Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kalisz podsumował cztery miesiące bezpłatnej komunikacji

infotrans
08.05.2023 18:03
0 Komentarzy

Od 1 stycznia mieszkańcy Kalisza mogą bez biletu korzystać z komunikacji miejskiej, która zaczyna notować frekwencyjne rekordy.

W maju magistrat podał dane , które pokazują, że ten transportowy eksperyment się udał, a Kaliskie Linie Autobusowe notują wzrost liczy pasażerów. Jest ich o 40% więcej niż rok temu. Do tego od 1 maja radykalnie zmienił się rozkład jazy autobusów, za czym stoi firma konsultingowa PTC Marcin Gromadzki.

Kaliska Karta Mieszkańca

Od początku 2023 r. posiadacze Kaliskiej Karty Mieszkańca (zameldowani i płacący podatki w Kaliszu) nie muszą płacić za przejazd autobusami. Taki dokument ma już 24 tysiące kaliszan. Zainteresowanie jest duże – od początku tego roku wyrobiono już ponad 6000 kart.

Pasażerowie z KKM musza rejestrować swój przejazd, przykładając kartę do czytnika. Dzięki temu wiadomo, ilu pasażerów ma KLA. Oto najnowsze dane:

  • w styczniu z bezpłatnych przejazdów skorzystało ponad 8,6 tys. pasażerów;
  • w lutym było ich już 102 tys.,
  • w marcu – ponad 111 tys.

-„Średnio przewieźliśmy od stycznia do kwietnia o 40% więcej pasażerów w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku. Średnia dzienna liczba pasażerów to 4300. Oceniamy, że wprowadzone bezpłatne przejazdy na terenie miasta Kalisza zostały bardzo dobrze przyjęte przez mieszkańców. Świadczą o tym dane liczbowe i mamy nadzieję, że ten trend wzrostowy korzystania z komunikacji miejskiej się utrzyma” – powiedział Mateusz Podsadny, wiceprezydent Kalisza.

Bezpłatna komunikacja w mieście ma obowiązywać przez dwa lata. W 2023 roku BKM ma kosztować Kalisz 5 mln zł. Taki przynajmniej jest zaplanowany budżet KLA.

historia BKM

Przypomnijmy, że na 97,5 tys. mieszkańców Kalisza przypada ok. 80 tys. samochodów. To od lat plasuje go w pierwszej dziesiątce miast na prawach powiatu, do których zaliczają się np. stolice województw.  Dlatego obecny prezydent Krystian Kinastowski obiecał w ostatniej kampanii wyborczej, że w tym celu wprowadzi bezpłatną (dla mieszkańców i podatników) komunikację miejską. Projekt złapał poślizg m.in. przez COVID, ale ostatecznie udało się go w pełni wprowadzić w styczniu br.

Na koniec dodajmy, że rewolucji biletowej towarzyszą także zmiany liniowe. Od 1 maja autobusy kursują według nowego rozkładu jazdy KLA, co jest pierwszą tak dużą zmianą od kilkunastu lat. To więcej połączeń, częstsze kursy i zmienione trasy, dostosowane do potrzeb mieszkańców.

-„1 maja wprowadzamy nowy rozkład jazdy Kaliskich Linii Autobusowych. To efekt wielu miesięcy analiz i konsultacji społecznych – ogromnego zaangażowania mieszkańców, za które raz jeszcze dziękuję – podkreśla Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza. – Dotychczasowy rozkład funkcjonował przez blisko trzydzieści lat. W tym czasie nasze miasto znacząco się zmieniło. Powstały nowe osiedla mieszkaniowe, zakłady pracy, szkoły. Wychodzimy naprzeciw potrzebom kaliszan. Zachęcam wszystkich, którzy do tej pory nie korzystali z komunikacji miejskiej, by wybrali ten ekonomiczny i ekologiczny środek transportu zbiorowego.

Nowy rozkład jazdy zakłada objęcie komunikacją miejską osiedli dotychczas wykluczonych komunikacyjnie oraz zwiększenie liczby połączeń tam, gdzie było ich zbyt mało. Umożliwi dojazd do strefy gospodarczej, w której cały czas powstają nowe zakłady pracy i ułatwi przemieszczanie się pomiędzy najbardziej uczęszczanymi obszarami naszego miasta. Można ją pobrać także w wersji elektronicznej na stronie KLA.

Komentarze