Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejny przystanek wiedeński we Wrocławiu. Tym razem w samym miasta. Na Świdnickiej

infotrans
11.09.2025 14:02
0 Komentarzy

Wrocław kontynuuje rozbudowę infrastruktury przystanków wiedeńskich, które poprawiają dostępność, bezpieczeństwo i komfort podróży transportem publicznym.

Najnowszy z nich powstał właśnie w samym centrum – na przystanku „Arkady (Capitol)” przy ul. Świdnickiej. To jeden z najbardziej uczęszczanych punktów przesiadkowych na styku Starego Miasta i ul. Piłsudskiego. Codziennie korzystają z niego tysiące pasażerów – pieszych, rowerzystów i użytkowników komunikacji miejskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie dokładnie powstał najnowszy przystanek wiedeński we Wrocławiu i od kiedy jest dostępny dla pasażerów?
  2. Jakie prace obejmowała modernizacja przystanku „Arkady (Capitol)” i jaki był koszt inwestycji?
  3. Jakie inne lokalizacje przystanków wiedeńskich istnieją już we Wrocławiu i jakie są plany ich dalszej rozbudowy?
Kolejny przystanek wiedeński we Wrocławiu. Tym razem – w sercu miasta / fot. ZDiUM Wrocław
Kolejny przystanek wiedeński we Wrocławiu. Tym razem – w sercu miasta / fot. ZDiUM Wrocław

Koniec prac przed terminem

Jak poinformował Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu, inwestycja zakończyła się tydzień przed planowanym terminem. Już od soboty, 23 sierpnia 2025, pasażerowie mogą znów korzystać z przystanku w tym ruchliwym punkcie miasta, obsługiwanym przez 8 linii autobusowych i 4 tramwajowe. Modernizacja wiązała się z poważnymi utrudnieniami – również dla kierowców indywidualnych – które teraz zostaną usunięte.

Zakres prac objął nie tylko samo wyniesienie jezdni do poziomu chodnika, co jest standardem dla przystanków wiedeńskich, ale także szereg towarzyszących robót:

  • przebudowę odwodnienia i kanalizacji deszczowej,
  • wymianę linii kablowych niskiego napięcia,
  • modernizację kanałów MKT oraz sygnalizacji świetlnej,
  • wyznaczenie nowych krawędzi peronu i jego fizyczne poszerzenie.

Całość inwestycji kosztowała ok. 1 mln zł.

Kolejny przystanek wiedeński we Wrocławiu. Tym razem – w sercu miasta / fot. ZDiUM Wrocław
Kolejny przystanek wiedeński we Wrocławiu. Tym razem – w sercu miasta / fot. ZDiUM Wrocław

Przystanki wiedeńskie – Wrocław inwestuje systemowo

Oczywiście to nie jedyna taka inwestycja w stolicy Dolnego Śląska. Wrocław ma już kilka funkcjonujących przystanków wiedeńskich, m.in. przy:

  • ul. Grabiszyńskiej (Hutmen) – cztery perony już gotowe,
  • ul. Bzowej (Centrum Historii Zajezdnia),
  • ul. Sienkiewicza – gdzie zakończono budowę dwóch przystanków, a trwają prace nad czterema kolejnymi,
  • w planach są też perony na pl. Społecznym, Kołłątaja, oraz w rejonie kampusu Grunwaldzkiego.

Inwestycje realizowane są przez firmy takie jak Rotomat czy Zaberd. Koszty? Przykładowo pakiet sześciu przystanków przy ul. Sienkiewicza kosztował ok. 4,4 mln zł.

I na koniec definicja: Przystanek wiedeński to rodzaj peronu tramwajowego / autobusowego, w którym jezdnia zostaje podniesiona do poziomu chodnika. Dzięki temu:

  • osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy i rodzice z wózkami mają ułatwione wejście do pojazdu,
  • tramwaje i autobusy zatrzymują się bez konieczności rozkładania ramp,
  • piesi zyskują dodatkową przestrzeń i poprawia się organizacja ruchu,
  • kierowcy są zmuszeni do zmniejszenia prędkości w rejonie przystanku.

Generalnie zastosowanie rozwiązań wiedeńskich to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo wsiadania, ale również wymuszenie ograniczenia prędkości przez kierowców, co istotnie zwiększa bezpieczeństwo w ruchliwym centrum miasta.

Komentarze