Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Górą Katowice! Port lotniczy zarządzany przez spółkę Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL) okazał się najlepszym lotniskiem w kraju. Tak właśnie zadecydowało 11 232 internautów biorących udział w plebiscycie na port przyjazny dla pasażera 2009 zorganizowany przez portal Pasażer.com. W szranki pierwszego polskiego plebiscytu stanęły wszystkie najważniejsze krajowe lotniska: Gdańsk Rębiechowo, Katowice Pyrzowice, Kraków Balice, Łódź Lublinek, Poznań Ławica, Rzeszów Jasionka, Szczecin Goleniów, Warszawa Okęcie, Wrocław Strachowice, Zielona Góra Babimost. Rywalizowały one nie tylko między sobą ale również skonfrontowały się z lotniskami na całym świecie. Ocenianych było pięć kryteriów: dojazd i parking, odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, sklepy i usługi, funkcjonalność. W każdej z nich internauci przyznawali lotniskom ocenę w skali od 1 do 10 (10 –ocena najwyższa).
Wydawałoby się, że pewnym zwycięzcą plebiscytu będzie warszawskie Okęcie –największy i najważniejszy port w kraju. To właśnie tu do dziś odprawia się połowę wszystkich pasażerów, udział Okęcia w maju br. wyniósł 43,04%, a liczba pasażerów w pierwszym kwartale 2009 roku wyniosła 1 588 265 osób (w analogicznym okresie 2008 roku było to 1 984 486). Na drugim miejscu w statystykach plasuje się port im Jana Pawła II w Krakowie z 13,97% udziałem w rynku. Na lotnisku stolicy Małopolski w pierwszym kwartale br. odprawiono 515 564 pasażerów (w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 635 547 osób). Trzecie miejsce przypada Katowicom, które ma 12,04 procentowy udział (I kwartał br. to 444 288 odprawionych pasażerów). Jednakże to właśnie Katowice wygrało plebiscyt ze średnią ocen 7,17. Faworyt –warszawskie Okęcie uzyskało średnią ocen 7,07 i zajęło drugie miejsce. Pomimo wysokich not, wyniki te nie pozwoliły wygrać z zagranicznymi lotniskami takimi jak: Kopenhaga (ocena 8,58), Zurych (8,49), Monachium (8,45), Frankfurt (8,43), Ateny (8,40). Ciekawostką jest fakt, że lotnisko w Pyrzowicach (7,17) zostało ocenione na równi z hiszpańską Malagą (7,19), czy angielskim Bristolem (7,16). Lotnisko w Warszawie (7,07) zostało podobnie ocenione jak lotnisko Paryż Orly (7,02) zaś Kraków (6,96) na równi z Bournemouth (6,99).
Oceny szczegółowe
Najlepszy dojazd i parkingi ma Poznań. Nic dziwnego, skoro Ławica znajduje się praktycznie w mieście, dookoła terminalu pełno miejsc do parkowania, a komunikacja miejska działa sprawnie. Podobne zalety z dojazdem prezentuje Łódź, dokąd szybko można dojechać komunikacja miejską. Trzecie miejsce przypada krakowskim Balicom, pewnie za sprawą kolejki Balice Express, która od kilku lat dojeżdża w pobliże tamtejszego lotniska. Dalej klasyfikacja jest prosta – im dalej lotnisko od miasta, tym gorzej wypada w ocenie internautów;im gorsza komunikacja z lotniskiem, tym dalsze miejsce w rankingu.
Katowice, Kraków i Poznań mają najlepszą obsługę odprawy biletowo-bagażowej. Przestronne terminale z dużą ilością stanowisk zdecydowanie wpłynęły na taka decyzję głosujących. Choć są odstępstwa od tej reguły. Warszawa chwali się nowoczesną i przestronną strefą T2 Terminalu Międzynarodowego, to jednak czytelnicy nadal pamiętają warunki odprawy w terminalu Etiuda.
Czytelnicy uznali katowicką, poznańską i warszawską kontrolę bezpieczeństwa za najlepszą. Niewątpliwie wiąże się to z ilością odprawianych lotów, rangą lotniska jak i koniecznością zachowania adekwatnych środków bezpieczeństwa. Warszawa zdecydowanie deklasuje pozostałe porty w kategorii usług i sklepów. To efekt strefy T2 Terminalu Międzynarodowego, w którym znajduje się kilkanaście sklepów „travel value &duty free”, wiele kawiarni i restauracji oraz punktów sprzedaży prasy, pamiątek i różnych gadżetów. Właśnie tak, jak powinno być na każdym lotnisku. Dużo dalej plasują się Kraków i Katowice. Za najbardziej funkcjonalne lotniska uznane zostały Katowice, Poznań i Warszawa. Wynik ten obrazuje, że internauci zdecydowanie stawiają na nowoczesność i przestronność. Katowickie lotnisko to Terminal B, Poznań ma duży, ale niestety nieco nie wykorzystany budynek terminalu, zaś Warszawa zdecydowanie punktuje za strefę T2 Terminalu Międzynarodowego. Lider czyli kto
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. zostało zarejestrowana 6 marca 1991 roku. 1 maja 1994 roku GTL S.A. przejęło od Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”zarząd nad Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Podstawowymi celami Spółki są rozbudowa infrastruktury MPL Katowice oraz dbanie o jak najwyższy standard świadczonych usług. Cel ten od lat jest konsekwentnie realizowany.
W miejscu gdzie obecnie znajduje się Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach i gdzie codziennie przewija się tysiące podróżnych, pasażerów linii lotniczych, pierwsi byli żołnierze. W roku 1940 niemiecka Luftwaffe, rozpoczęła na łąkach wokół Pyrzowic, budowę lotniska polowego. Niemcy wytyczyli trzy bitumiczno-betonowe pasy o długości od 1000 do 1500 metrów jednakowej szerokości 50 metrów. Lotnisko służyło do przeładunku materiałów wojskowych z samolotów lecących z głębi Rzeczy do tych zaopatrujących oddziały na froncie wschodnim. W końcowym okresie II wojny światowej na lotnisku testowano samoloty rakietowe Messerschmitt 163 Komet. Od 1945 r. do 1951 r. na lotnisku stacjonowali żołnierze Armii Czerwonej. Na początku lat pięćdziesiątych czerwonoarmiści przekazali lotnisko Wojsku Polskiemu. Rozpoczął tu stacjonowanie, powołany do funkcjonowania 17 kwietnia 1951 r., 39 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego.
Po raz pierwszy Pyrzowice zostały udostępnione dla ruchu pasażerskiego 6 października 1966 roku, kiedy to z lotniska wystartował pierwszy samolot Polskich Linii Lotniczych LOT do Warszawy. W tym czasie piloci samolotów pasażerskich korzystali z wojskowych pomocy nawigacyjnych oraz byli prowadzeni przez wojskowych kontrolerów przestrzeni powietrznej. Wraz z uruchomieniem połączeń pasażerskich w Pyrzowicach rozpoczęły się pierwsze inwestycje w infrastrukturę cywilną. Do końca 1969 r. powstał niewielki terminal pasażerski (o pow. 550 m2), drogi kołowania i przeddworcowa płyta postojowa.
Ciągły niewielki ruch pasażerski odbywał się do 28 października 1990 roku, kiedy to z Pyrzowic odleciał do Warszawy ostatni rejsowy samolot PLL LOT. Rozpoczął się okres zastoju, spowodowanego zawirowaniami politycznymi w Polsce, związanymi ze zmianą systemu. W celu budowy, właściwie od podstaw, komunikacji lotniczej Górnego Śląska z resztą kraju i świata, władze wojewódzkie wyszły z propozycją, powołania spółki mającej rozwinąć tą zaniedbaną, a jakże ważną dla rozwoju regionu gałąź transportu. W pierwszym kwartale 1991 roku powstało Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A.
Dzięki staraniom władz GTL S.A. 2 lipca 1992 r. PLL LOT wznowiły połączenie lotnicze z Warszawą a 27 marca 1993 r. niemieckie linie lotnicze Lufthansa lotem do Frankfurtu, zainaugurowały po 54 latach przerwy, pierwsze połączenie zagraniczne z pyrzowickiego lotniska. Wraz z powolnym wzrostem ruchu, rozpoczęto prace nad rozbudową cywilnej infrastruktury. 7 października 1994 r. otwarto uroczyście zmodernizowany terminal pasażerski. W sierpniu 1996 r. rozpoczęto prace nad budową hal cargo, które uroczyście otwarto w lutym roku 1997. We wrześniu 1998 r. zakończono drugi etap budowy hal cargo. W 2000 r. zakończono pierwszy etap rozbudowy płyt postojowych, dróg kołowania oraz pasa startowego. Ostateczne zakończenie prac nad wydłużeniem o 420 m drogi startowej nastąpiło w lipcu 2001 r. Aktualnie liczy ona 2800 metrów długości. W 2004 r. nastąpiła inauguracja lotów z MPL Katowice węgierskiej niskokosztowej linii lotniczej Wizz Air. W sierpniu 2004 r. zakończono rozbudowę terminalu pasażerskiego zwiększając jego powierzchnię do 7.600 m2, co przełożyło się na wzrost przepustowości do 1,7 mln pasażerów. Gwałtowny wzrost ruchu pasażerskiego w MPL Katowice, spowodowany wejściem Polski do Unii Europejskiej i pojawieniem się na polskim niebie niskokosztowych przewoźników lotniczych, wymusił zintensyfikowanie prac nad rozbudową infrastruktury MPL Katowice. Jednym z ważnych elementów było poprawienie dojazdu do portu z centrum konurbacji górnośląskiej. W związku z powyższym rozpoczęto budowę drogi ekspresowej S1. Oddaną ją do użytku 20 listopada 2006 roku. Połączyła ona port lotniczy w Pyrzowicach z węzłem drogowym w Podwarpiu i zapewniła łatwy, szybki i komfortowy dojazd do lotniska.
Największą z wszystkich inwestycji, realizowanych przez ponad 16 lat funkcjonowania Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., jest oddany oficjalnie do użytku 30 lipca 2007 r. Terminal Pasażerski B. Dzięki niemu na pyrzowickim lotnisku może zostać rocznie odprawionych w komfortowych warunkach do 3,6 mln pasażerów.
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice cały czas się rozwija. W niedalekiej przyszłości planowana jest kolejna rozbudowa płyt postojowych, budowa trzeciego terminalu pasażerskiego oraz nowej drogi startowej.
Redakcja Transinfo serdecznie gratuluje zwycięzcy i uczestnikom plebiscytu. Ranking jednoznacznie pokazuje, że dla pasażerów najważniejsze na lotnisku jest jego funkcjonalność. Warto o tym pamiętać, szczególnie w okresie wakacyjnym –a więc wzmożonego ruchu pasażerów. U lidera, w katowickim porcie lotniczym wakacje są już w pełni. Świadczą o tym wyniki przewozów czarterowych w czerwcu br. W zeszłym miesiącu na lotnisku odprawiono 95 278 pasażerów czarterowych, czyli o 10% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Ponadto pomimo światowego kryzysu, w minionym miesiącu na katowickim lotnisku odprawiono 245 349 pasażerów, czyli analogiczną ilość jak w czerwcu 2008 r. Warto także podkreślić, że w przeciągu pierwszego półrocza 2009 roku w MPL Katowice odprawiono już w sumie 1 059 553 pasażerów. Zachęcamy do zapoznania się ze statystykami miesięcznymi i rocznymi.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze