Dzięki ITS skrócono czas przejazdów autobusów MZK Zielona Góra
Od grudnia w Zielonej Górze działa systemu ITS, który został wdrożony przez firmę Yunex Traffic. Jego głównym zadaniem była przyspieszenie ruchu pojazdów transportu publicznego.
I tak się stało. Zadaniem systemu jest rozpoznanie sytuacji ruchowej na podstawie danych pomiarowych, dopasowanie strategii sterowania do rozpoznanej sytuacji oraz rozesłanie do sterowników sygnalizacji świetlnej programów sterujących sygnalizacją świetlną. O tym kontrakcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Cel numer jeden
„Inteligentne” światła pojawiły się na ulicach, gdzie zmodernizowano sygnalizację. To al. Wojska Polskiego (od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego i Zacisze do skrzyżowania z Kupiecką), Bohaterów Westerplatte, Dąbrówki, Długa, al. Konstytucji 3 Maja i Wrocławska (do skrzyżowania z Lwowską). Przebudowano też krzyżówkę Wojska Polskiego i Krętej oraz Lwowskiej i Wrocławskiej i skrzyżowanie al. Wojska Polskiego z ul. Wyszyńskiego i Zacisze.
Nową sygnalizację świetlną, wraz z niewielkimi korektami geometrii drogowych, ustawiono na połączeniu al. Wojska Polskiego z ul. Reja, Wandy oraz ze zjazdem do osiedla przy ul. Wyszyńskiego, a także na przejściu dla pieszych na wysokości NBP.
Zlikwidowano jedno z przejść dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Lwowskiej i Wrocławskiej oraz przejścia przez al. Konstytucji 3 Maja (naprzeciw parku Sowińskiego). Z kolei na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego i Wandy powstała dodatkowa „zebra”.
-„ITS ma przede wszystkim usprawnić funkcjonowanie transportu publicznego. To cel numer jeden. Dlatego MZK ma tzw. priorytet. Polega on na nadawaniu zielonego światła autobusom zbliżającym się do skrzyżowania i opóźnionym w stosunku do rozkładu jazdy – tłumaczy Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami. – Wartością dodaną jest oczywiście poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności dla pieszych i rowerzystów, co dla nas stanowi jeden z głównych celów działania. Chcemy też upłynnić ruch na drogach.”
komunikacyjne efekty
Wszystkie pojazdy publicznego transportu zbiorowego wysyłają informację o swoim położeniu oraz odchyleniu od rozkładu jazdy do systemu centralnego, który ma za zadanie tak ułożyć cykle świateł na poszczególnych skrzyżowaniach, aby zmaksymalizować płynność ruchu i możliwie punktualną realizację rozkładu jazdy.
Inżynierowie systemu (z firmy Yunex Sp. z o.o.) przeanalizowali dane o punktualności i czasach przejazdów na poszczególnych odcinkach i przedstawili wyniki.
-„W efekcie uruchomienia systemu skróceniu uległ czas przejazdu na poszczególnych odcinkach. Na przykład przejazd od ulicy Długiej do Palmiarni jest krótszy średnio o 29%, a pokonanie skrzyżowania ulicy Wrocławskiej i Lwowskiej zajmuje około 21% czasu mniej – przekazał Miejskie Zakład Komunikacji w Zielonej Górze
Z uwagi na skrócenie czasów przejazdów planowane są minutowe korekty rozkładów jazdy – między innymi na liniach nr 10, 14 i 29. Obecnie trwają też prace optymalizacyjne skrzyżowań w ciągu ulicy Bohaterów Westerplatte, alei Wojska Polskiego i Ronda PCK.
Obecnie udało się uzyskać skrócenie czasu przejazdu w centrum miasta o około 17-20%.
Zachęcamy do korzystania z publicznego transportu zbiorowego, który jest priorytetowo traktowany przez sygnalizację świetlną” – podkreśliło MZK.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze