Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dziewiąty wniosek o dofinansowanie w ramach POIiŚ – Działanie 7.3.

infotrans
15.07.2010 16:04
0 Komentarzy

12 lipca Warszawa złożyła wniosek o dofinansowanie dla projektu „II Linia metra w Warszawie – Prace przygotowawcze, projekt i budowa odcinka centralnego wraz z zakupem taboru”. To już 9. taki wniosek w ramach POIiŚ – Działania 7.3. „Transport miejski w obszarach metropolitalnych”. Warszawski projekt transportowy jest najdroższy ze wszystkich ujętych w tym programie. To blisko 3 mld zł na zaprojektowanie i budowę centralnego odcinka drugiej linii metra (od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego) oraz zakup 20 nowych pociągów. Dokumentacja razem z załącznikami wygląda imponująco, bo składa się z aż 26 segregatorów, w których mieści się ponad 7000 stron dokumentów. Centralny odcinek kolejnej linii metra, który liczy 6 km i 7 stacji, ma być gotowy do jesieni 2013 roku. O sposobie zgłaszania wniosków o dofinansowanie i dalszych pracach rozmawialiśmy z przedstawicielem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego:
TransInfo.pl: Gdzie dokładnie trafił wniosek o dofinansowanie warszawskiego metra?
MRR: Wniosek o dofinansowanie dla projektu „II Linia metra w Warszawie – Prace przygotowawcze, projekt i budowa odcinka centralnego wraz z zakupem taboru”złożono do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w dniu 12 lipca br. CUPT pełni rolę instytucji wdrażającej i w imieniu Ministerstwa Infrastruktury (instytucja pośrednicząca) i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (instytucja zarządzająca) przyjmuje wnioski o dofinansowanie projektów i je ocenia, a następnie zawiera umowy o dofinansowanie. Dodatkowo, w przypadku projektów, których wartość przekracza 50 mln euro, decyzja o dofinansowaniu zatwierdzana jest przez Komisję Europejską. Te projekty przed przesłaniem do Komisji przekazywane są do MRR.
TransInfo.pl: Ile już wniosków o dofinansowanie dla projektów kluczowych wpłynęło w ramach Działania 7.3?
MRR: Do CUPT wpłynęło do tej pory 9 wniosków o wartości dofinansowania UE 4 287,80 mln zł, w tym dla dwóch projektów rezerwowych o wartości dofinansowania UE 315,72 mln zł. Z CUPT do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wpłynęły (do 12 lipca br.) 2 wnioski dla projektów z listy podstawowej z działania 7.3. Są to projekty „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej –etap II”oraz „Uruchomienie obsługi transportem kolejowym Lotniska Okęcie im. Fryderyka Chopina”. Obydwa wnioski zostały przekazane już do Komisji Europejskiej kolejno 25 maja br. oraz 24 czerwca br. Obecnie Komisja weryfikuje oba projekty. Według informacji roboczych pozytywna decyzja Komisji dla projektu dotyczącego aglomeracji krakowskiej wydana będzie wkrótce.
TransInfo.pl: Czy jest jakiś termin końcowy składania wniosków o dofinansowanie w ramach tego Działania?
MRR: Terminy składania wniosków są określane w umowie wstępnej (preumowie) indywidualnie dla każdego projektu. W bieżącym roku planuje się złożenie kolejnych 9 wniosków o dofinansowanie o łącznej wartości dofinansowania UE – 1 465,75 mln zł. Na koniec bieżącego roku przewiduje się podpisanie 12 umów o wartości dofinansowania UE 4 878,75 mln zł. Oznaczać to będzie wykorzystanie środków UE w działaniu na poziomie ok. 60 %.
TransInfo.pl: Jak wygląda dalsza praca nad projektami po złożeniu wniosku o dofinansowanie?
MRR: Każdy projekt przyjęty przez CUPT podlega ocenie w zakresie prawidłowości przygotowania inwestycji, kwalifikowalności wydatków do współfinansowania unijnego oraz realności wykonania. W przypadku uwag beneficjent może skorygować dokumentację. Następnie CUPT zawiera umowy o dofinansowanie z beneficjentem prawidłowo przygotowanego projektu. Od tego momentu beneficjent może przedkładać wnioski o płatność celem uzyskania refundacji poniesionych kosztów. Dla projektów pow. 50 mln euro równolegle przygotowywany jest wniosek do zatwierdzenia przez Komisję Europejską, który przekazywany jest do Brukseli za pośrednictwem MI i MRR. Komisja weryfikuje wniosek, może również wezwać do skorygowania dokumentacji, a po korektach wydaje decyzję określającą maksymalną kwotę dofinansowania dla projektu.
TransInfo.pl: Kiedy możemy spodziewać się kolejnej weryfikacji listy projektów kluczowych (ostatnia była w lutym)?
MRR: Aktualnie trwa proces aktualizacji list projektów indywidualnych POIŚ. MRR zebrał propozycje poszczególnych resortów i 7 lipca 2010 r. opublikował je na swojej stronie internetowej. W ten sposób rozpoczął się proces konsultacji społecznych, podczas którego można zgłaszać uwagi i propozycje umieszczenia nowych projektów na liście. W dniu 20 lipca w MRR odbędzie się konferencja konsultacyjna w sprawie przewidywanych zmian na liście POIiŚ. Więcj o tym spotkaniu tutaj. Etap ten będzie trwać do 22 lipca 2010 r. Po tym terminie rozpocznie się weryfikacja i ocena (najpierw przez Ministerstwo Infrastruktury, później przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego) zgłoszonych nowych projektów oraz ewentualnych zmian dotyczących projektów już znajdujących się na liście. Proces weryfikacji zakończy się do 31 sierpnia 2010 r. opublikowaniem zaktualizowanej listy projektów indywidualnych. Aktualnie obowiązującą lista projektów indywidualnych znajduje się tutaj.

TransInfo.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Komentarze