Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ELTIS w Krakowie – wycieczka po transportowych projektach (3)

infotrans
10.06.2009 14:28
0 Komentarzy
Na zakończenie warsztatów ELTIS przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa zorganizowali krótką wycieczkę, podczas której uczestnicy mogli się zapoznać z realizowanymi ostatnio inwestycjami związanymi z tematami szkoleń. Zaprezentowano następujące rozwiązania i obiekty.
System kontroli wjazdu do strefy ograniczonego ruchu
Kamery przemysłowe zainstalowane w pobliżu Urzędu Miasta wykonują zdjęcia tablic rejestracyjnych. Zintegrowany z kamerą, wyposażony w oprogramowanie rozpoznające pismo mikrokomputer odczytuje numer rejestracyjny i przekazuje go drogą radiową do serwera baz danych. Przechowuje on listę numerów rejestracyjnych pojazdów, które posiadają zezwolenie na wjazd do strefy oraz rejestr pojazdów, które się w niej znalazły. Wystarczy porównać obydwie listy aby wskazać pojazdy nieuprawnione.
Przebudowany przystanek tramwajowy i autobusowy przy ulicy Lubicz Przebudowany przystanek tramwajowy i autobusowy przy ulicy Lubicz Krakowski biletomat
Przebudowany przystanek tramwajowy i autobusowy przy ulicy Lubicz
Podniesiono tam płaszczyznę jezdni aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym. Rozwiązanie ułatwia korzystanie z pojazdów niskopodłogowych. Niestety dla wielu pasażerów stopnie tramwajów wysokopodłogowych pozostają przeszkodą nie do pokonania. Na tym przystanku umieszczono również automat Krakowskiej Karty Miejskiej.
Przebudowane Rondo Mogilskie
To była jedną z największych inwestycji w infrastrukturę w Krakowie. Uczestników szkolenia najbardziej zainteresowały rozwiązania dotyczące komunikacji miejskiej oraz ruchu pieszych i rowerzystów. Zrobiono wiele: zainstalowano ruchome schody, windy, wyznaczono ścieżki dla rowerów. Diabeł, jak zwykle, tkwi w szczegółach. Na przykład pasażer wysiadający z autobusu na przystanku 'Rondo Mogilskie’ może się czuć nieco zagubiony. Brak prostej informacji: w którym kierunku powinien się udać, aby dotrzeć do przystanku tramwajowego. Windy nie są oznaczona a nie każdy skojarzy budynek z jego funkcją. Wystarczyłby prosty piktogram. Osobny problem to zachowanie czystości: usuwanie graffiti i… mycie wind, które (sądząc po intensywnej woni) stały się dyskretnym i komfortowym miejscem załatwiania naglących potrzeb fizjologicznych.
Szybki tramwaj Szybki tramwaj Szybki tramwaj
Szybki tramwaj
Bardzo potrzebna i mocno spóźniona inwestycja. Tunel tramwajowy prowadzący od Ronda Mogilskiego w kierunku Politechniki Krakowskiej jest najdłuższą tego typu budowlą w Polsce. Znajdujące się w nim przystanki: Dworzec Główny i Politechnika robią bardzo dobre wrażenie: zostały zaprojektowane i wykonane w sposób przyjazny dla niepełnosprawnych. Zainstalowano windy, ruchome schody, oznaczono ścieżki dla niewidomych. Zainteresowanie wzbudzały tablice świetlne systemu informacji pasażerskiej wyświetlające spodziewany czas przyjazdu tramwaju. System pozostaje w fazie testów, o czym ostrzega stosowny komunikat, ale mimo tego wyświetlane czasy wystarczająco odpowiadają rzeczywistym.
Wypożyczalnia rowerów Bike OneWypożyczalnia rowerów Bike OneWypożyczalnia rowerów Bike One
Wypożyczalnia rowerów Bike One
To nowe przedsięwzięcie. Rozwiązanie zostało sprawdzone w wielu europejskich miastach: klient może wypożyczyć rower w jednym z kilku bezobsługowych i monitorowanych punktów, a następnie zwrócić w innym uiszczając opłatę uzależnioną od czasu wypożyczenia. Pomysł jest szczególnie atrakcyjny dla gości przybywających do Krakowa pociągiem lub autobusem bez własnych dwóch kółek. Jeśli powstawaniu kolejnych punktów wypożyczeń będzie towarzyszyła rozbudowa sieci dróg oraz bezpiecznych parkingów dla rowerów, będzie można uznać wypożyczalnie za inwestycję w pełni trafioną.

Komentarze