Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk ma umowę na projekt buspasa na ul. Spacerowej. Z nową drogą rowerową

infotrans
30.04.2025 10:09
0 Komentarzy

Władze Gdańska podpisały 29 kwietnia mowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy buspasa i drogi rowerowej na ulicy Spacerowej.

Celem inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu autobusów i poprawa dostępności transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega projekt budowy buspasa i drogi rowerowej na ulicy Spacerowej w Gdańsku?
  2. Kto przygotuje dokumentację projektową i jakie są założenia dotyczące wariantów inwestycji?
  3. Jakie są cele i źródła finansowania planowanej inwestycji?
W briefingu udział wzięli: Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki, Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Piotr Urbański, prezes zarządu firmy Highway, Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych oraz radni Miasta Gdańska Łukasz Bejm, Jan Perucki i Marcin Makowski. Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

Za ponad 2,5 mln zł

Dokumentację przygotuje firma Highway, wybrana w postępowaniu przetargowym. Zakres projektu obejmuje budowę buspasa oraz trasy rowerowej na odcinku od skrzyżowania ul. Spacerowej z CH Auchan do skrzyżowania z ul. Opacką o łącznej długości 5,7 km.

Koszt prac projektowych to ponad 2,5 mln zł, a ich zakończenie planowane jest na luty 2027 r.

„Naszym celem jest skrócenie czasu przejazdu komunikacją miejską nawet o 16 minut w porannym szczycie w kierunku Oliwy. To realna oszczędność – blisko 2,5 godziny tygodniowo, którą mieszkanki i mieszkańcy Gdańska, szczególnie z Osowy, będą mogli przeznaczyć na swoje sprawy, zamiast na stanie w korkach. Dzięki nowej infrastrukturze zwiększymy częstotliwość kursowania autobusów, takich jak linie 169, 171 czy 179 i wydłużymy ich trasy aż do Przymorza SKM” – zapewniał na spotkaniu z dziennikarzami wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak.

Zgodnie z umową projektanci przygotują dwa warianty rozwiązań. Jeden z nich zakłada buspas po obu stronach jezdni, na całej długości ulicy, od ul. Opackiej do skrzyżowania przy centrum handlowym. Druga koncepcja przewiduje wydzielenie jednego pasa dla autobusów na dolnym odcinku drogi w kierunku Oliwy – zgodnie z sugestiami mieszkańców. Na pozostałym fragmencie – od leśniczówki Renuszewo do Węzła Wysoka – ulica byłaby poszerzona jak w pierwszym wariancie. W obu przypadkach równolegle do poszerzonej drogi będzie przebiegać trasa dla rowerów.

Po wyborze najlepszego rozwiązania opracowana zostanie kompletna dokumentacja projektowa, włącznie z uzyskaniem niezbędnych decyzji i zezwoleń.

Całkowita wartość inwestycji wyniesie ok. 97 mln zł, z czego 38 mln zł ma pochodzić z programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021–2027”, a reszta z budżetu miasta.

Dyrektor wydziału projektów inwestycyjnych Małgorzata Polan poinformowała, że wniosek o dofinansowanie inwestycji zostanie złożony w niezwłocznie po ogłoszeniu naboru przez urząd marszałkowski.(PAP)

Komentarze