Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk, Kraków, Rzeszów i Warszawa walczą o „Zieloną stolicę Europy 2023”

infotrans
23.02.2021 08:30
0 Komentarzy

16 miast zakwalifikowało się do konkursu o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2023”

Teraz miasta zostaną ocenione przez niezależnych ekspertów w dwunastu kategoriach, m.in. jakości wody, gospodarki ściekami, bilansu energetycznego miasta, transportu miejskiego, zarządzania przestrzenią publiczną, rozwoju zieleni, hałasu.

Polska reprezentacja

W kwietniu poznamy grono ścisłych finalistów konkursu, do którego poza Krakowem zakwalifikowały się: Belgrad, Cagliari, Dublin, Gaziantep, Helsingborg, Izmir, Koszyce, Logrono, Skopje, Sofia, Tallinn, Zagrzeb, a z Polski także Gdańsk, Kraków, Rzeszów i Warszawa.

Tytuł „Zielonej stolicy Europy” jest przyznawany z dwuletnim wyprzedzeniem (w 2020 roku na rok 2022, w 2021 na 2023). Konkurs organizuje Komisja Europejska, a mogą w nim walczyć miasta mające więcej niż 100 tys. mieszkańców, które podejmują działania na rzecz poprawy jakości życia i ochrony środowiska.

Kraków ubiegał się już o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2022”. Wówczas zajął piąte miejsce, tuż za finalistami i choć nie miał szans na wygraną w niektórych z kategorii zajął wówczas bardzo wysokie miejsca: jeśli chodzi o jakość wody został oceniony najlepiej spośród wszystkich 18 miast kandydujących, a w kategorii zarządzanie i zrównoważony rozwój przestrzenią publiczną miał drugą lokatę.

Egc Logo Applicant 2023
Egc Logo Applicant 2023

Kraków stawia na transport

-„W ciągu ostatniego roku największa zmiana dokonała się w zakresie transportu. Kraków szczególnie w czasie pandemii wykonał skok, jeśli chodzi o transport rowerowy: mamy bardzo wyczekiwaną przez mieszkańców kładkę rowerową nad torami kolejowymi w pobliżu Bonarki, która pozwala na bezkolizyjne przejechanie przez skrzyżowanie ulic Kamieńskiego, Powstańców Śląskich i torów kolejowych i mamy nowe ścieżki rowerowe w centrum miasta” – mówił PAP dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie Piotr Kempf.

Dodał, że Kraków sukcesywnie nadrabia zaległości w planowaniu przestrzennym, wykupuje nowe tereny pod zieleń, prowadzi zalesianie i rozwija program retencjonowania wód opadowych np. w Parku Lotników Polskich powstał zbiornik – staw.

-„W konkursie mamy tym razem bardzo silną konkurencję. Ze strony polskiej to najsilniejsi gracze, którzy realizują bardzo ciekawe projekty dotyczące poprawy jakości życia. Są też stolica Estonii – Tallinn, który przed rokiem był w finale i irlandzki Dublin” – mówił Kempf. „Miasta Europy Środkowo-Wschodniej bardzo mocno aspirują do tego tytułu, choć do tej pory żadne z tej części Europy go nie otrzymało. Wyjątkiem jest Lublana, która jest miastem alpejskim o nieco innym charakterze” – dodał dyrektor ZZM. Jak mówił w tym roku „Kraków ma apetyt, co najmniej na finał”.

Gdańsk i Warszawa

-„Warszawa robi wiele w kierunku zrównoważonego rozwoju i cieszymy się, że to jest dostrzegane. Przystąpiliśmy do programu C-40, czyli grupy najbardziej progresywnych klimatycznie miast, zmierzamy do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Jesteśmy świadomi wyzwań i trudności, jakie przed nami, ale stawiamy im czoła. Rozwijamy zielono-błękitną infrastrukturę, a siłę naszego miasta konsekwentnie budujemy na trzech filarach: zieleni, wodzie i powietrzu – mówi Justyna Glusman, dyrektorka koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni m.st Warszawy.

Gdańsk ponownie będzie ubiegł się o tytuł Zielonej Stolicy Europy.

-„Wyciągnęliśmy wnioski z oceny, którą uzyskał Gdańsk w ubiegłorocznej edycji i stosując się do otrzymanych rekomendacji ulepszyliśmy naszą aplikację. Wysiłkiem ekspertów w swoich dziedzinach zatrudnionych w Urzędzie Miejskim, konsultantów oraz tłumaczy opisaliśmy nasze miasto w dwunastu kategoriach m. in.: jakość powietrza, gospodarka wodna, zarządzanie odpadami, przyroda i bioróżnorodność oraz zrównoważony transport miejski – tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Wnioski wszystkich uczestniczących miast są aktualnie poddawane ocenie panelu ekspertów. Finaliści zostaną ogłoszeni w kwietniu br. Prezentacje miast, które znajdą się w finale, przewidziane są na wrzesień 2021 r. Wtedy też, w trakcie ceremonii, która odbędzie się w Lahti, zostanie ogłoszony zwycięzca.

Zwycięzca konkursu otrzyma 600 tys. euro, a finaliści po 200 tys. euro, które mogą wydać na przedsięwzięcia związane ze zrównoważonym rozwojem.

Pierwszą „Zieloną stolicy Europy” był w 2010 roku Sztokholm, w 2019 roku tytuł ten należał do Oslo, w 2020 Lizbona, w 2021 – Lahti, w 2022 będzie nią Grenoble.(PAP)

Komentarze