Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europejski transport publiczny wymaga 1,5 tryliona euro inwestycji. Do roku 2050

infotrans
03.10.2024 10:08
0 Komentarzy

Mamy podsumowanie najnowszego unijnego badania „Koszty i korzyści związane z transformacją mobilności miejskiej” (Cost and Benefit of the Urban Mobility Transition).

Opracowanie przygotowała inicjatywa EIT Urban Mobility pod egidą Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej.

Spis treści:

  1. Jakie są trzy scenariusze transformacji mobilności miejskiej, które analizowano w ramach badania „Koszty i korzyści związane z transformacją mobilności miejskiej”?
  2. Jakie kluczowe korzyści zdrowotne wynikają z przejścia na bardziej aktywne formy transportu, takie jak chodzenie piechotą i jazda rowerem, do roku 2050?
  3. Ile wyniosą szacunkowe koszty inwestycji potrzebnych do osiągnięcia celów dekarbonizacyjnych w sektorze transportu do roku 2050 w ramach Unii Europejskiej?
Europejski transport publiczny wymaga inwestycja 1,5 tryliona euro do roku 2050
Europejski transport publiczny wymaga inwestycja 1,5 tryliona euro do roku 2050

strategia mobilności

W ramach tego rozległego badania zanalizowano, jak miasta europejskie mogą zaplanować kompleksową drogę w stronę osiągnięcia celów Green Deal UE dla sektora transportowego do roku 2030 i 2050, oceniając skutki finansowe i społeczne dla różnych strategii mobilności.

Badanie, stanowiące aktualizację raportu z 2021 roku, oferuje szczegółową symulację trzech scenariuszy transformacji w dwunastu prototypowych miastach europejskich, odzwierciedlając różnorodność środowisk miejskich w ramach UE. Wykazuje, że podczas gdy sam rozwój technologiczny może do roku 2030 ograniczyć emisje CO2 o 21%, to osiągnięcie celów Green Deal wymaga środków znacznie bardziej ambitnych. Jedyna droga do redukcji emisji w mobilności miejskiej spełniającej cele Green Deal na rok 2030 wymaga ograniczenia emisji o 44%, ale wiążą się z nią znaczne wyzwania w dziedzinie akceptacji opinii publicznej i zmian zachowań.

Badanie podkreśla, że najbardziej skuteczne środki pozwalające ograniczyć używanie samochodów prywatnych, a zatem także emisji, wymagają połączenia atrakcyjnego transportu publicznego, możliwości dzielonej mobilności, a także ograniczenia dostępu w rodzaju stref niskoemisyjnych. Do roku 2030 środki te mogą doprowadzić do wzrostu wykorzystania transportu publicznego o 7% i ograniczenia jazdy samochodami prywatnymi o 16%.

Maria Tsavachidis, CEO EIT Urban Mobility, skomentowała ustalenia:

„Raport podkreśla, jak ważne jest priorytetyzowanie właściwych inwestycji w czystą mobilność i płynące z niej korzyści dla zdrowia i środowiska. Transport publiczny jawi się jako najlepsze kosztowo oraz inkluzywne rozwiązanie prowadzące do ograniczenia emisji CO2. Jednak transformacja ta wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Potrzebujemy skoordynowanych wysiłków na wszystkich poziomach — od poziomu miasta po europejski — aby zapewnić, że dokonane zostaną niezbędne inwestycje, a obywatele będą zaangażowani i otrzymają wsparcie podczas transformacji”.

Europejski transport publiczny wymaga inwestycja 1,5 tryliona euro do roku 2050
Europejski transport publiczny wymaga inwestycja 1,5 tryliona euro do roku 2050

do roku 2050

Przewiduje się, że do roku 2050 wszystkie trzy scenariusze, analizowane w ramach studium. spełnią cele dekarbonizacyjne Green Deal dla sektora transportu, głównie przez postęp technologiczny oraz odnowę flot pojazdów. Studium szacuje, że osiągnięcie tych celów będzie wymagało inwestycji rzędu co najmniej 1,5 tryliona euro [1], w tym 500 miliardów euro na wdrożenie rozmaitych środków prowadzących do zrównoważonej ekologicznie mobilności i zarządzanie nimi. Chociaż koszty te są znaczne, badanie podkreśla, że korzyści — takie jak ograniczenie emisji CO2, poprawa zdrowia publicznego oraz niższe koszty zewnętrzne — przeważają nad nakładami finansowymi.

Oprócz ograniczenia emisji, badanie podkreśla istotne korzyści dla zdrowia publicznego. Przejście na bardziej aktywne sposoby transportu, jak chodzenie piechotą i jazda rowerem, może doprowadzić do roku 2050 do skumulowanych oszczędności zdrowotnych rzędu nawet 1 170 euro per capita, w ramach korzyści płynących z bardziej aktywnego stylu życia. Co więcej, przewiduje się poprawę bezpieczeństwa na drogach, z potencjalnym ograniczeniem śmiertelnych wypadków drogowych o nawet 70% do 2050 roku w wyniku bezpieczniejszej infrastruktury i przyjęciu inteligentnych systemów transportowych.

Studium podkreśla fakt, że niezależnie od cech europejskiego miasta, priorytetyzacja transportu publicznego jest kluczowa dla osiągnięcia sprawiedliwej i zrównoważonej transformacji mobilności miejskiej. Transport publiczny stanowi idealny kompromis między ograniczaniem emisji CO2 a inwestycjami, ale także jest jedyną inkluzywną opcją mobilności dla wszystkich segmentów populacji. Nawet przy wzięciu pod uwagę kosztów infrastruktury i inwestycji, transport publiczny wyróżnia się jako dostępna finansowo opcja inkluzywnego, ograniczającego emisje CO2, a także jednego z najbardziej realistycznych i praktycznych podejść do realizacji celów Green Deal.

W miarę jak Europa śpieszy się, by zrealizować cele klimatyczne, badanie „Koszty i korzyści związane z transformacją mobilności miejskiej” zapewnia kluczową mapę dla decydentów, planistów miejskich oraz interesariuszy, która pomoże im znaleźć drogę wśród leżących przed nimi skomplikowanych wyzwań i możliwości. Dalsze informacje i pełna wersja badania.

EIT Urban Mobility
EIT Urban Mobility

O EIT Urban Mobility

Celem organizacji EIT Urban Mobility, inicjatywy Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), będącego organem Unii Europejskiej, jest przyspieszenie rozwiązań i przejścia na zintegrowany oraz rzeczywiście multimodalny system transportowy skoncentrowany na użytkowniku. Jako przodująca europejska społeczność innowacyjna skoncentrowana na mobilności miejskiej EIT Urban Mobility ma na celu uniknięcie fragmentacji poprzez ułatwianie współpracy między miastami, przemysłem, środowiskiem akademickim, badaniami i innowacjami w celu sprostania najpilniejszym wyzwaniom związanym z mobilnością miejską. Jej partnerzy przemysłowi, badawczy i uniwersyteccy wykorzystują miasta jako żywe laboratoria, aby zademonstrować, w jaki sposób nowe technologie mogą działać w celu rozwiązania rzeczywistych problemów w prawdziwych miastach poprzez inteligentniejszy transport ludzi, towarów i odpadów.

[1] Koszty skumulowane są w latach 2022–2050, dla wszystkich miast UE powyżej 50 tys. mieszkańców

Pełen raport na https://www.eiturbanmobility.eu/wp-content/uploads/2024/09/37-EIT-Study-on-costs-and-benefits-v2c-digital.pdf

Komentarze