IRU: Unijne wytyczne transportowe bez gwarancji dla zasady równości podmiotów
IRU (Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego), czyli głos prywatnych przewoźników autobusowych, autokarowych i taksówkowych, ocenił że wytyczne UE dotyczące zobowiązań z tytułu świadczenia usług transportu publicznego nie spełniają oczekiwań dotyczących stworzenia równych warunków działania dla transportu kolejowego i drogowego.
Unijne wytyczne w zakresie transportu
Wytyczne wzywają do stworzenia bardziej otwartego, sprawiedliwego i przejrzystego otoczenia konkurencyjnego, umożliwiającego wszystkim podmiotom prywatnym, w tym dużym i małym przedsiębiorstwom, równe szanse rynkowe i konkurowanie na równych warunkach z podmiotami wewnętrznymi sektora publicznego. Nie zapewniają one jednak równych warunków działania zrównoważonym rodzajom transportu, co ma kluczowe znaczenie dla wspierania skutecznego przejścia na czystszy i bardziej ekologiczny transport w UE.
Dotyczy to w szczególności autokarów dalekobieżnych i międzymiastowych, które są jednymi z najbardziej zrównoważonych i przystępnych cenowo środków zbiorowego transportu pasażerskiego i stanowią doskonałą ekologiczną alternatywę dla samochodów prywatnych.
Dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU, Raluca Marian, powiedziała: „Niestety, wizja unijnego obowiązku świadczenia usługi publicznej dla sektora mobilności nie uwzględnia promowania dalekobieżnych autobusów i autokarów jako uzupełnienia kolei w miksie mobilności”.
„Aby zdekarbonizować sektor mobilności, musimy zapewnić równe i sprawiedliwe traktowanie prawdziwej współpracy modalnej ze wszystkimi zrównoważonymi środkami transportu. Bez tego narażamy europejską transformację ekologicznego transportu na ryzyko” – dodała.
Zasadą jest przetarg
Wytyczne interpretacyjne podkreślają, że podmiot wewnętrzny sektora publicznego powinien pozostać wyjątkiem od zasady uczciwej konkurencji w przetargach i udzielaniu zamówień publicznych na usługi. Wytyczne stanowią również, że zamówienia publiczne na usługi muszą również określać, czy możliwe jest podwykonawstwo, a jeśli tak, to w jakim zakresie.
IRU będzie monitorować wpływ tych wytycznych na poziomie państw członkowskich w nadchodzących miesiącach i wraz z Komisją Europejską zbada ulepszenia.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze