Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Hiszpania wprowadza ogólnokrajowy bilet za 60 euro. Autobus i kolej w jednym systemie

infotrans
16.12.2025 16:09
0 Komentarzy

15 grudnia 2025 roku hiszpański rząd ogłosił uruchomienie ogólnokrajowego biletu miesięcznego na transport publiczny, obejmującego zarówno autobusy, jak i kolej.

Nowa oferta ma wejść w życie w drugiej połowie stycznia 2026 roku i umożliwić nieograniczone podróże po całym kraju za stałą opłatą 60 euro miesięcznie, a dla osób poniżej 26. roku życia – 30 euro. Zapowiedź przedstawił premier Pedro Sánchez, określając ją jako zmianę, która ma „na zawsze zmienić sposób, w jaki Hiszpanie korzystają z transportu publicznego”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie środki transportu obejmie nowy hiszpański bilet miesięczny?
  2. Kto zapłaci połowę ceny za korzystanie z autobusu i kolei?
  3. Jakich oszczędności dla pasażerów spodziewa się rząd?
Jedna opłata, cały kraj. Transport publiczny w Hiszpanii z miesięcznym biletem 60 euro
Jedna opłata, cały kraj. Transport publiczny w Hiszpanii z miesięcznym biletem 60 euro

Ogólnokrajowy bilet na autobus i kolej

Nowy bilet miesięczny umożliwi podróżowanie po całej Hiszpanii pociągami średniodystansowymi i podmiejskimi oraz autobusami dalekobieżnymi w ramach jednej taryfy. Jak zapowiedział Pedro Sánchez, rozwiązanie ma objąć kluczowe segmenty transportu publicznego, wykorzystywane codziennie przez osoby dojeżdżające do pracy, szkół i uczelni.

„To ma zmienić sposób, w jaki Hiszpanie rozumieją i korzystają z transportu publicznego – na zawsze” – podkreślił Pedro Sánchez podczas wystąpienia.

Rząd nie przedstawił jeszcze pełnego kosztu wdrożenia systemu, jednak zapowiada, że projekt będzie finansowany centralnie i ma charakter długofalowy.

Niższe koszty dla pasażerów

Premier wskazał, że z nowej oferty może skorzystać nawet około 2 mln pasażerów, którzy odczują realne obniżenie miesięcznych kosztów podróży. Według rządowych szacunków oszczędności dla części użytkowników autobusów i kolei mogą sięgać 50–60% w porównaniu z obecnymi wydatkami.

„Mówimy o dwóch milionach ludzi, którzy co miesiąc zapłacą mniej za dojazd do pracy, powrót do domu czy załatwianie codziennych spraw. Na tym polega rządzenie – na ułatwianiu życia zwykłym ludziom” – powiedział Pedro Sánchez, cytowany przez The Guardian.

Dla osób poniżej 26. roku życia wprowadzono preferencyjną stawkę 30 euro miesięcznie, co ma dodatkowo zachęcić młodych pasażerów do wyboru transportu publicznego zamiast samochodu.

Jedna opłata, cały kraj. Transport publiczny w Hiszpanii z miesięcznym biletem 60 euro
Jedna opłata, cały kraj. Transport publiczny w Hiszpanii z miesięcznym biletem 60 euro

Niemiecki punkt odniesienia

Hiszpańskie rozwiązanie jest wprost porównywane do niemieckiego Deutschlandticket, który od 2023 roku umożliwia korzystanie z kolei regionalnej, metra, tramwajów i autobusów w całych Niemczech za jedną stałą opłatę. Rząd w Madrycie przyznaje, że to właśnie niemiecki model był jednym z głównych punktów odniesienia przy projektowaniu nowego biletu.

Ogłoszenie nowego biletu nastąpiło w momencie, gdy rząd Hiszpańskiej Socjalistycznej Partii Robotniczej (PSOE) zmaga się z kryzysem politycznym związanym z zarzutami korupcyjnymi i oskarżeniami o niewłaściwe zachowania w otoczeniu władzy. Mimo presji opozycji i wezwań do przedterminowych wyborów Pedro Sánchez zapowiedział kontynuowanie rządów do końca kadencji w 2027 roku, wskazując projekty takie jak bilet ogólnokrajowy jako dowód skuteczności działań rządu.

Naszym zdaniem

Wprowadzenie jednego, ogólnokrajowego biletu obejmującego autobus i kolej to jeden z najbardziej kompleksowych projektów taryfowych w Europie. Jeśli zapowiadane zasady zostaną utrzymane, Hiszpania dołączy do wąskiej grupy państw traktujących transport publiczny jako spójny system, a nie zbiór odrębnych usług. Kluczowe będzie jednak długoterminowe finansowanie rozwiązania oraz jego wpływ na operatorów autobusowych i kolejowych, zwłaszcza poza największymi aglomeracjami. Kiedy w Polsce?

Komentarze