Głos Jaworzna wysłuchany przez MSWiA?
Działania podjęteprzez Prezydenta Jaworzna Pawła Silberta spowodowały, że w zaktualizowanymprzez MSWiA projekcie ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim,nastąpiły fundamentalne zmiany. To dla nas nowa rzeczywistość oznaczająca, żegłos Jaworzna został wysłuchany i większość istotnych zmian, które zostaływprowadzone do projektu ustawy wynikają z naszej inicjatywy.
15 czerwca br. wMinisterstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji odbyło się spotkaniemiędzyresortowe, na którym dyskutowano o propozycjach zmian do pierwotnegoprojektu ustawy. Uczestniczący w nim Prezydent Paweł Silbert, już wcześniejzgłaszał uwagi i wątpliwości dotyczące regulacji tworzących metropolię. W swoimpiśmie do Pani Premier Beaty Szydło, prezydent wykazywał m.in., że ograniczeniaw transporcie publicznym oraz planowaniu przestrzennym są nie do przyjęciaprzez Jaworzno. Od początku konsekwentnie twierdził, że nieakceptowalne byłorozwiązanie, w którym organizatorem komunikacji miejskiej będzie związekmetropolitalny, oraz że miasta utracą część swych kompetencji do tworzeniapolityki przestrzennej na swoim terenie. Podkreślał również, że skupianie siętylko na integracji transportu autobusowego w metropolii nie jest dobrymrozwiązaniem ani dla metropolii, ani dla Jaworzna. W naszym przypadku z uwagina wypracowane rozwiązania i korzystne ceny biletów, które są zgodne zoczekiwaniami mieszkańców. Zwracał uwagę na to, by miasta nadal miały możliwośćkształtowania polityki przestrzennej. Wątpliwości dotyczące tych zagadnieńzostały wysłuchane i w nowym projekcie, pojawiły się rozwiązania, które sąprzez nasze miasto akceptowalne – nowe propozycje idą w dobrym dla Jaworznakierunku.
Podjęte szerokidialog i dyskusja nad kształtem metropolii, wraz z propozycją rozwiązańlegislacyjnych, poskutkowały istotną zmianą projektu ustawy. Organizacjatransportu publicznego ma pozostać domeną dotychczasowych organizatorów.Oznacza to, że nasze miasto nie będzie musiało oddawać metropolii swojejsprawnie działającej spółki PKM. Przewóz pasażerów będzie nadal naszym zadaniemwłasnym, z którego jak wiemy dobrze się wywiązuje. Oznaczać to będzieuszanowanie naszej odrębności komunikacyjnej, z jej korzystnymi dla pasażerówrozkładami jazdy oraz przyjaznymi cenami biletów.
Drugą problematycznąkwestią, na którą do tej pory nie można było przystać było planowanieprzestrzenne. Teraz zapisy w przesłanym przez MSWiA projekcie, uwzględniająwładztwo planistyczne miast. W metropolii tworzone byłoby ramowe studiummetropolitalne, natomiast miasta nadal będą kreowały politykę przestrzenną naswoim terenie, nie tracąc decyzyjności co do położenia, przeznaczenia iwielkości zabudowy. Studium metropolitalne ma dzięki naszym propozycjomokreślać naprawdę ramowe kwestie dotyczące m.in. rozwoju systemów komunikacji,ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu. Ustalenia studium określają jedynieelementy niezbędne dla właściwego ukierunkowania polityki przestrzennej gminnależących do związku.
– Zgodnie z naszymioczekiwaniami i propozycjami, o metropolii zaczęto myśleć bardziejprzyszłościowo – w nowym projekcie ustawy, jako zadanie metropolii znalazł siędla przykładu transport szynowy inny niż dzisiejsze sieci kolejowe. To byłamoja propozycja, którą wymyśliliśmy iwydyskutowaliśmy w rozmowach z pracownikami urzędu, jako idea budowyKolei Metropolitalnej (powrotu do dawnego projektu Kolei Ruchu Regionalnego).Niezależne od PKP i innych przewoźników, nowe połączenie szynowe dałobymetropolii prawdziwą jakość i możliwości rozwoju transportu na jej obszarze -mówi prezydent Paweł Silbert.
Cieszę się, żekonkretne argumenty, z którymi wyszliśmy, zostały wysłuchane i zaakceptowane wnowym stanowisku rządu. Od wielu miesięcy, wraz ze współpracownikami,przekonuję do tego, by zapisy ustawy były dla naszego miasta bardziejprzyjazne, by uwzględniały naszą specyfikę. Zaproponowałem kilka rozwiązań,które zabezpieczały nasze jaworznickie interesy. Bardzo się cieszę, że przyjętoi uznano naszą argumentację. Wizja nowej metropolii staje się ciekawsza niż wdotychczasowym projekcie. Moje wyobrażenie o metropolii, która zajmie się czymśinnym niż dzisiaj zajmują się miasta, zostało zauważone. Żartem dodam, wbrewjednej osobie, która parę dni wcześniejstwierdziła, że tej wyobraźni mi brakuje.
Mam nadzieję, żewszystkie dotychczasowe przeszkody zostaną wyeliminowane i niedługo z czystymsumieniem będę mógł namawiać mieszkańców do tego byśmy się znaleźli wmetropolii. Obiecuję również, że związkowi metropolitalnemu zaproponuję kilkaciekawych zadań, którymi mógłby się zająć w pierwszej kolejności – podkreślaprezydent Silbert.
Pakiet korzystnychzmian, które zostały wprowadzone do ustawy metropolitalnej daje szansę na to,aby Jaworzno znalazło się w metropolii. Otwarcie się na głos samorządu Jaworznato również sukces negocjacyjny. Tymczasem decyzja radnych o opuszczeniu przezmiasto struktur GZM pozostaje w mocy.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze