Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gorzów bez biletowej podwyżki, ale z korektą oferty przewozowej

infotrans
11.01.2022 11:00
0 Komentarzy
W Gorzowie, po konsultacjach prowadzonych ze specjalistami z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Transportu Publicznego oraz Miejskiego Zakładu Komunikacji, władze miasta nie zdecydowały się na podwyżki cen biletów.

Uznały jednak, że konieczna będzie racjonalizacja oferty przewozowej, uwzględniająca m.in. trwające ograniczenia związane z pandemią – jak nauka czy praca zdalna, mające wpływ na liczbę pasażerów.

Trudny czas

Rok 2022 będzie trudnym czasem dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Polsce. Olsztyn zawiesza linię tramwajową i kilku autobusowych, Zielona Góra – kilka linii autobusowych i wprowadza zmiany w siatce połączeń. Z kolei Bydgoszcz, Rzeszów, Opole, Wałbrzych i wiele innych miast zdecydowało o podwyżkach cen biletów. Problemy biorą się ze znacznego spadku liczby pasażerów, spowodowanych pandemią oraz gwałtownym wzrostem cen paliwa i energii elektrycznej. 

Podobnie jest w Gorzowie. Sytuacja finansowa komunikacji miejskiej była w ostatnich latach zdeterminowana możliwościami finansowymi budżetu miasta, uzupełnionymi dochodami ze sprzedaży biletów. Zaangażowanie budżetu miasta w finansowanie komunikacji rosło lawinowo, bo z ponad 38 mln zł w 2015 roku do ponad 53 mln zł w 2021 roku. 

W tym okresie nastąpił gwałtowny, bo ponad 7 mln zł spadek przychodów ze sprzedaży biletów – z 17,7 mln zł w 2015 r. do ok. 10,5 mln zł (prognoza na 2021 r.). 

-„Z prowadzonych analiz wynika, że rok 2022 będzie czasem poważnych trudności. Przy gwałtownym i wysokim wzroście cen paliwa i energii elektrycznej – dochody ze sprzedaży biletów – będące zapłatą za usługi tych mieszkańców, którzy korzystają z przewozów – będą w stanie sfinansować jedynie koszty paliwa i energii elektrycznej.  Dodatkowym źródłem ryzyka jest w dalszym ciągu niepewna sytuacja pandemiczna – informuje miasto.

Inne niezbędne do ponoszenia koszty to m.in.  wynagrodzenie pracowników, części i podzespoły do napraw taboru, amortyzacja, ubezpieczenia czy usługi sprzątania, ochrony i wiele innych – muszą oprzeć się na rekompensacie z budżetu miasta.

Liniowa korekta

W 2022 roku, pomimo bardzo trudnych warunków funkcjonowania przyszłorocznego budżetu miasta, na rekompensatę dla komunikacji miejskiej przeznaczono kwotę w wysokości ponad 57 mln zł netto. Jest to o ponad 4 mln zł więcej niż w 2021 roku.  Niestety koszty funkcjonowania komunikacji, spotęgowane podwyżkami cen paliwa i energii, przekroczą kwotę rekompensaty.

Dlatego zostanie wprowadzono korekta oferty przewozowej. Nastąpi ona w taki sposób, by była najmniej dolegliwa dla podróżnych. Główny cel to ochrona oferty komunikacyjnej w szczytach przewozowych komunikacji autobusowej i jej ograniczenie w dysponującym większą zdolnością przewozową podsystemie tramwajowym.

Zmiana oferty spowoduje obniżenie planowanej pracy przewozowej o około 10%.  Sprowadzać się będzie do zmniejszenia częstotliwości przejazdów po godzinach szczytu na liniach autobusowych o największej ofercie w tym zakresie tj. 104, 124, 126. Ponadto wprowadzone zostaną zmiany polegające na zmniejszeniu ilości kursów w rozkładach jazdy linii 113, 121, 128 oraz 134. Zmniejszona zostanie obsługa komunikacyjna miasta w ramach linii nocnych.

Z kolei linia tramwajowa 1 wraz z komunikacją zastępczą T2 będą miały zmniejszoną częstotliwość przejazdu z 10 i 12 na 15 min (również w szczycie przewozowym). Od lipca natomiast do dyspozycji pasażerów będą już wszystkie trzy linie tramwajowe.

W dni nauki szkolnej – jeżeli wystąpią takie potrzeby – zostaną uruchomione dodatkowe kursy na liniach obsługujących mikroszczyt dojazdów do szkół oraz zakładów pracy zlokalizowanych na terenie KSSE.

-„Decyzja ta, powodująca obniżenie kosztów utrzymania komunikacji, przy jednoczesnym zwiększeniu rekompensaty, pozwoli Miejskiemu Zakładowi Komunikacyjnemu sporządzić stabilny budżet, a miastu uniknąć decyzji, którą podjęły inne polskie miasta, czyli podwyżki cen biletów. Jest to istotne także ze względu na założenia polityki parkingowej, ponieważ na wysokość projektowanej stawki podstawowej za pierwszą godzinę parkowania miała również wpływ cena biletu jednorazowego za przejazd komunikacją miejską – dodaje gorzowski magistrat

Inne działania

Ponadto miasto przystąpiło do prac nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP), obejmujący zasięgiem wszystkie Gminy Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego. Opracowanie dokumentu jest dofinansowane z programu unijnego i będzie podstawą do wnioskowania o środki zewnętrzne w nowej perspektywie UE do 2027 r. SUMP ma stanowić koncepcję zintegrowanego i zrównoważonego planowania mobilności, mającą na celu podnoszenie jakości życia mieszkańców oraz obniżenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.

Dodatkowo w 2022 roku zostaną przeprowadzone badania umożliwiające optymalizację sieci komunikacji miejskiej w celu zwiększenia jej efektywności. Powinny one pozwolić na dostosowanie – w maksymalnym stopniu – połączeń i ilości pracy przewozowej do potrzeb mieszkańców, uwzględniając możliwości finansowe miasta. 

Komentarze