Gliwice z tunelem pod dworcem przy centrum przesiadkowym
Podziemne przejście pod dworcem kolejowym w Gliwicach, łączące centrum z północnymi dzielnicami miasta, zostało w czwartek otwarte po ponad rocznym remoncie.
Prace wykonano w ramach budowy Centrum Przesiadkowego po północnej stronie dworca.
Zachodnia Brama Metropolii
Centrum Przesiadkowe, nazywane też przez miasto Zachodnią Bramą Metropolii, zlokalizowano na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie gliwickiego dworca kolejowego. Ta jedna z największych tego typu inwestycji na południu Polski – skomunikowana z głównymi ulicami Tarnogórską i Toszecką – ma łączyć kolej, autobusy miejskie, regionalne i międzynarodowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.
Centrum przesiadkowe ma być częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty po remoncie w grudniu 2016 r. gliwicki dworzec kolejowy. Po południowej części dworca przebudowywane są okoliczne ulice, m.in. przelotowa ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich.
Zanim zaczęto tę budowę, piesi korzystali ze starego przejścia, biegnącego od dworca kolejowego (w części za peronami) do ul. Tarnogórskiej – dojście ulicami w to miejsce wymaga znacznego nadłożenia drogi. Ponieważ stary tunel przylega do terenu inwestycji, ujęto go w niej, aby tworzył spójną całość z wnętrzami dworcowymi, zmodernizowanymi kilka lat temu.
w obrębie Centrum Przesiadkowego
Jak przekazał PAP w czwartek rzecznik gliwickiego magistratu Łukasz Oryszczak, tunel już otwarto i jest to pierwsze miejsce w obrębie Centrum Przesiadkowego, z którego można już korzystać. W tunelu wymieniono okładziny ścienne i posadzki. Wyremontowano sufity, wykonano nowe oświetlenie i monitoring. Założono oznaczenia pomocne osobom z niepełnosprawnościami. Od strony ul. Tarnogórskiej zainstalowano nowe zadaszenie – spójne z zadaszeniami Centrum Przesiadkowego.
Większość obiektów Centrum Przesiadkowego wygląda już z zewnątrz na niemal gotową, a intensywne prace toczą się głównie w ich wnętrzach. Wszystkie nowe części inwestycji powinny być gotowe do końca 2022 r. Umowę na budowę w ciągu dwóch lat centrum przesiadkowego miasto podpisało w sierpniu ub. roku.
Gliwice przygotowywały budowę Centrum Przesiadkowego od kilku lat. W listopadzie 2019 r. miasto otrzymało 129,5 mln dotacji do zasadniczej części inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20.
Centrum Przesiadkowe buduje za blisko 184 mln zł brutto konsorcjum Mostostalu Zabrze Gliwickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego oraz Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach. Przebudowę układu komunikacyjnego po południowej stronie linii kolejowej miasto finansuje w całości z własnego budżetu – te roboty za ponad 41 mln zł wykonuje spółka Eurovia Polska.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze