Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Fundusz TEN-T: Polska z dwoma projektami

infotrans
28.08.2012 21:14
0 Komentarzy

Komisja Europejska rozstrzygnęła konkurs w ramach programu rocznego 2011. Polska otrzymała środki z Funduszu TEN-T na realizację 2 projektów o łącznej wartości 20,52 mln EUR. Przyznana pomoc finansowa wynosi 3,16 mln EUR, co stanowi 59,5% kwoty, o którą strona polska wnioskowała w ramach konkursu. Jest to 6 wynik wśród wszystkich państw UE i 2 wśród państw kohezyjnych (uprawnionych do korzystania z Funduszu Spójności). W wyniku rozstrzygnięcia konkursu prowadzonego w ramach programu rocznego 2011 przyznano środki z Funduszu TEN-T na współfinansowanie projektów w zakresie rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Trans-European Network – Transport). Całkowita kwota środków z Funduszu TEN-T rozdysponowana w ramach rozstrzygniętych konkursów wyniosła 198,65 mln EUR:

·25,92 mln EUR w ramach priorytetu „Rozwój zintegrowanego i multimodalnego systemu transportowego”

·13,13 mln EUR w ramach priorytetu „Rozwój infrastruktury wspierający adaptację do zmian klimatu i redukcję wpływu transportu na środowisko”

·146,63 mln EUR w ramach priorytetu ”Przyspieszenie wdrażania projektów TEN-T”

·5,63 mln EUR w ramach priorytetu ”Wsparcie Partnerstwa Publiczno Prywatnego (PPP) oraz nowatorskich instrumentów finansowych”

·7,32 mln EUR w ramach priorytetu „Wsparcie długoterminowego wdrożenia sieci TEN-T, w szczególności rozwoju korytarzy”.

Polska złożyła 4 samodzielne projekty, z których 2 otrzymały dofinansowanie z Funduszu TEN-T. Są to:

·Rozbudowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Gdańsku, projekt zgłoszony przez DCT Gdańsk S.A. Dofinansowanie: 1,78 mln EUR. Przyznanie dofinansowania dla przedmiotowego projektu pozwoli na rozbudowę terminalu w celu zwiększenia jego przepustowości. Jest to czwarty polski projekt inwestycyjny, który otrzymał dofinansowanie z Funduszu TEN-T.

·Modernizacja linii kolejowej Warszawa Włochy –Grodzisk Mazowiecki –prace przygotowawcze, projekt zgłoszony przez PKP PLK S.A. Dofinansowanie: 1,38 mln EUR. Wsparcie przez Komisję Europejską przedmiotowego projektu umożliwi, przygotowanie dokumentów do modernizacji istotnej linii Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Ponadto wsparcie z Funduszu TEN-T otrzymały także 2 projekty, w których Polska uczestniczyła wspólnie z innymi krajami:

·Preparatory studies and activities of the organizational structures of RFC8 “Bremerhaven/Rotterdam/Antwerp- Aachen/ Berlin-Warsaw- Terespol (Poland-Belarus border)/Kaunas”in terms of necessary measures to make the corridor operational until 10.11.2015–beneficjent po stronie polskiej: PKP PLK S.A. Projekt obejmuje przygotowanie dokumentacji umożliwiającej wdrożenie korytarza towarowego nr 8;

·ANSPs (Air Navigation Service Providers) coordination within IDSG (Interim Deployment Steering Group) –beneficjent po stronie polskiej: PAŻP. Celem projektu jest wsparcie Komitetu Sterującego koordynującego wdrożenie inicjatywy SESAR (przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji).

* * *

Polska może korzystać ze środków Funduszu TEN-T od chwili wstąpienia do UE w 2004 r. Dotychczas otrzymano dofinansowanie dla 33 projektów z niemal wszystkich sektorów transportu –kolejowego, drogowego, lotniczego, morskiego oraz żeglugi śródlądowej w łącznej kwocie 93,67 mln EUR. Łączna wartość tych projektów wynosi 210,51 mln EUR.

Komentarze