Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gliwice zbudują nowe węzły przesiadkowe: Łabędy, Brzezinka, Kopernika i PreZero Arena

infotrans
21.08.2025 08:02
0 Komentarzy

20 sierpnia Gliwice i Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisały cztery umowy o dofinansowanie inwestycji transportowych z Funduszy Europejskich.

Nowe lokalizacje to Łabędy, Brzezinka, osiedle Kopernika i okolice PreZero Areny Gliwice. Inwestycje o łącznej wartości ponad 90 mln zł zostaną wsparte kwotą blisko 61 mln zł w ramach programu FEnIKS 2021-2027. O podobnej inwestycji w Katowicach pisaliśmy ostatnio w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wynosi wartość dofinansowania unijnego przyznanego Gliwicom na budowę nowych węzłów przesiadkowych?
  2. W jakich lokalizacjach w Gliwicach powstaną nowe centra przesiadkowe w ramach podpisanych umów?
  3. Jakie udogodnienia przewidziano w nowych węzłach przesiadkowych, by zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego?
W Gliwicach powstaną cztery nowe węzły przesiadkowe / fot. CUPT
W Gliwicach powstaną cztery nowe węzły przesiadkowe / fot. CUPT

Cztery centra transportowe

Jak zwrócił uwagę na środowej konferencji prasowej po podpisaniu umów minister infrastruktury Dariusz Klimczak, dzięki dofinansowaniu unijnemu powstaną ważne dla miasta inwestycje, które poprawią komfort życia mieszkańców Gliwic.

„To nie są projekty, które wpływają wyłącznie na infrastrukturę, ale przede wszystkim na sposób funkcjonowania komunikacji w Gliwicach. (…) Wpłyną na zwykłe codzienne życie każdego, kto chce korzystać z przemieszczania się po Gliwicach” – dodał.

Nowe punkty przesiadkowe powstaną w Łabędach, Brzezince, na osiedlu Kopernika oraz w rejonie Pre-Zero Areny Gliwice. Mają one usprawnić przesiadki między różnymi środkami transportu, w tym komunikacją autobusową i koleją, a także zapewnić dodatkowe miejsca parkingowe typu „Park and Ride” i „Bike and Ride”.

Stawiamy na nowoczesny, wygodny i ekologiczny transport. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich możemy wprowadzić rozwiązania, które realnie poprawią codzienne podróże mieszkańców naszego miasta, a także osób z całego regionu, które dojeżdżają do Gliwic. Nowe węzły przesiadkowe ułatwią poruszanie się po mieście, połączą różne środki transportu i zwiększą atrakcyjność komunikacji publicznej – mówiła prezydent Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka.

W Gliwicach powstaną cztery nowe węzły przesiadkowe / fot. CUPT
W Gliwicach powstaną cztery nowe węzły przesiadkowe / fot. CUPT

Łabędy, Brzezinka, osiedle Kopernika i PreZero Arena

Największym przedsięwzięciem jest budowa węzła Gliwice-Łabędy. Powstanie on tuż obok stacji kolejowej Łabędy, która jest obecnie modernizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja warta niemal 47,3 mln zł (dofinansowanie niemal 32 mln zł) zapewni integrację transportu kolejowego z miejskimi autobusami. Pojawią się również miejsca postojowe typu park&ride oraz bike&ride, które umożliwią dojazd samochodem lub rowerem i dogodną przesiadkę na pociąg lub miejski autobus.

Nowy węzeł powstanie również w dzielnicy Kopernika. W rejonie estakady drogowej ma zostać wybudowany przystanek kolejowy, a w jego sąsiedztwie utworzony będzie punkt przesiadkowy integrujący komunikację autobusową, kolejową, samochodową i rowerową.

Warty ponad 15 mln zł projekt będzie dofinansowany ze środków Funduszy Europejskich kwotą 9,5 mln zł. Węzeł w dzielnicy Brzezinka powstanie w miejscu istniejącego przystanku autobusowego przy ul. Kozielskiej. Wymieniona zostanie nawierzchnia, a kierowcy autobusów zyskają zaplecze socjalne. Powstanie infrastruktura rowerowa: wiata i trasa rowerowa, która połączy się z istniejącą drogą rowerową w kierunku centrum. Będzie również nowe odwodnienie i oświetlenie, a piesi wygodnie dotrą do autobusu dzięki dodatkowym chodnikom. Koszt tej inwestycji to nieco ponad 11 mln zł, z czego niemal 7,7 mln zł stanowi dofinansowanie w ramach podpisanych właśnie umów.

Ostatni z projektów – węzeł przy ul. Pszczyńskiej w okolicy PreZero Areny Gliwice (wartość 16,8 mln zł, dofinansowanie 11,6 mln zł) pozwoli pozostawić samochód poza centrum miasta (na parkingu park&ride) i wygodnie dotrzeć autobusem lub ścieżkami pieszo-rowerowymi do centrum. Węzeł zintegrowany zostanie z infrastrukturą drogową, pieszą i rowerową.

W ramach projektów przewidziano też m.in. montaż biletomatów zasilanych energią słoneczną, wygodne ławki, nowoczesne tablice informujące o czasach odjazdu autobusów. Cała infrastruktura będzie przystosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. W otoczeniu węzłów pojawi się więcej zieleni.

Generalnie inwestycje mają poprawić dostępność komunikacyjną dzielnic, zwiększyć komfort podróży oraz zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego i rowerów. W ramach projektów przewidziano m.in. infrastrukturę rowerową, biletomaty zasilane energią słoneczną, tablice informacji pasażerskiej oraz rozwiązania dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Nowe węzły przesiadkowe powstaną do 2028 roku i stanowią część szerszej inicjatywy Mobilna Metropolia, w ramach której w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii realizowane są inwestycje integrujące transport publiczny.

Komentarze