Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Komunikacja miejska w budżecie Lublina 2026. Nowe autobusy i trolejbusy

infotrans
22.12.2025 12:02
0 Komentarzy

Transport publiczny – obejmujący autobusy, trolejbusy oraz infrastrukturę komunikacyjną – jest jednym z kluczowych obszarów budżetu Miasta Lublin na 2026 rok, który radni uchwalili w grudniu 2025 r.

Samorząd zaplanował dochody na poziomie 3,8 mld zł, wydatki sięgające niemal 4 mld zł oraz ponad 579 mln zł na inwestycje. Znacząca część tych środków trafi na komunikację miejską, drogi i nowoczesną infrastrukturę dla pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką rolę odgrywa transport publiczny w budżecie Lublina na 2026 rok?
  2. Które inwestycje komunikacyjne są kluczowe dla pasażerów?
  3. Jak nowe autobusy i trolejbusy wpłyną na system komunikacji miejskiej?
Komunikacja miejska w budżecie Lublina 2026. Nowe autobusy i trolejbusy / fot. UM Lublin
Komunikacja miejska w budżecie Lublina 2026. Nowe autobusy i trolejbusy / fot. UM Lublin

Komunikacja miejska

Budżet Miasta Lublin na 2026 rok zakłada, że na codzienne funkcjonowanie miasta – w tym komunikację miejską, szkoły, drogi i tereny zieleni – przeznaczone zostanie blisko 3,4 mld zł. W strukturze wydatków jednym z największych obszarów pozostaje transport i łączność, na które zaplanowano 549 mln zł. Środki te obejmują zarówno inwestycje infrastrukturalne, jak i rozwój taboru autobusowego i trolejbusowego.

„Budżet na 2026 r. zapewnia wszystkie środki na funkcjonowanie jednostek organizacyjnych miasta, a także infrastruktury oraz zapewnia środki na rozwój miasta, czyli na wydatki inwestycyjne – to jest kwota ponad 579 mln zł” – podkreśliła Lucyna Sternik, skarbnik Miasta Lublin.

Prezydent Lublina zwracał uwagę, że znacząca część zadłużenia miasta wynika z realizacji projektów współfinansowanych ze środków europejskich.

„1 mld zł długu został wygenerowany umową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwiła realizację projektów z dofinansowaniem unijnym. Środki z EBI były i nadal są najtańsze z dostępnych na rynku” – wyjaśnił Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Wśród najważniejszych zadań infrastrukturalnych znalazły się m.in. rozbudowa al. Unii Lubelskiej wraz z mostami, przebudowa ul. Janowskiej, ul. Zana oraz budowa nowych odcinków dróg i węzłów komunikacyjnych. Kluczowe z punktu widzenia transportu publicznego są także inwestycje w pętle autobusowe wyposażone w punkty ładowania autobusów elektrycznych, modernizacja przystanków oraz rozwój Systemu Informacji Pasażerskiej.

Komunikacja miejska w budżecie Lublina 2026. Nowe autobusy i trolejbusy / fot. UM Lublin
Komunikacja miejska w budżecie Lublina 2026. Nowe autobusy i trolejbusy / fot. UM Lublin

Nowe trolejbusy i autobusy

Rok 2026 będzie również okresem widocznych zmian w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie. W grudniu 2025 r. MPK Lublin podpisało umowę z Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. na dostawę 20 trolejbusów Solaris Trollino 12, o wartości blisko 69 mln zł brutto, z czego 47,6 mln zł stanowi unijne dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021–2027.

„Podpisanie umowy na zakup nowoczesnych trolejbusów to kolejny ważny etap rozwoju transportu publicznego w Lublinie. Konsekwentnie inwestujemy w ekologiczne rozwiązania, które podnoszą komfort podróży mieszkańców i zwiększają niezawodność komunikacji miejskiej” – powiedział Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.

Nowe Solaris Trollino 12 to 12-metrowe, niskopodłogowe trolejbusy, przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Każdy pojazd pomieści 80 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Trolejbusy zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, biletomaty, głosowe zapowiedzi przystanków, bramki do zliczania pasażerów oraz dodatkowy napęd, umożliwiający jazdę bez sieci trakcyjnej. Ważnym elementem jest także pakiet systemów bezpieczeństwa zgodnych z General Safety Regulation 2 (GSR2), w tym BSIS i MOIS. Dostawy wszystkich pojazdów mają zakończyć się w I kwartale 2027 roku.

„Trolejbusy zawsze były, są i będą obecne na ulicach Lublina. To nasza wizytówka, a zakup nowych pojazdów pozwala zwiększać komfort podróży po mieście” – dodał Bogdan Kołciuk, prezes zarządu MPK Lublin.

Równolegle miasto realizuje zakupy autobusów hybrydowych typu plug-in, a po finalizacji wszystkich zakontraktowanych dostaw udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze MPK Lublin przekroczy 41%.

Naszym zdaniem

Budżet Miasta Lublin na 2026 rok potwierdza, że transport publiczny pozostaje jednym z priorytetów samorządu. Wysokie nakłady na komunikację miejską, rozwój infrastruktury, modernizację przystanków oraz konsekwentne zakupy nowoczesnych autobusów i trolejbusów wpisują się w długofalową strategię miasta. Lublin, jako jeden z liderów elektromobilności w Polsce, wykorzystuje środki unijne do systematycznego odmładzania taboru i poprawy komfortu pasażerów, a budżet 2026 jasno pokazuje kontynuację tego kierunku.

Komentarze