Gdynia zmienia rozkład. Przez elektrobusy, pandemię i sytuację budżetową
Od 1 lutego Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdyni wprowadzi spore zmiany w rozkładzie lokalnego transportu publicznego.
To dziesiątki zmian polegających głównie na zmniejszeniu częstotliwości kursowania autobusów i trolejbusów oraz skróceniu niektórych kursów – wszystko przez „elektrobusy, sytuację pandemiczną i budżetową samorządów”.
Od poniedziałku
Jak informuje ZKM Gdynia, „zmiany polegają one przede wszystkim na wprowadzeniu rozkładów jazdy uwzględniających rozpoczęcie eksploatacji elektrobusów oraz zmian w ofercie przewozowej uwarunkowanych obecną sytuacją epidemiczną i budżetową samorządów”.
Z kolei zdaniem gdyńskiego stowarzyszenia Miasto Wspólne – „Od 1 lutego władze Gdyni wprowadzają drastyczne ograniczenia w ofercie ZKM. Zmniejszona zostaje częstotliwość kursowania autobusów i trolejbusów w każdej części miasta. Najmocniej dostaje się ul. Sibeliusa w Cisowej i północnemu Obłużu.”
Według społeczników to dalsze zwijanie gdyńskiej komunikacji miejskiej, a zmiany dotyczą okrojonej już, względem lat poprzednich, siatki połączeń. To efekt mniejszego budżetu na transport publiczny stosunku do 2021 roku mimo inflacji i wyższych kosztów pracy przewozowej.
Tymczasem ZKM, chcąc przysłonić nieco ograniczoną siatkę, mocno akcentuje podniesienie komfortu na liniach poprzez wprowadzenie autobusów elektrycznych.
Nowe elektrobusy, zakupione przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej będą do końca pierwszego półrocza sukcesywnie włączane do eksploatacji. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 – funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.
-„Pozostałe zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego – co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów. W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie” – tłumaczy ZKM.
Szczegóły zmian
Liniowa, mała rewolucja ZKM Gdynia od 1 lutego to:
- zastąpienie autobusów przez trolejbusy w kilku parach kursów na linii 181 (Kacze Buki – Sopot Reja) w dni powszednie w porannym szczycie przewozowym oraz w godzinach wieczornych, co zapewnia trolejbusom wzrost udziału w obsłudze tej linii do 75%;
- zwiększenie liczby kursów obsługiwanych pojazdami przegubowymi na liniach: X, 109, 173 i 209 (na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19);
- zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego na liniach: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30 – z 12 do 15 minut oraz na liniach 23 i 33 – z 24 do 30 minut;
- zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów: na liniach 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowy, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia – z 20 do 30 minut;
- likwidacja dwóch kursów na linii 21 wykonywanych w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie – z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM „Klif”;
- likwidacja na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych trzech kursów z Cisowy do Kaczych Buków i uruchomienie w zamian za nie trzech kursów zjazdowych w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowy do Grabówka oraz czterech kursów linii 27 na części trasy, tj. z Węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków – zapewniających wydłużenie okresu funkcjonowania komunikacji miejskiej w tej relacji o godzinę, tj. do ok. godz. 21:30;
- zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13) – z 20 do 40 minut oraz ograniczenie okresu funkcjonowania tej linii do godziny 13;
- ograniczenie okresu funkcjonowania linii trolejbusowej 320 (Dworzec Główny PKP – Przystań Żeglugi) w dni powszednie do godzin 8:30-14:00 (zamiast 8:30-18:00) przy jednoczesnym zmniejszeniu częstotliwości kursowania z 30 do 40 minut oraz zawieszenie funkcjonowania tej linii w soboty;
- zastąpienie jednej pary kursów na linii autobusowej 125 (Redłowo Szpital – Pogórze Dolne) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego przez parę kursów na linii 105 (Redłowo Szpital – Mechelinki), co zapewnia dodatkowe połączenie na trasie Pogórze Dolne – Mechelinki – Pogórze Dolne;
- zastąpienie na linii 105 kursu zjazdowego z Mechelinek do Pogórza Dolnego oraz kursu na linii 125 z Pogórza Dolnego do Redłowa w dni powszednie w godzinach wieczornych kursem linii 105 na całej trasie tej linii – z Mechelinek do Redłowa;
- zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów na linii 119 (Dworzec Morski – Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30) – z 20 do 30 minut oraz skrócenie okresu funkcjonowania tej linii o godzinę (do godz. 17);
- uruchomienie na linii 140 dodatkowego kursu w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych z Dworca Głównego PKP do Wiczlina Niemotowa;
- wycofanie linii 147 z obsługi ul. Polskiej (skrócenie 3 kursów realizowanych w tej relacji do Dworca Głównego PKP);
- uruchomienie dodatkowych par kursów na linii 160 (Dworzec Główny PKP – Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych, umożliwiające zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki;
- likwidacja kilku kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa – Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych oraz uruchomienie dodatkowego kursu w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego, wydłużającego okres funkcjonowania komunikacji miejskiej w tej relacji o 30 minut;
- zmniejszenie liczby kursów na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP – Pustki Cisowskie) – poprzez likwidację kursów w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego oraz wszystkich kursów w niedziele i święta;
- zmniejszenie liczby kursów na linii 180 (Karwiny Tuwima – Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego oraz skrócenie okresu funkcjonowania linii w dni powszednie o godzinę (do godz. 15:30);
- zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów linii 182 (Węzeł Franciszki Cegielskiej – Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30) – z 20 do 40 minut oraz ograniczenie okresu funkcjonowania linii do godziny 17:30;
- zmniejszenie liczby kursów na linii 190 (pl. Kaszubski – Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego oraz uruchomienie dodatkowego kursu w godzinach wieczornych;
- zmniejszenie liczby kursów na linii szczytowej 209 (pl. Kaszubski – Babie Doły) – poprzez likwidację w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego;
- ograniczenie okresu funkcjonowania linii W (Redłowo Szpital – Pustki Cisowskie) w niedziele i święta do godzin 10-19 (zamiast 9-20);
- wydłużenie trasy linii nocnej N40 (Pogórze Dolne – Dworzec Główny PKP) w godzinach wczesnoporannych z Dworca Głównego PKP do Witomina Leśniczówki oraz uruchomienie w tym czasie dodatkowego kursu na wydłużonej trasie (w rezultacie wykorzystania dojazdów autobusów na linię 150 z zajezdni na Pogórzu Dolnym);
- wydłużenie trasy linii nocnej N94 (Węzeł Franciszki Cegielskiej – Pogórze Górne) w godzinach
23-24 o odcinek Witomino Leśniczówka – Węzeł Franciszki Cegielskiej oraz uruchomienie w tym czasie dodatkowego kursu na tej linii na wydłużonej trasie (w związku z wykorzystaniem zjazdów z linii 150 do zajezdni na Pogórzu Dolnym); - likwidacja wszystkich kursów zjazdowych autobusów, wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków;
- likwidacja kilku kursów dojazdowych autobusów z bazy PKM w Kaczych Bukach, wykonywanych pod numerem 740, na trasie z Kaczych Buków do Dworca Głównego PKP w soboty, niedziele i święta;
- likwidacja wszystkich kursów dojazdowych autobusów z zajezdni na Pogórzu Dolnym do Chyloni, wykonywanych pod numerem 759;
- likwidacja wszystkich kursów zjazdowych autobusów do bazy PKA, wykonywanych pod numerem 770, na trasie z Pustek Cisowskich do Pogórza Dolnego we wszystkie dni tygodnia;
- uruchomienie kilku kursów zjazdowych autobusów do bazy PKA, pod numerem 770, na trasie z Witomina Leśniczówki do Pogórza Dolnego w poszczególnych dniach tygodnia w godzinach wieczornych.
Ponadto, w celu przeciwdziałania nadmiernym opóźnieniom wynikającym z zatorów drogowych, w dni powszednie w czasie popołudniowego szczytu przewozowego autobusy linii X nie będą obsługiwać pętli Karwiny Nowoliczlińska i po zatrzymaniu na przystanku Anyżowa 01, skręcą od razu na Obwodnicę. W ten sposób ujednolicona zostanie trasa w obu kierunkach (w szczycie porannym trasa linii X nadal będzie obejmować tę pętlę). Ponadto w dni powszednie w godzinach 14:30 – 18:00 trolejbusy linii 31 we wszystkich kursach skierowane zostaną do pętli Dąbrowa Miętowa.
Komentarze