uczelni wyższych. Dowiedzieliśmy się jak i dlaczego studenci poruszają się po Łodzi oraz jakich środków transportu do tego używają: komunikacji miejskiej, samochodu, roweru, czy chodzą pieszo. Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem ankiety audytoryjnej w okresie od 1 lutego do 30 kwietnia 2010 roku, na próbie 1030 studentów. Wyniki są reprezentatywne dla ogółu studentów z prawdopodobieństwem wynoszącym 95%. Pomysłodawcom oraz organizatorom badania, zależało, aby dowiedzieć się jak (i dlaczego) studenci docierają na uczelnię. Co jest dla nich ważne i co determinuje ich wybór – czy czas przejazdu, czy odległość, cena… Wstępna analiza wyników pozwala wyciągnąć ciekawe wnioski oraz daje obraz łódzkich studentów i ich potrzeb w zakresie rozwijania transportu w Łodzi.
Organizatorami badania są Studenckie Koło Naukowe Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Łódzkiego „SPATIUM”oraz Fundacja Normalne Miasto – FENOMEN.
Organizatorami badania są Studenckie Koło Naukowe Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Łódzkiego „SPATIUM”oraz Fundacja Normalne Miasto – FENOMEN.
Jak studenci poruszają się po Łodzi?
Poprosiliśmy studentów o wskazanie w jaki sposób i jak często docierają na uczelnię. Zbadaliśmy również, jakie odległości muszą pokonać studenci aby dotrzeć na uczelnię ze swojego miejsca zamieszkania. (zobacz wyniki – kliknij)
Potrzeby studentów w zakresie transportu
Uzyskane wyniki pozwalają na wskazanie tendencji, iż używanie określonego środka transportu pociąga za sobą potrzebę rozbudowy infrastruktury kierunkowaną przede wszystkim na potrzeby tego konkretnego środka. (zobacz wyniki – kliknij)
Poprosiliśmy studentów o wskazanie w jaki sposób i jak często docierają na uczelnię. Zbadaliśmy również, jakie odległości muszą pokonać studenci aby dotrzeć na uczelnię ze swojego miejsca zamieszkania. (zobacz wyniki – kliknij)
Potrzeby studentów w zakresie transportu
Uzyskane wyniki pozwalają na wskazanie tendencji, iż używanie określonego środka transportu pociąga za sobą potrzebę rozbudowy infrastruktury kierunkowaną przede wszystkim na potrzeby tego konkretnego środka. (zobacz wyniki – kliknij)
Rower w mieście
Rower to popularny środek transportu w europejskich metropoliach, gdzie studenci powszechnie wykorzystują go do codziennych podróży. A jak na tym tle wypada Łódź?
Okazało się też, że najbardziej istotnymi czynnikami, które skłoniłoby studentów do przyjeżdżania na uczelnię rowerem są: możliwość pozostawienia roweru w bezpiecznym miejscu oraz możliwość dojechania na uczelnię po wytyczonej ścieżce/trasie rowerowej. Zapewnienie bezpiecznego pozostawienia roweru nie wymaga wielkich nakładów inwestycyjnych i może szybko być zrealizowane.
Rower to popularny środek transportu w europejskich metropoliach, gdzie studenci powszechnie wykorzystują go do codziennych podróży. A jak na tym tle wypada Łódź?
Okazało się też, że najbardziej istotnymi czynnikami, które skłoniłoby studentów do przyjeżdżania na uczelnię rowerem są: możliwość pozostawienia roweru w bezpiecznym miejscu oraz możliwość dojechania na uczelnię po wytyczonej ścieżce/trasie rowerowej. Zapewnienie bezpiecznego pozostawienia roweru nie wymaga wielkich nakładów inwestycyjnych i może szybko być zrealizowane.
Jest się na kim wzorować
Studenci dużo podróżują i dzięki temu obserwują życie mieszkańców innych regionów Polski i Europy. Dlatego poprosiliśmy ankietowanych o opisanie znanych im tzw. dobrych praktyk (best practices) w kształtowaniu prorowerowej polityki transportowej. Znajomością takich działań wykazało się 15% studentów, którzy podali łącznie 229 przykładów.
Wzorem do naśladowania okazała się przede wszystkim Holandia, chociaż łódzcy studenci podawali też przykłady z Francji, Belgii czy Danii. Trzeba jednak podkreślić, że w kształtowaniu polityki prorowerowej mamy się od kogo uczyć także w Polsce, ponieważ studenci opisali ciekawe praktyki z Trójmiasta i Wrocławia.
Studenci dużo podróżują i dzięki temu obserwują życie mieszkańców innych regionów Polski i Europy. Dlatego poprosiliśmy ankietowanych o opisanie znanych im tzw. dobrych praktyk (best practices) w kształtowaniu prorowerowej polityki transportowej. Znajomością takich działań wykazało się 15% studentów, którzy podali łącznie 229 przykładów.
Wzorem do naśladowania okazała się przede wszystkim Holandia, chociaż łódzcy studenci podawali też przykłady z Francji, Belgii czy Danii. Trzeba jednak podkreślić, że w kształtowaniu polityki prorowerowej mamy się od kogo uczyć także w Polsce, ponieważ studenci opisali ciekawe praktyki z Trójmiasta i Wrocławia.
To jeszcze nie koniec
Zespół badawczy przystępuje w maju do kolejnego etapu projektu. Jest to szczegółowa analiza wyników badań. Ważne jest, aby w końcowym raporcie, który ma ukazać się do końca maja, zawrzeć rekomendacje dla łódzkich uczelni oraz dla władz miasta. Już ze wstępnych wyników widać, że wiele działań naprawczych (oczekiwanych i sugerowanych przez studentów) mogą podjąć same uczelnie – stąd niezbędny jest czas, aby móc spotkać się z władzami i porozmawiać o możliwych działaniach. Szczegóły tutaj.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Z okazji Prima Aprilis KOLEO zabiera użytkowników w nostalgiczną podróż
Kontraktyza darmo
01.04.2025
Stargard i Włocławek dołączają do miast z rozkładami MPK w Google Maps
Kontraktyza darmo
06.03.2025
Raport UNICEF o wykluczeniu transportowym w Sejmie
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
Od 3 marca linie autobusowe powiatu grudziądzkiego w systemie Time4BUS
Pasażerza darmo
29.03.2025
Bilety Kolei Małopolskich do kupienia w aplikacji Jakdojade
Pasażerza darmo
04.03.2025
R&G uruchomiło w autobusach MPK Siedlce system płatności bezgotówkowych
Pasażerza darmo
03.03.2025
Świdnickie autobusy w Google Maps. To ułatwia podróżowanie po mieście
Pasażerza darmo
21.02.2025
Warszawski Transport Publiczny niemal z miliardem pasażerów. Za rok 2024
Pasażerza darmo
11.02.2025
Ferie 2025: Koleje Śląskie znów wprowadzą bilety za złotówkę. Dla dzieci
Pasażerza darmo
04.02.2025
MZK Toruń i 265 nowych kasowników w całej flocie. Od Mera Systemy
Pasażerza darmo
04.02.2025
R&G wdrożyło Portal Pasażera w autobusach MZK Przemyśl
Pasażerza darmo
02.02.2025
Więcej z Działu Prawo
MI: Marszałkowie z nową rolą w noweli Funduszu Autobusowego (FRPA)
Prawoza darmo
28.02.2025
Warszawa: Pasażerka czekała na autobus. Wjechała w nią przyczepa
Prawoza darmo
04.01.2025
Marek Rutka wyróżniony za zasługi dla transportu publicznego
Prawoza darmo
22.12.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Z biletem ŁKA zwiedzisz łódzkie atrakcje. Ze zniżką
Przewoźnicyza darmo
05.09.2024
Nie żyje Anna Reising, prezes MPK Tarnów
Przewoźnicyza darmo
08.08.2024
MZK Ostrów Wlkp. przewiezie bezpłatnie dzieci podczas wakacji
Przewoźnicyza darmo
26.06.2024
MPK Wrocław zaprasza na Dzień Otwarty 2024. Dwie linie specjalne
Przewoźnicyza darmo
21.05.2024
Więcej z Działu Producenci
Enika i Medha łączą siły
26.01.2024
Nowe produkty GMV zaprezentowane na IT Trans ’22
Producenciza darmo
24.05.2022
Więcej z Działu Infrastruktura
Wrocław: Autobusy pojadą torowiskiem na Bardzkiej. Umowa podpisana
Infrastrukturaza darmo
31.03.2025
Suwałki: Miasto ograniczyło do minimum strefę płatnego parkowania
Infrastrukturaza darmo
02.03.2025
Komentarze