Jerzy Szmit o rządowym projekcie ustawy o PTZ
Przed wakacjami Sejm przyjął nowelizację ustawy o publicznymtransporcie zbiorowym, co dało samorządy rok na przygotowanie planówtransportowych.Ma to umożliwić samorządom wywiązanie się z zadań wzakresie organizowania publicznego transportu zbiorowego oraz wyeliminowaćryzyko utraty przez pasażerów dostępu do ulgowych biletów. Ustawa będzie terazprzedmiotem prac Senatu RP.
Przy okazji głosowania podsekretarz stanu Jerzy Szmitprzedstawił projekt zmian w ustawie. O tych siedmiu punktach była mowa także nalipcowym spotkaniu sejmowej Komisji Infrastruktury:
– ?Rządowy projektpowstaje przy współpracy ze środowiskiem, aczkolwiek nie ukrywam, że ona układasię różnie. Niemniej jednak myślę, że projekt przedstawiony przez rząd będziewynikiem roztropnego kompromisu, w którym różne interesy, opinie i potrzebybędą zrównoważone i pomogą transportowi publicznemu w rozwijaniu się, a ? przedewszystkim ? będą one korzystne i dobre dla polskich firm przewozowych. Głównepropozycje zmian, ujęte w siedmiu punktach, wyglądają następująco.
Punkt pierwszy ?zmiany charakteru przewozów użyteczności publicznej. Zakładana zmianaprzewiduje, że przewozy o charakterze użyteczności publicznej będą mogły byćtworzone przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego wyłącznie natych liniach, które nie będą obsługiwane przez przewoźników komercyjnych nazasadach rynkowych.
Punkt drugi ?przyznawanie przewoźnikom komercyjnym możliwości ubiegania się o dopłaty zbudżetu państwa z tytułu honorowania ulg ustawowych. Umożliwi to udostępnieniebiletów z ulgą ustawową dla pasażerów zarówno w przewozach użytecznościpublicznej, jak i przewozach wykonywanych przez przewoźników komercyjnych.Proszę państwa, to jest o tyle istotny punkt, że ? tak jak przewiduje obecnebrzmienie ustawy ? rekompensata dla przewoźników, którzy stosują bilety ulgowemoże być przyznawana jedynie tym przewoźnikom, którzy mają status przewozówużyteczności publicznej. Natomiast uzyskuje się go jedynie w drodze przetargu,który musi ogłaszać samorząd, więc otwieramy możliwość nie tylko dla firmwyłanianych w przetargach, ale również dla tych, które nie będą stawały doprzetargu, gdyż np. samorząd w ogóle go nie zorganizuje, tylko nadal będzie winnej formie prowadził przewozy.
Punkt trzeci ?likwidacja ograniczenia możliwości wysiadania pasażerów wyłącznie naprzystankach określonych w rozkładzie jazdy. Był mocno formułowany przez środowiskoprzewoźników postulat, aby umożliwić pasażerom wysiadanie poza przystankami,które są wyznaczone w rozkładzie jazdy. Jest to przede wszystkim w interesieosób starszych czy osób, które dojeżdżają do wielkich miast ? czasami jest tak,że wyznaczony jest tylko jeden przystanek i istnieje potem konieczność dalszegopodróżowania a poszukiwanie swojego celu podróży jest w tym wypadku bardzoutrudnione. Podkreślam, mówimy tylko o wysiadaniu, nie wsiadaniu, żeby nieburzyć całej logiki rozkładów jazdy, więc ? wyłącznie o wysiadaniu.
Punkt czwarty ?zróżnicowanie opłat za korzystanie z przystanków ze względu na wielkośćautobusu z podziałem na jego pojemność przestrzeni pasażerskiej. Brakzróżnicowania opłat za korzystanie z przystanków przez przewoźników w zależnościod liczby miejsc w autobusie powoduje często nierówne warunki konkurencyjnewśród przedsiębiorców. Korzystanie z przystanków to też był istotny punktdyskusji, jest zresztą nadal. Proponujemy jednak rozwiązanie, aby koszty, któreponoszą jeżeli chodzi o autobusy, nie były równe, tylko rzeczywiście byłyrozkładane na liczbę pasażerów. Dajemy taką możliwość, to też chciałbymzaznaczyć. Proponujemy, żeby była taka możliwość dla organizatorów transportu.
Punkt piąty ?wprowadzenie obowiązku projektowania nowych przejazdów i kursów w połowieprzedziału czasowego między przejazdami i kursami już istniejącymi.
Szanowni państwo,bardzo duży problem. Dzisiaj mamy taką oto sytuację, że ? w zasadzie ? nie maograniczenia, jeżeli chodzi o zgłaszanie się nowych przewoźników na określonegodziny w rozkładzie jazdy. Powoduje to, że mamy często sytuacje, że autobusyodjeżdżają minutę wcześniej, minutę później. Wywołuje to też wielkie problemy uprzewoźników, pokusę do podjeżdżania się. Niestety, takie rzeczy mają miejsce.Chcemy to uregulować tak, że nowy kurs ma wejść w połowie przerwy międzydotychczas funkcjonującymi połączeniami.
Punkt szósty ? zmianaprzepisów dotyczących możliwości cofania przez organizatorów potwierdzeniazgłoszenia przewozów upoważniającego do wykonywania przewozów komercyjnych.Zakładana zmiana wprowadzi przepis, że potwierdzenie zgłoszenia przewozów możebyć cofnięte przez organizatora po pisemnym ostrzeżeniu i ponownym stwierdzeniunaruszeń. Jest to złagodzenie obecnie obowiązujących przepisów ustawy. Wydajesię, że nie ma potrzeby tak rygorystycznych zachowań ze strony administracji.Trzeba dać szansę przewoźnikom. Jeżeli są jakieś nieprawidłowości to nie możeto być od razu najsurowsza kara, czyli tak naprawdę cofnięcie możliwości wykonywaniaprzewozów i w ogóle działalności gospodarczej w tym zakresie.
Punkt siódmy ?zwolnienie autobusów wykonujących przewozy regularne na liniach do 50 km zopłat za przejazdy na odcinkach płatnych dróg krajowych. Ten postulat był jużzgłaszany wiele lat temu. Zyskał poparcie pana ministra Andrzeja Adamczyka, wzwiązku z tym także znajduję się w zbiorze punktów, które będą umieszczone wprojekcie dużej nowelizacji ustawy.?
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze