Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KE chce wzmocnić prawa pasażerów kolei

infotrans
28.09.2017 14:29
0 Komentarzy

Zamieszczanie informacji o prawach pasażerów na bilecie,jasne procedury w sprawie skarg i jednolite stosowanie przepisów przezwszystkie państwa – to niektóre z przedstawionych w czwartek propozycji KE,które mają poprawić sytuację pasażerów kolei.

Jak podkreśliła Komisja Europejska, nowe przepisy mająskuteczniej chronić podróżnych w przypadku opóźnienia pociągu lub jegoodwołania, a także zapobiegać dyskryminacji.

-„Dzięki Unii pasażerowie cieszą się pełnymi prawaminiezależnie od tego, gdzie podróżują. Jednak zbyt wielu mieszkańców UE, którzyregularnie jeżdżą pociągiem lub codziennie dojeżdżają nim do pracy, nie wie,jakie prawa im przysługują. Nasza propozycja ma temu zaradzić” -podkreśliła w czwartkowym komunikacie komisarz ds. transportu Violeta Bulc.

Propozycja KE zakłada nowelizację rozporządzenia z 2007 r.dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Zmiany mają dotyczyćpięciu obszarów. Po pierwsze, KE chce doprowadzić do jednolitego stosowaniaregulacji, by dalekobieżne przewozy krajowe i międzynarodowe, przewozymiejskie, podmiejskie i regionalne nie mogły już być objęte odstępstwami odstosowania przepisów dotyczących praw pasażerów.

Z informacji KE wynika, że tylko pięć państw UE – Belgia,Dania, Włochy, Holandia i Słowenia – w pełni stosuje te przepisy. Pozostałewprowadziły różne odstępstwa. To w dużej mierze uniemożliwia pasażeromkorzystanie z przysługujących im praw.

Drugi obszar dotyczy informacji dla pasażerów. Propozycjaprzewiduje m.in. zamieszczanie na bilecie informacji o przysługujących imprawach.

-„Pasażerowie, którzy korzystają z przewozów łączonych napodstawie kilku różnych biletów, muszą wiedzieć, czy określone prawaprzysługują im w odniesieniu do całej podróży, czy tylko do niektórychfragmentów trasy. Dyskryminacja ze względu na obywatelstwo lub miejscezamieszkania jest niezgodna z prawem” – podkreśliła KE.

Projekt nowelizacji mówi też o prawach osób niepełnosprawnychi osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Proponowane regulacje wskazują naprawo do otrzymania pomocy w zakresie wszystkich usług i pełnego odszkodowaniaza zagubienie lub zniszczenie sprzętu służącego do poruszania się. KE chce, byodpowiednie informacje musiały być podawane w formie zrozumiałej dla pasażera,a pracownicy kolei byli obowiązkowo przeszkoleni odnośnie potrzeb osóbniepełnosprawnych.

Zmiany w rozporządzeniu zakładają również wprowadzeniedokładnych terminów i jasno sformułowanych procedur rozpatrywania skarg.Precyzyjnie opisany ma być też zakres odpowiedzialności i kompetencji organówkrajowych odpowiedzialnych za stosowanie i egzekwowanie praw pasażerów.

Wreszcie ostatni piąty obszar dotyczy praw samychprzewoźników. Komisja zaproponowała, by zgodnie z klauzulą siły wyższejprzedsiębiorstwa kolejowe były zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania wprzypadku opóźnień spowodowanych przez klęski żywiołowe, których nie mogłyprzewidzieć i którym nie mogły zapobiec. W świetle obecnych przepisów, kolejemuszą wypłacić odszkodowanie nawet w obliczu takich zdarzeń.

Unijne przepisy dotyczące praw pasażerów w ruchu kolejowymfunkcjonują od grudnia 2009 r. Zgodnie z nimi w niektórych państwachczłonkowskich pasażerowie są uprawnieni do odszkodowania, jeżeli pociąg dotrzedo stacji docelowej z opóźnieniem wynoszącym godzinę lub więcej. W Polsceodszkodowanie w przypadku opóźnienia do dwóch godzin wynosi 25 proc. cenybiletu i 50 proc. powyżej tego czasu.

Pasażerom opóźnionych pociągów może również przysługiwaćprawo do bezpłatnych posiłków i napojów (których liczba zależy od czasuoczekiwania) oraz do zakwaterowania, jeśli są zmuszeni zatrzymać się gdzieś nanoc.

Teraz propozycjami Komisji Europejskiej zajmą sięprzedstawiciele państw członkowskich w Radzie UE oraz Parlament Europejski.Dopiero gdy obie instytucje zaakceptują rozporządzenie, będzie ono mogło wejśćw życie. (PAP)

Komentarze