GZM: Ponad 2 mld zł na transport publiczny w 2026 roku: Autobusy, pociągi, tramwaje i rowery
Budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) na 2026 rok został przyjęty jednogłośnie w środę 17 grudnia 2025 roku przez zgromadzenie Metropolii.
Wydatki zaplanowano na poziomie 2,905 mld zł, z czego kluczową pozycją – zdecydowanie dominującą – jest transport publiczny, obejmujący autobusy, tramwaje, trolejbusy i kolej aglomeracyjną. Ponad 2 mld zł pochłonie samo utrzymanie i rozwój komunikacji miejskiej w regionie zamieszkiwanym przez blisko 2,25 mln pasażerów.
Rozkład jazdy:
- Ile pieniędzy GZM przeznacza na transport publiczny w 2026 roku?
- Jak podzielone zostaną środki między autobus, tramwaj i trolejbus?
- Jakie inwestycje taborowe i technologiczne zaplanowano w budżecie?
Transport publiczny filarem budżetu GZM
Łączne wydatki GZM w 2026 roku wyniosą 2,905 mld zł, przy dochodach na poziomie 2,876 mld zł, co oznacza deficyt w wysokości 29,4 mln zł. Zostanie on w całości sfinansowany z nadwyżki z lat ubiegłych – Metropolia nie posiada zadłużenia, a skumulowana nadwyżka wynosi 638,2 mln zł.
Najważniejszą pozycją po stronie wydatków jest organizacja transportu publicznego, która pochłonie 2,441 mld zł. Z tej kwoty 2,058 mld zł przeznaczono na wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej, natomiast 382,5 mln zł to wkład w zakup autobusów elektrycznych, a także wdrażanie rozwiązań technologicznych i informatycznych, w tym nowoczesnych systemów płatności dla pasażerów.
Dochody budżetu Metropolii w dużej mierze również powiązane są z komunikacją miejską. Część zmienna składek gmin członkowskich wyniesie 1,272 mld zł i będzie przeznaczona przede wszystkim na finansowanie transportu publicznego. Istotne są także wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej – zaplanowane na 298,7 mln zł.
Autobus, tramwaj i trolejbus – konkretne kwoty
W przyjętej wieloletniej prognozie finansowej na lata 2026–2036 doprecyzowano strukturę wydatków na poszczególne środki transportu. Finansowanie przewozów autobusowych ma zmieścić się w limicie 1,060 mld zł, do czego należy doliczyć 269,6 mln zł przeznaczone w całości z budżetu GZM na funkcjonowanie tzw. autobusowych linii metropolitalnych.
Na transport tramwajowy zaplanowano 588,8 mln zł, natomiast na transport trolejbusowy – 26,5 mln zł. Dodatkowo 34,4 mln zł trafi na wsparcie województwa śląskiego w uruchamianiu dodatkowych kursów pociągów w obrębie Metropolii, co wzmacnia rolę kolei w systemie transportu publicznego regionu.
W budżecie zabezpieczono również 49,6 mln zł na finansowanie Systemu Roweru Metropolitalnego, który uzupełnia ofertę komunikacji miejskiej i stanowi element polityki zrównoważonego transportu.
Inwestycje, KPO i nowe technologie
Znaczącą rolę w budżecie GZM odgrywają środki zewnętrzne. Dochody z Krajowego Planu Odbudowy na projekty Hydrogen GZM oraz Zielony Transport GZM (dwa etapy) mają wynieść 265,3 mln zł. Środki te mają wesprzeć m.in. zakupy zeroemisyjnego taboru autobusowego oraz rozwój zaplecza technologicznego.
Wpływy z mandatów za jazdę bez biletu zaplanowano na 19,8 mln zł, przy kosztach kontroli na poziomie 6,3 mln zł. Z kolei kary dla przewoźników mają przynieść 5,6 mln zł. Gminy spoza GZM, na których terenie Metropolia organizuje przewozy, wpłacą łącznie 25,9 mln zł.
Naszym zdaniem
Budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2026 rok jasno pokazuje, że transport publiczny pozostaje absolutnym priorytetem Metropolii. Skala wydatków na autobusy, tramwaje, trolejbusy i kolej potwierdza, że GZM konsekwentnie rozwija zintegrowany system komunikacji miejskiej, oparty zarówno na finansowaniu bieżącej pracy przewozowej, jak i inwestycjach w nowoczesny, nisko- i zeroemisyjny tabor. Stabilna sytuacja finansowa, brak zadłużenia oraz wysoka nadwyżka z lat ubiegłych dają Metropolii realną przestrzeń do dalszego rozwoju transportu publicznego w jednym z największych obszarów miejskich w Polsce.




Komentarze