Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ile kosztuje budowa centrum przesiadkowego? Na przykładzie Oławy Zachodniej

infotrans
13.02.2025 18:04
0 Komentarzy

7 lutego Gmina Miasto Oława podpisała umowę budowa nowego centrum przesiadkowego przy przystanku kolejowym Oława Zachodnia.

Inwestycja obejmuje budowę parkingu Park & Ride, nowej drogi gminnej, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów oraz węzła przesiadkowego z pętlą autobusową. Koszt całej inwestycji oscyluje w granicach 16,86 mln zł, a jej realizacja potrwa łącznie 9 miesięcy.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki jest zakres prac związanych z budową centrum przesiadkowego w Oławie?
  2. Która firma wygrała przetarg na realizację inwestycji i jaka była jej oferta cenowa?
  3. Jak koszt budowy centrum przesiadkowego w Oławie wypada na tle podobnych inwestycji w innych miastach?
Koszt budowy centrum przesiadkowego. Na przykładzie Oławy Zachodniej
Koszt budowy centrum przesiadkowego. Na przykładzie Oławy Zachodniej / fot. UM Oława

Zakres zamówienia

Centrum przesiadkowe w Oławie ma na celu poprawę dostępności transportu publicznego, ułatwienie przesiadek między różnymi środkami komunikacji oraz zwiększenie komfortu pasażerów. Zakres robót obejmuje:

Budowa parkingu Park & Ride, umożliwiającego pozostawienie pojazdu i kontynuację podróży transportem publicznym.
Budowa pętli autobusowej oraz peronów z wiatami przystankowymi.
Nowa infrastruktura drogowa, w tym budowa drogi gminnej klasy L, drogi wewnętrznej oraz skrzyżowania dróg gminnych.
Budowa infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, w tym ścieżek rowerowych oraz chodników.
Budowa systemu Kiss & Ride, umożliwiającego krótkoterminowy postój dla podróżnych.
Modernizacja sieci infrastrukturalnej, obejmująca budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej, sieci elektroenergetycznej oraz teletechnicznej.
Zainstalowanie monitoringu i oświetlenia drogowego dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych.
Zagospodarowanie zieleni, w tym nasadzenia oraz elementy małej architektury.

Koszt budowy centrum przesiadkowego. Na przykładzie Oławy Zachodniej
Koszt budowy centrum przesiadkowego. Na przykładzie Oławy Zachodniej

Cztery oferty

W przetargu na budowę centrum przesiadkowego w Oławie wpłynęły cztery oferty, a ich wartość oscylowała w przedziale 16,86 mln zł – 24,86 mln zł. Ostatecznie wybrano najkorzystniejszą propozycję, złożoną przez firmę BICKHARDT BAU POLSKA Sp. z o.o., której oferta opiewała na 16,86 mln zł.

Nr oferty Firma wykonawcza Wartość brutto oferty (PLN)
1 Przedsiębiorstwo Robót Drogowo – Mostowych Sp. z o.o. (Brzeg) 24 867 734,03
2 WASBUD Robert Wąs (Grodków) 24 120 000,00
3 BERGER BAU POLSKA Sp. z o.o. (Wrocław) 18 375 009,05
4 BICKHARDT BAU POLSKA Sp. z o.o. (Siechnice) 16 859 290,40

Kontrakt został zawarty 7 lutego 2025 roku, a wybrany wykonawca zobowiązał się do realizacji inwestycji w ciągu 9 miesięcy.

Koszt budowy centrum przesiadkowego. Na przykładzie Oławy Zachodniej
Koszt budowy centrum przesiadkowego. Na przykładzie Oławy Zachodniej

Centra przesiadkowe w innych miastach

Na podstawie innych projektów realizowanych w Polsce można porównać koszty budowy centrów przesiadkowych w różnych miastach:

Miasto Rok realizacji Koszt inwestycji (mln zł) Zakres prac
Oława 2025 16,86 Parking P&R, pętla autobusowa, ścieżki rowerowe, modernizacja infrastruktury
Sosnowiec 2023 65 Trzy centra przesiadkowe, parkingi, nowe drogi, infrastruktura rowerowa
Tychy 2023 23,5 Węzeł przesiadkowy, strefa Kiss & Ride, centrum obsługi pasażera
Gdynia 2024 25 Węzeł integracyjny, terminal autobusowy, budowa parkingu wielopoziomowego
Częstochowa 2024 17 Centrum przesiadkowe, modernizacja torowisk, infrastruktura rowerowa

Podsumowując – można uznać, że koszt budowy centrum przesiadkowego w Oławie (16,86 mln zł) jest zbliżony do średnich wartości dla miast średniej wielkości. Znacznie większe inwestycje realizowane były np. w Sosnowcu, gdzie powstało trzy centra przesiadkowe za 65 mln zł.

Komentarze