GZM zdecydowała się na podwyżkę cen biletów. Od 2021
Podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej zapowiedziała w czwartek, 3 września, na koniec roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Jak wyjaśniono, powodem jest konieczność pokrycia strat w związku z pandemią koronawirusa.
Działająca od 1 stycznia ub. roku Metropolia, która – na mocy specjalnej ustawy – zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, organizuje w ich imieniu komunikację miejską poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego. Z biletów pochodzi ok. jednej trzeciej wpływów ZTM, resztę kosztów pokrywają gminy, opłacając tzw. część zmienną składki do GZM.
Wirusowe powody
W tekście opublikowanym w czwartek na portalu metropoliagzm.pl zaakcentowano, że pandemia koronawirusa bardzo mocno uderzyła w transport publiczny. Wprowadzone ograniczenia, konieczność zapewnienia dodatkowych kursów, zwiększenie częstotliwości dezynfekcji, znaczny spadek liczby pasażerów, a co za tym idzie – spadek dochodów ze sprzedaży biletów, pogłębiły dziurę finansową.
„Miasta i gminy, które również są w bardzo trudnej sytuacji, nie będą w stanie pokryć jej w całości. Musimy się tym podzielić – część brakującej kwoty uzupełnią miasta, częściowo będą musieli pasażerowie. Do tematu podchodzimy otwarcie i szczerze chcemy wyjaśnić, dlaczego podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej, to konieczność” – zadeklarowano.
Wysokość podwyżki jeszcze nie jest znana – decyzja ma zostać podjęta pod koniec tego roku, kiedy znana będzie rzeczywista strata. Obecnie jest ona szacowana na ok. 40 mln zł, (jeśli obostrzenia i wpływy z biletów utrzymają się na obecnym poziomie); strata zaksięgowana po pierwszym półroczu to ok. 20 mln zł.
Spadek sprzedaży
-„Wciąż sprzedajemy prawie połowę biletów mniej niż roku temu. Pandemia koronawirusa spowodowała drastyczny spadek dochodów ze sprzedaży biletów. W pierwszym okresie, kiedy obowiązywały najbardziej rygorystyczne obostrzenia związane z limitami w komunikacji miejskiej (marzec – maj), odnotowaliśmy ok. 90-procentowy spadek dochodów z ich sprzedaży” – wyjaśniono.
-„Od czerwca sytuacja zaczęła się nieco poprawiać, ale wciąż nie jest najlepsza, bo mówimy o spadku wynoszącym ok. 30-40 proc. Do tego dochodzą również inne dodatkowe koszty związane z koniecznością zwiększenia częstotliwości dezynfekcji pojazdów. Do tej pory kosztowało to 2,5 mln zł” – dodano.
Metropolia akcentuje jednocześnie, że ceny biletów na jej terenie pozostawały dotąd niemal na niezmienionym poziomie od 7 lat i często są tańsze, niż w innych aglomeracjach w Polsce – przy ciągle rosnących kosztach. Wskazuje też, że podwyżki wprowadzono już m.in. w Poznaniu, trwają rozmowy odnośnie ich wysokości w Krakowie.
Zgodnie z przytoczonymi przez GZM wyliczeniami, w porównanych przez Metropolię 10 aglomeracjach, średnia cena za bilet 90-minutowy elektroniczny wyniosła ok. 5,32 zł (przy cenie biletu elektronicznego ZTM 4,40 zł) lub ok. 5,4 zł (przy cenie biletu papierowego ZTM 5 zł).
-„Podczas zmiany taryfy w marcu tego roku, ceny biletów papierowych wzrosły o 20 gr, natomiast elektronicznych – kupowanych za pomocą karty ŚKUP lub w aplikacjach mobilnych, zostały niezmienione i są od nich sporo tańsze (bilet na jedno miasto lub ważny przez 20 min kosztuje 3 zł, a papierowy 3,4 zł; na dwa miasta lub ważny przez 40 min – 3,6zł/ 4 zł, a na 3 i więcej miast lub ważny 90 min – 4,4 zł/5 zł)” – przypomniała Metropolia.
Zarząd Transportu Metropolitalnego jest jednym z największych organizatorów transportu publicznego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin GZM oraz 12 miast z nią sąsiadujących wysyła ok. 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na prawie 7 tys. przystanków. W 2019 r. pokonały ponad 100 mln km, obsługując ok. 250 mln przejazdów.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze