Kolejny przystanek wiedeński we Wrocławiu. Tym razem w samym miasta. Na Świdnickiej
Wrocław kontynuuje rozbudowę infrastruktury przystanków wiedeńskich, które poprawiają dostępność, bezpieczeństwo i komfort podróży transportem publicznym.
Najnowszy z nich powstał właśnie w samym centrum – na przystanku „Arkady (Capitol)” przy ul. Świdnickiej. To jeden z najbardziej uczęszczanych punktów przesiadkowych na styku Starego Miasta i ul. Piłsudskiego. Codziennie korzystają z niego tysiące pasażerów – pieszych, rowerzystów i użytkowników komunikacji miejskiej.
Rozkład jazdy:
- Gdzie dokładnie powstał najnowszy przystanek wiedeński we Wrocławiu i od kiedy jest dostępny dla pasażerów?
- Jakie prace obejmowała modernizacja przystanku „Arkady (Capitol)” i jaki był koszt inwestycji?
- Jakie inne lokalizacje przystanków wiedeńskich istnieją już we Wrocławiu i jakie są plany ich dalszej rozbudowy?
Koniec prac przed terminem
Jak poinformował Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu, inwestycja zakończyła się tydzień przed planowanym terminem. Już od soboty, 23 sierpnia 2025, pasażerowie mogą znów korzystać z przystanku w tym ruchliwym punkcie miasta, obsługiwanym przez 8 linii autobusowych i 4 tramwajowe. Modernizacja wiązała się z poważnymi utrudnieniami – również dla kierowców indywidualnych – które teraz zostaną usunięte.
Zakres prac objął nie tylko samo wyniesienie jezdni do poziomu chodnika, co jest standardem dla przystanków wiedeńskich, ale także szereg towarzyszących robót:
- przebudowę odwodnienia i kanalizacji deszczowej,
- wymianę linii kablowych niskiego napięcia,
- modernizację kanałów MKT oraz sygnalizacji świetlnej,
- wyznaczenie nowych krawędzi peronu i jego fizyczne poszerzenie.
Całość inwestycji kosztowała ok. 1 mln zł.
Przystanki wiedeńskie – Wrocław inwestuje systemowo
Oczywiście to nie jedyna taka inwestycja w stolicy Dolnego Śląska. Wrocław ma już kilka funkcjonujących przystanków wiedeńskich, m.in. przy:
- ul. Grabiszyńskiej (Hutmen) – cztery perony już gotowe,
- ul. Bzowej (Centrum Historii Zajezdnia),
- ul. Sienkiewicza – gdzie zakończono budowę dwóch przystanków, a trwają prace nad czterema kolejnymi,
- w planach są też perony na pl. Społecznym, Kołłątaja, oraz w rejonie kampusu Grunwaldzkiego.
Inwestycje realizowane są przez firmy takie jak Rotomat czy Zaberd. Koszty? Przykładowo pakiet sześciu przystanków przy ul. Sienkiewicza kosztował ok. 4,4 mln zł.
I na koniec definicja: Przystanek wiedeński to rodzaj peronu tramwajowego / autobusowego, w którym jezdnia zostaje podniesiona do poziomu chodnika. Dzięki temu:
- osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy i rodzice z wózkami mają ułatwione wejście do pojazdu,
- tramwaje i autobusy zatrzymują się bez konieczności rozkładania ramp,
- piesi zyskują dodatkową przestrzeń i poprawia się organizacja ruchu,
- kierowcy są zmuszeni do zmniejszenia prędkości w rejonie przystanku.
Generalnie zastosowanie rozwiązań wiedeńskich to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo wsiadania, ale również wymuszenie ograniczenia prędkości przez kierowców, co istotnie zwiększa bezpieczeństwo w ruchliwym centrum miasta.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze