Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kampania 2023: Lewica chce autobusu w każdej gminie. Bez CPK

infotrans
10.09.2023 13:03
0 Komentarzy

Wykluczenie komunikacyjne w środku Europy to wstyd dla rządzących – pod takim hasłem czołowi działacze Nowej Lewicy zorganizowali 5 września konferencję prasową w Ostrowie Wlkp.

Obecni na konferencji parlamentarzyści Nowej Lewicy Włodzimierz Czarzasty, Anna Maria Żukowska i Wiesław Szczepański mówili o lewicowym planie na polski transport publiczny.

Autobus w gminie, pociąg w powiecie

W jaki sposób Lewica zamierza walczyć z wykluczeniem transportowym? Poprzez odtwarzanie lokalnych połączeń kolejowych i autobusowe, by pociąg dojeżdżał do każdego powiatu, a autobus do każdej gminy. 

-„Chcemy doprowadzić do tego, aby pociąg dojeżdżał do każdego powiatu, a autobus dojeżdżał do każdej gminy – zapowiedział Włodzimierz Czarzasty, wicemarszałek Sejmu podczas konferencji prasowej w Ostrowie Wielkopolskim. Jak podkreślił zapaść komunikacji publicznej w Polsce jest wstydem dla partii rządzącej.

-„W tej chwili w Polsce 13 mln 800 tysięcy osób jest wykluczonych z dostępu do transportu publicznego, czyli nie mają dostępu do kolei oraz do PKS-ów. PiS w ostatnich latach zlikwidował 300 tysięcy połączeń PKS – mówił współprzewodniczący Nowej Lewicy.

Receptą Lewicy na aktualny stan ma być dotacja transportowa dla samorządów, którą będzie można przeznaczyć wyłącznie na organizację transportu publicznego na terenie JST. Z budżetu państwa zostaną sfinansowane lokalne linie autobusowe koordynowane przez państwo we współpracy z samorządami. 

Wykluczenie komunikacyjne w środku Europy to wstyd dla rządzących – pod takim hasłem czołowi działacze Nowej Lewicy zorganizowali konferencję.

Bilet  za 59 zł miesięcznie 

Politycy Lewicy zapowiadają także zintegrowany system biletowy, który pozwoli kupić bilet na przejazd z wykorzystaniem dowolnych środków transportu zbiorowego. Na wzór niemiecki wprowadzony zostanie abonament na komunikację miejską, gminną oraz kolej regionalną w całym kraju. Taki bilet będzie kosztować 59 zł miesięcznie. 

-„Nie zrobimy tego z dnia na dzień, ale tak powinna wyglądać Polska za 10-15 lat – zaznaczył Czarzasty.

Polska kolej potrzebuje zmian systemowych, w tym likwidację spółki PKP TLK. – Po wyborach odstąpimy od budowy CPK, ale będziemy tworzyć koleje szybkich prędkości pomiędzy miastami wojewódzkimi, które pozwolą jeździć koleją z prędkością 160 km/h – mówił poseł Wiesław Szczepański. Jak podkreślił środki zaoszczędzone na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego pozwolą wybudować 10 000 km szybkiej kolei. 

-„Dziś w Polsce 411 miast nie ma połączeń kolejowych, największe z nich to Jastrzębie Zdrój oraz Łomża – wyliczał.

Transport publiczny to sposób na walkę z kryzysem klimatycznym

-„PiS nie ma dobrych recept na problemy takie jak wykluczenie transportowe, jedyne co proponują to utrzymanie status quo. Nie inwestują w transport publiczny, tylko mówią: nie będziecie płacić za te autostrady, ale my się przy tym nie narobimy, ponieważ nie będziemy musieli tworzyć żadnego programu. Tak oszukuje PiS. Przecież do przedszkola, do urzędu, czy do pracy nie dojeżdżamy autostradami, ale potrzebujemy do tego sprawnych połączeń autobusowych czy kolejowych – mówiła posłanka Anna-Maria Żukowska.

Komentarze