Ile kosztuje budowa centrum przesiadkowego? Na przykładzie Oławy Zachodniej

7 lutego Gmina Miasto Oława podpisała umowę budowa nowego centrum przesiadkowego przy przystanku kolejowym Oława Zachodnia.
Inwestycja obejmuje budowę parkingu Park & Ride, nowej drogi gminnej, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów oraz węzła przesiadkowego z pętlą autobusową. Koszt całej inwestycji oscyluje w granicach 16,86 mln zł, a jej realizacja potrwa łącznie 9 miesięcy.
Rozkład jazdy:
- Jaki jest zakres prac związanych z budową centrum przesiadkowego w Oławie?
- Która firma wygrała przetarg na realizację inwestycji i jaka była jej oferta cenowa?
- Jak koszt budowy centrum przesiadkowego w Oławie wypada na tle podobnych inwestycji w innych miastach?
Zakres zamówienia
Centrum przesiadkowe w Oławie ma na celu poprawę dostępności transportu publicznego, ułatwienie przesiadek między różnymi środkami komunikacji oraz zwiększenie komfortu pasażerów. Zakres robót obejmuje:
✅ Budowa parkingu Park & Ride, umożliwiającego pozostawienie pojazdu i kontynuację podróży transportem publicznym.
✅ Budowa pętli autobusowej oraz peronów z wiatami przystankowymi.
✅ Nowa infrastruktura drogowa, w tym budowa drogi gminnej klasy L, drogi wewnętrznej oraz skrzyżowania dróg gminnych.
✅ Budowa infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, w tym ścieżek rowerowych oraz chodników.
✅ Budowa systemu Kiss & Ride, umożliwiającego krótkoterminowy postój dla podróżnych.
✅ Modernizacja sieci infrastrukturalnej, obejmująca budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej, sieci elektroenergetycznej oraz teletechnicznej.
✅ Zainstalowanie monitoringu i oświetlenia drogowego dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych.
✅ Zagospodarowanie zieleni, w tym nasadzenia oraz elementy małej architektury.
Cztery oferty
W przetargu na budowę centrum przesiadkowego w Oławie wpłynęły cztery oferty, a ich wartość oscylowała w przedziale 16,86 mln zł – 24,86 mln zł. Ostatecznie wybrano najkorzystniejszą propozycję, złożoną przez firmę BICKHARDT BAU POLSKA Sp. z o.o., której oferta opiewała na 16,86 mln zł.
Nr oferty | Firma wykonawcza | Wartość brutto oferty (PLN) |
---|---|---|
1 | Przedsiębiorstwo Robót Drogowo – Mostowych Sp. z o.o. (Brzeg) | 24 867 734,03 |
2 | WASBUD Robert Wąs (Grodków) | 24 120 000,00 |
3 | BERGER BAU POLSKA Sp. z o.o. (Wrocław) | 18 375 009,05 |
4 | BICKHARDT BAU POLSKA Sp. z o.o. (Siechnice) | 16 859 290,40 |
Kontrakt został zawarty 7 lutego 2025 roku, a wybrany wykonawca zobowiązał się do realizacji inwestycji w ciągu 9 miesięcy.
Centra przesiadkowe w innych miastach
Na podstawie innych projektów realizowanych w Polsce można porównać koszty budowy centrów przesiadkowych w różnych miastach:
Miasto | Rok realizacji | Koszt inwestycji (mln zł) | Zakres prac |
---|---|---|---|
Oława | 2025 | 16,86 | Parking P&R, pętla autobusowa, ścieżki rowerowe, modernizacja infrastruktury |
Sosnowiec | 2023 | 65 | Trzy centra przesiadkowe, parkingi, nowe drogi, infrastruktura rowerowa |
Tychy | 2023 | 23,5 | Węzeł przesiadkowy, strefa Kiss & Ride, centrum obsługi pasażera |
Gdynia | 2024 | 25 | Węzeł integracyjny, terminal autobusowy, budowa parkingu wielopoziomowego |
Częstochowa | 2024 | 17 | Centrum przesiadkowe, modernizacja torowisk, infrastruktura rowerowa |
Podsumowując – można uznać, że koszt budowy centrum przesiadkowego w Oławie (16,86 mln zł) jest zbliżony do średnich wartości dla miast średniej wielkości. Znacznie większe inwestycje realizowane były np. w Sosnowcu, gdzie powstało trzy centra przesiadkowe za 65 mln zł.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze