Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kiedy środki z KPO dla transportu? Minister ds UE: Pod koniec roku

infotrans
23.01.2023 10:03
0 Komentarzy

Myślę, że realnym terminem otrzymania środków jest trzeci-czwarty kwartał tego roku – powiedział w opublikowanym 21 stycznia w „Polsce” wywiadzie minister ds. Unii Europejskiej Szymon Szynkowski vel Sęk.

Unijne fundusze z KPO trafia m.in. na wsparcie inwestycji w rozbudowę infrastruktury oraz zakup nowych środków transportu w zakresie zero- i niskoemisyjnego transportu zbiorowego.

kamienie milowe

-„Polska wypełniła niemal wszystkie +kamienie milowe+. Jest ich bardzo wiele. Jestem przekonany, że intensywna praca opozycji i części mediów, żeby poszukać jeszcze czegoś, czego rząd nie zrealizował po to, żeby natychmiast to upublicznić i przekazać odpowiednią informację Komisji Europejskiej, nie przyniesie oczekiwanego przez opozycję rezultatu” – powiedział minister ds. Unii Europejskiej.

Gazeta wskazała, że kolejnym „kamieniem milowym”, potrzebnym do wypłaty środków z Krajowego Planu Odbudowy, jest tzw. ustawa wiatrakowa, którą Sejm ma się zająć na najbliższym posiedzeniu. Zaznaczono także, że nie jest przesądzone, kiedy rząd złoży wniosek do Komisji Europejskiej.

-„O momencie złożenia wniosku zdecyduje ostatecznie premier Mateusz Morawiecki. Natomiast mówiliśmy od wielu tygodni, że wniosek złożymy w momencie, w którym będziemy mieć przekonanie, że istnieją warunki do jego sprawnego procedowania i pozytywnej oceny” – powiedział Szynkowski vel Sęk.

Dodał także, że realnym terminem otrzymania środków jest druga połowa roku.

-„Myślę, że realnym terminem jest ten, o którym mówił premier Mateusz Morawiecki, czyli trzeci-czwartym kwartał tego roku, jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem” – stwierdził minister ds. Unii Europejskiej.

Zielona mobilność

Przypomnijmy, że w KPO wyodrębniony został komponent E (Zielona, inteligentna mobilność), w ramach którego realizowane będą inwestycje i reformy z sektora transportu. Zgodnie z poczynionymi uzgodnieniami z KE, środki dostępne w ramach KPO będą mogły zostać przeznaczone w sektorze transportu na wsparcie:

  • Inwestycji kolejowych, w tym:

linii kolejowych;

cyfryzację kolei;

pasażerski tabor kolejowy;

  • Inwestycji w bezpieczeństwo ruchu drogowego, obejmujących m.in. przebudowę miejsc niebezpiecznych, montaż urządzeń automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym i budowę obwodnic w celu wzmocnienia bezpieczeństwa na drogach krajowych;
  • Inwestycji w zakresie transportu miejskiego dotyczących rozwoju transportu tramwajowego;
  • Inwestycji w zero – lub niskoemisyjny tabor autobusowy w ramach transportu miejskiego i pozamiejskiego (MI w zakresie transportu pozamiejskiego);
  • Inwestycji w rozwój transportu intermodalnego.

Ponadto, w ramach komponentu A (Odporność i konkurencyjność gospodarki) Ministerstwo Infrastruktury odpowiada za realizację inwestycji w rozwój i wyposażenie centrów kompetencji oraz infrastrukturę do zarządzania ruchem pojazdów bezzałogowych.

Dodatkowo w komponencie B (Zielona energia i zmniejszenie energochłonności) wdrażane będą:

  • Inwestycje w terminale offshore obejmujące infrastrukturę portową wspierającą rozwój morskiej energetyki wiatrowej;  
  • Inwestycje dotyczące oczyszczania dna Morza Bałtyckiego.

Ministerstwo Infrastruktury w systemie wdrażania KPO będzie pełniło rolę Instytucji Odpowiedzialnej za Reformy (IOR) oraz Instytucji Odpowiedzianej za Inwestycje (IOI). Rolę Jednostki Wspierającej (JW), która będzie przyjmowała wnioski o dofinansowanie, zawierała umowy o dofinansowanie z ostatecznymi odbiorcami, przeprowadzała w stosownych przypadkach procedurę konkursową, oraz monitorowała realizację i rozliczała projekty, a także prowadziła ich kontrole dla większości projektów będzie pełniło Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Komentarze