Dzień Kobiet 2024: Coraz więcej pań w transporcie. Feminizacja branży postępuje
Z okazji 8 marca życzymy wszystkim paniom zatrudnionym w transporcie publicznym sukcesów, spełnienia zawodowego, równych szans i godnego traktowania, inspirujących wyzwań oraz satysfakcji z wykonywanej pracy.
Życzymy, abyście mogły nadal przyczyniać się do rozwoju transportu publicznego i pełnić swoje role z pasją i zaangażowaniem. Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Kobiet!
Koniec "męskiej" branży
Przybywa kobiet w transporcie i logistyce, branży postrzeganej do niedawna jako "męska". Coraz więcej kobiet w całej Polsce pracuje w komunikacji miejskiej. Zawód kierowcy autobusu zwykle kojarzy się z osobami płci męskiej. Ostatnio to nic bardziej mylnego.
Pod względem feminizacji tego sektora Polska plasuje się w połowie stawki w UE, ale coraz więcej przedsiębiorstw logistycznych stawia na kobiety.
Jak podała firma Geis PL, kobiety stanowią obecnie 20 proc. wszystkich pracowników w sektorze transportowym w Polsce, natomiast według danych udostępnionych przez firmę analityczno-badawczą Gartner, na całym świecie panie stanowią aż 41 proc. specjalistów w łańcuchu dostaw. Geis PL przewiduje, że w wyniku zachodzących zmian na rynku liczba kobiet zatrudnionych w tej branży będzie z każdym rokiem rosła. W opinii Doroty Wójcik znajdują tu one elastyczne formy zatrudnienia, co pozwala im łatwiej godzić obowiązki zawodowe z życiem prywatnym. Ponadto branża oferuje możliwość rozwoju i zdobywania nowych umiejętności. Ważnym czynnikiem sprzyjającym feminizacji jest również niedobór rąk do pracy, z którym ten sektor boryka się od lat. Z informacji udostępnionych przez firmę PwC, deficyt pracowników transportu i logistyki osiągnął w Polsce 100 tysięcy etatów.
Jak wskazuje Dorota Wójcik, firmy dążące do parytetu płci, nie tylko mogą łatwiej wypełniać braki kadrowe, ale również osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe. Tam, gdzie udział kobiet na stanowiskach kierowniczych jest wyższy, przedsiębiorstwa notują średnio o 35 proc. wyższy zwrot z kapitału oraz o 34 proc. wyższy zwrot dla akcjonariuszy. Przy tym spółki, w których co najmniej trzy kobiety zasiadają w zarządzie, notują o 66 proc. wyższy zwrot z zainwestowanego kapitału, o 42 proc. wyższy zwrotu ze sprzedaży oraz o 53 proc. wyższy zwrot z kapitału.
Według badań opublikowanych przez Harvard Business Review, zróżnicowane zespoły mają zdolność do szybszego i bardziej skutecznego rozwiązywania problemów. "Dzięki różnym perspektywom i doświadczeniom, tworzą się mocniejsze, bardziej innowacyjne zespoły, co pozwala lepiej radzić sobie z wyzwaniami" – dodała Dorota Wójcik.
Kobiety a bezpieczeństwo
Chociaż stereotypy dotyczące płci wciąż są żywe, to analizy Instytutu Transportu Samochodowego nie pozostawiają złudzeń: kobiety wypadają zdecydowanie korzystniej w kwestii bezpieczeństwa na drodze. Jeżdżą wolniej, przestrzegają przepisów ruchu drogowego, zachowują większą kulturę na drodze, nie podejmują niepotrzebnego ryzyka, są dużo bardziej odpowiedzialne i co najważniejsze - powodują mniej wypadków!
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W 2023 roku kobiety kierujące samochodami osobowymi spowodowały 28,2 proc. wypadków drogowych, zaś mężczyźni ponad 69,2 proc. (2,5 proc – sprawca nieznany)*. Siedem lat temu kobiety były odpowiedzialne za co czwarty wypadek drogowy w Polsce. Obecnie powodują ich dwa i pół razy mniej niż mężczyźni.
-"Niektóre kobiety mogą mieć mniejsze zaufanie do swoich umiejętności za kierownicą, co może wynikać z ich niższej pewności siebie. Jednakże statystyki wyraźnie pokazują, że kobiety są bardziej bezpiecznymi kierowcami. Pomimo że kobiety stanowią ponad 40 proc. posiadaczy prawa jazdy kategorii B, to w minionym roku były odpowiedzialne za 28,2 proc. wypadków drogowych (kierujące samochodami osobowymi). Ponadto, panie znacznie rzadziej są sprawcami wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Mężczyźni odpowiedzialni są za śmierć na drodze aż osiem razy częściej niż kobiety – wylicza Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
Statystyki Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) pokrywają się z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), które wskazują, że kobiety są mniej narażone na śmierć w wyniku wypadku drogowego w porównaniu z mężczyznami. Analizy dowodzą również, że ryzyko uczestniczenia w wypadku – w przeliczeniu na 1 km podróży – jest dla kobiet 2 do 4 razy niższe niż dla mężczyzn**.
czy kobiety zarabiają mniej?
Z okazji Dnia Kobiet VeloBank zbadał, co o kobietach i rynku pracy, na którym funkcjonują mówi sposób, w jaki wydają swoje pieniądze. "Przeanalizowano zagregowane zbiory danych z systemu CRM m.in. o rodzaju wykonywanych transakcji, ich wysokości, a także najczęściej wybieranych produktach finansowych" - wyjaśnił bank.
W raporcie zwrócono uwagę, że z ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego wskazano, że w październiku 2022 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto mężczyzn było o 17,6 proc. wyższe od pensji kobiet. Dotyczy to niemal wszystkich grup zawodowych.
"Lukę płacową widać również w statystykach VeloBanku, z których wynika, że Polki otrzymują średnio o blisko 800 zł niższe wynagrodzenia niż Polacy. Największe dysproporcje, bo wynoszące ok. 1200 zł, pojawiają się wśród najstarszych badanych grup – 56-65 i powyżej 66 lat" - wskazali autorzy raportu, dodając, że mniejsze różnice, bo średnio nieco ponad 600 zł, występują wśród młodszych grup.
Kobiety zarabiają mniej, ale rozważniej zarządzają pieniędzmi niż mężczyźni - wynika z raportu VeloBanku.
Komentarze