Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dzięki ITS skrócono czas przejazdów autobusów MZK Zielona Góra

infotrans
08.04.2024 12:09
0 Komentarzy

Od grudnia w Zielonej Górze działa systemu ITS, który został wdrożony przez firmę Yunex Traffic. Jego głównym zadaniem była przyspieszenie ruchu pojazdów transportu publicznego.

I tak się stało. Zadaniem systemu jest rozpoznanie sytuacji ruchowej na podstawie danych pomiarowych, dopasowanie strategii sterowania do rozpoznanej sytuacji oraz rozesłanie do sterowników sygnalizacji świetlnej programów sterujących sygnalizacją świetlną. O tym kontrakcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Cel numer jeden

„Inteligentne” światła pojawiły się na ulicach, gdzie zmodernizowano sygnalizację. To al. Wojska Polskiego (od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego i Zacisze do skrzyżowania z Kupiecką), Bohaterów Westerplatte, Dąbrówki, Długa, al. Konstytucji 3 Maja i Wrocławska (do skrzyżowania z Lwowską). Przebudowano też krzyżówkę Wojska Polskiego i Krętej oraz Lwowskiej i Wrocławskiej i skrzyżowanie al. Wojska Polskiego z ul. Wyszyńskiego i Zacisze.

Nową sygnalizację świetlną, wraz z niewielkimi korektami geometrii drogowych, ustawiono na połączeniu al. Wojska Polskiego z ul. Reja, Wandy oraz ze zjazdem do osiedla przy ul. Wyszyńskiego, a także na przejściu dla pieszych na wysokości NBP.

Zlikwidowano jedno z przejść dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Lwowskiej i Wrocławskiej oraz przejścia przez al. Konstytucji 3 Maja (naprzeciw parku Sowińskiego). Z kolei na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego i Wandy powstała dodatkowa „zebra”.

-„ITS ma przede wszystkim usprawnić funkcjonowanie transportu publicznego. To cel numer jeden. Dlatego  MZK ma tzw. priorytet. Polega on na nadawaniu zielonego światła autobusom zbliżającym się do skrzyżowania i opóźnionym w stosunku do rozkładu jazdy – tłumaczy Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami. – Wartością dodaną jest oczywiście poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności dla pieszych i rowerzystów, co dla nas stanowi jeden z głównych celów działania. Chcemy też upłynnić ruch na drogach.”

Sercem Centrum Sterowania Ruchem jest budynek urzędu miasta przy ul. Dąbrowskiego 41.
Sercem Centrum Sterowania Ruchem jest budynek urzędu miasta przy ul. Dąbrowskiego 41 / fot. UM Zielona Góra

komunikacyjne efekty

Wszystkie pojazdy publicznego transportu zbiorowego wysyłają informację o swoim położeniu oraz odchyleniu od rozkładu jazdy do systemu centralnego, który ma za zadanie tak ułożyć cykle świateł na poszczególnych skrzyżowaniach, aby zmaksymalizować płynność ruchu i możliwie punktualną realizację rozkładu jazdy.

Inżynierowie systemu (z firmy Yunex Sp. z o.o.) przeanalizowali dane o punktualności i czasach przejazdów na poszczególnych odcinkach i przedstawili wyniki.

-„W efekcie uruchomienia systemu skróceniu uległ czas przejazdu na poszczególnych odcinkach. Na przykład przejazd od ulicy Długiej do Palmiarni jest krótszy średnio o 29%, a pokonanie skrzyżowania ulicy Wrocławskiej i Lwowskiej zajmuje około 21% czasu mniej – przekazał Miejskie Zakład Komunikacji w Zielonej Górze

Z uwagi na skrócenie czasów przejazdów planowane są minutowe korekty rozkładów jazdy – między innymi na liniach nr 10, 14 i 29. Obecnie trwają też prace optymalizacyjne skrzyżowań w ciągu ulicy Bohaterów Westerplatte, alei Wojska Polskiego i Ronda PCK.

Obecnie udało się uzyskać skrócenie czasu przejazdu w centrum miasta o około 17-20%.

Zachęcamy do korzystania z publicznego transportu zbiorowego, który jest priorytetowo traktowany przez sygnalizację świetlną” – podkreśliło MZK.

Komentarze