Gdańsk: Na dniach przetarg na projekt buspasa na ul. Spacerowej. Dwa warianty
Miasto Gdańsk planuje rozbudowę ul. Spacerowej, w tym budowę buspasów na odcinku od skrzyżowania z ul. Opacką do Centrum Handlowego Auchan
Inwestycja obejmie około 5,7 km trasy. Zakłada ona również powstanie nowego połączenia rowerowego między dzielnicami Osowa i Oliwa, co przyczyni się do poprawy mobilności miejskiej i promowania zrównoważonego transportu.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne cele rozbudowy ul. Spacerowej w Gdańsku?
- Jakie warianty rozbudowy są rozważane dla odcinka od Leśniczówki Renuszewo do ul. Opackiej?
- Jakie korzyści inwestycja przyniesie mieszkańcom w zakresie transportu publicznego i rowerowego?
Dwa warianty
Projekt zakłada opracowanie dwóch wariantów:
Pierwszy wariant – Przekrój 2x2 (dwa pasy w każdym kierunku) na całym odcinku ul. Spacerowej. Zewnętrzne pasy ruchu będą pełnić funkcję buspasów.
Drugi wariant – Przekrój 1x2+1 (dwa pasy w jednym kierunku, jeden w przeciwnym) na odcinku od Leśniczówki Renuszewo do ul. Opackiej oraz przekrój 2x2 od Leśniczówki Renuszewo do Węzła Wysoka.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Każdy z wariantów obejmie także budowę drogi rowerowej.
Dokumentacja projektowa, wraz z niezbędnymi analizami i pozwoleniami, ma być gotowa w ciągu dwóch lat od podpisania umowy. Inwestycja ma na celu:
- Skrócenie czasu przejazdu autobusów między Osową a Oliwą.
- Umożliwienie częstszego kursowania linii 169, 171 i 179, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną.
- Przedłużenie linii 179 do węzła "Przymorze SKM", co ułatwi przesiadki na pociągi SKM i inne linie autobusowe.
- Stworzenie nowoczesnej trasy rowerowej, wspierającej rozwój zrównoważonej mobilności w mieście.
Wyzwania społeczne
W październiku 2024 roku pojawiły się różnice zdań między mieszkańcami Oliwy i Osowy. Mieszkańcy Oliwy wyrazili obawy dotyczące potencjalnej wycinki drzew i negatywnego wpływu na krajobraz dzielnicy. W odpowiedzi, w listopadzie 2024 roku odbyło się spotkanie władz miasta z przedstawicielami rad dzielnic. Uzgodniono, że odcinek od Rynarzewa do Oliwy będzie analizowany w dwóch wariantach – 2+1 oraz 2x2. Decyzję o ostatecznym kształcie inwestycji podejmie się po wynikach analiz.
Projekt buspasów na ul. Spacerowej wpisuje się w strategiczne cele Gdańska, związane z usprawnieniem komunikacji miejskiej i tworzeniem zrównoważonego systemu transportu. Władze miasta zapowiadają, że dzięki tej inwestycji możliwe będzie znaczne zwiększenie częstotliwości kursów oraz poprawa komfortu podróżowania mieszkańców.
Komentarze