Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakdojade zarekomenduje Ubera przy słabszej ofercie transportu publicznego. Test w GZM i Poznaniu

infotrans
04.09.2025 15:02
0 Komentarzy

3 września 2025 roku Uber oraz Jakdojade ogłosili start wspólnego pilotażowego projektu integrującego transport publiczny i usługi ride-hailingu.

Inicjatywa wystartowała w dwóch aglomeracjach – poznańskiej i górnośląskiej – i polega na wprowadzeniu rekomendacji przejazdów Ubera w aplikacji Jakdojade. Dzieje się w to sytuacji, kiedy gdzie transport publiczny jest mniej dostępny lub czas oczekiwania na autobus czy tramwaj jest zbyt długi. To rozwiązanie komplementarne wobec komunikacji miejskiej, szczególnie istotne dla mieszkańców peryferii dużych aglomeracji.

Rozkład jazdy:

  1. W jakich dwóch aglomeracjach rozpoczęto pilotażowy projekt integracji Ubera i Jakdojade?
  2. W jakich sytuacjach aplikacja Jakdojade proponuje przejazd Uberem jako alternatywę dla transportu publicznego?
  3. Jak nazywa się trend mobilności, w ramach którego komunikacja publiczna i prywatna mają się wzajemnie uzupełniać zamiast konkurować?
Oferta dla przedmieść i aglomeracji - Uber i Jakdojade ze wspólnym projektem
Oferta dla przedmieść i aglomeracji – Uber i Jakdojade ze wspólnym projektem

Dla kogo oferta?

Projekt skierowany jest do mieszkańców obrzeży miast i obszarów słabiej skomunikowanych, gdzie czas oczekiwania na autobus lub liczba przesiadek znacząco ogranicza atrakcyjność podróży komunikacją zbiorową. W takich przypadkach użytkownicy aplikacji Jakdojade – po wyszukaniu trasy – mogą zobaczyć opcję przejazdu Uberem jako alternatywę dla transportu publicznego. Po kliknięciu w taką sugestię, użytkownik zostaje przekierowany bezpośrednio do aplikacji Uber lub – jeśli nie ma jej zainstalowanej – do sklepu z aplikacjami.

W ocenie twórców projektu, to rozwiązanie ma szansę odegrać istotną rolę w zwiększaniu dostępności komunikacyjnej na terenach peryferyjnych, gdzie infrastruktura transportu publicznego nie zawsze nadąża za tempem suburbanizacji.

– Misją Uber jest ułatwianie dotarcia z punktu A do punktu B. Dzięki współpracy z Jakdojade, podróżujący zyskają jeszcze szerszy wachlarz możliwości – mówi Michał Konowrocki, Dyrektor Zarządzający Uber Polska.

Z kolei Bartosz Burek, Prezes Jakdojade, podkreśla, że miesięcznie z ich aplikacji korzystają miliony użytkowników: – Dzięki integracji rekomendacji Ubera, możemy teraz podpowiadać wygodną alternatywę tam, gdzie dojście do przystanku jest długie, konieczne są przesiadki albo czas oczekiwania na komunikację jest nieakceptowalny.

Oferta dla przedmieść i aglomeracji - Uber i Jakdojade ze wspólnym projektem
Oferta dla przedmieść i aglomeracji – Uber i Jakdojade ze wspólnym projektem

Integracja w praktyce

Z punktu widzenia sektora publicznego i operatorów transportu zbiorowego, działania Ubera i Jakdojade wpisują się w coraz silniejszy trend tzw. mobility as a service (MaaS), w którym komunikacja publiczna i prywatna nie są konkurencją, lecz uzupełniającymi się formami mobilności. W dobie spadku liczby kursów w godzinach pozaszczytowych, rozwiązania ride-hailingowe mogą zapewnić mieszkańcom ciągłość komunikacyjną – bez konieczności utrzymywania nierentownych połączeń.

Warto również zwrócić uwagę na aspekt integracji danych i technologii – Jakdojade jest liderem rynku planowania podróży i sprzedaży biletów, a Uber dostarcza narzędzi do elastycznej organizacji przejazdów „na życzenie”. Łączenie tych funkcjonalności otwiera drogę do przyszłej głębszej integracji z systemami miejskimi, np. poprzez wspólny interfejs zakupowy lub bilety zintegrowane.

W ramach aplikacji Uber pasażerowie mogą wybrać różne formy transportu, w tym UberX, Comfort, XL, Green, Black oraz usługi kierowane do konkretnych grup, jak Uber by Women czy Uber Dostawa. Możliwość wyboru odpowiedniego wariantu przejazdu – w zależności od potrzeb i sytuacji – zwiększa elastyczność i dostępność transportu.

Jeśli pilotażowy program w Poznaniu i GOP przyniesie pozytywne efekty, można się spodziewać rozszerzenia rozwiązania na kolejne miasta. Dla systemów transportu publicznego to szansa, by realnie odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców terenów o niskiej gęstości zaludnienia – tam, gdzie dziś żadna linia autobusowa nie dociera.

Komentarze