Prezentujemy system dynamicznej informacji pasażerskiej wraz z kompletnym systemem sterowania firmy Trapeze Poland. To kolejny gracza na tym dynamicznie rozwijającym się rynku w Polsce. Aktualnie większość dużych miasto stara się pozyskać środki finansowe na wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Takie systemy na wzór zachodnich sąsiadów funkcjonują już w większości polskich miast. Ciekawe jest jednak to, że każdy producent na swój sposób interpretuje pojęcie informacji pasażerskiej. Czyż jest sens montować w kabinie pojazdu małe urządzenie odbiorczo-nadawcze tylko po to, aby wysyłać koordynaty GPS do Centrum Kontroli lub bezpośrednio na tablice informacyjne? Na tej podstawie trudno o wiarygodną informację pasażerską. A przecież potencjalny pasażer jest wszędzie. W domu, w drodze na przystanek, na przystanku oczekując na połączenie i w końcu w pojeździe podróżując ku wyznaczonemu celowi. Wszędzie tam oczekuje on informacji, która często jest czynnikiem decydującym, gdy w grę wchodzi alternatywa transportu prywatnego. Sytuacja się komplikuje, gdy pasażer musi skorzystać z połączeń przesiadkowych. Jaka informacja będzie dla niego przydatna? Odpowiedź jest tylko jedna – rzetelna i prawdziwa. Poniżej propozycja firmy Trapeze Poland w tym zakresie. Omawiany system nosi nazwę VICOS-LIO i składa się z 3 głównych elementów:
1. systemu wspomagania pracy motorniczego połączonego z systemem informacji pasażerskiej wewnątrz pojazdu,
2. systemu wspomagania pracy dyspozytora z możliwością bezpośredniej komunikacji z pasażerami za pomocą tekstu oraz komunikatów głosowych wraz z systemem informacji pasażerskiej realizowanym poprzez zewnętrzne kanały informacyjne, takie jak przeglądarka WWW lub krótkie wiadomości tekstowe SMS,
3. systemu informacji pasażerskiej realizowanego poprzez wielowierszowe elektroniczne tablice informacyjne zamontowane na przystankach.
Spróbujmy przyjrzeć się bliżej poszczególnym elementom, zaczynając od samego pojazdu, który na potrzeby realizacji wszystkich funkcji informacji pasażerskiej jest wyposażony w komputer pokładowy IBIS+. To dzięki IBIS+ Centrum Kontroli potrafi zlokalizować pojazd, ocenić jego przyśpieszenie lub opóźnienie względem rozkładu jazdy tak, aby potem przekazać te informacje do stanowiska dyspozytorskiego i tablic informacji pasażerskiej zlokalizowanych na przystankach. Komputer na podstawie koordynat GPS, odczytu z odometru oraz bazy danych rozkładu jazdy potrafi dokładnie określić swoją pozycję na obsługiwanej lini. Taka informacja pozwala dostarczyć pasażerom w kabinie szereg dodatkowych informacji, takich jak:
– nr lini wraz z kierunkiem jazdy prezentowane na wyświetlaczach zewnętrznych oraz wewnętrznych pojazdu,
– zapowiedzi głosowe dla każdego z następnych przystanków,
– trasę przejazdu wraz z czasem podróży,
– prezentację materiałów informacyjno-reklamowych,
– dynamiczną informację na temat dostępnych przesiadek na poszczególnych przystankach w czasie rzeczywistym
– dynamiczne komunikaty tekstowe dotyczące zmian w organizacji ruchu i utrudnień dla podróżnych.
Elementy informacji pasażerskiej komputera IBIS+ to nie jedyna jego funkcjonalność. IBIS+ jest wyposażony w ekran LCD zamontowany przy panelu sterowania w kabinie kierowcy. Komputer w czasie rzeczywistym prezentuje na ekranie aktualne położenie wraz z odchyleniem czasu przejazdu względem planowanego rozkładu jazdy. Funkcja ta pozwala zredukować czasy opóźnień kursów do minimum, podwyższając tym samym jakość i standard usług transportu publicznego. Dla motorniczego ważne jest jednak to, iż w każdej chwili może on za pomocą dostępnych funkcji wywołać dyspozytora, wysłać sygnał alarmowy oraz krótkie wiadomości tekstowe. Informacje o zdarzeniach kierowane są prosto do dyspozytora, który może połączyć się głosowo z motorniczym, wysłać wiadomość tekstową wprost na panel LCD bądź wygłosić komunikat dla motorniczego lub pasażerów. Taka funkcjonalność pozwala dyspozytorni na bezpośrednią komunikację z motorniczym jak również z pasażerami w kabinie pojazdu, których można w ten sposób informować o zdarzeniach nagłych i ważnych.
Komputer pokładowy IBIS+ nie jest urządzeniem typu plug&play ze względu na jego szeroką ofertę funkcjonalną. Firma Trapeze Poland oferuje integrację komputera IBIS+ z interfejsem sieci analogowej oraz cyfrowej (GPRS, Tetra, Tetrapol). A jeśli do tego dołączymy integrację IBIS+ z modułem kontroli biletów, zliczania pasażerów oraz systemem priorytetyzacji zielonego światła dla pojazdu, to otrzymamy wielofunkcyjny komputer łączący w sobie wszystkie powyższe elementy dostępne do tej pory osobno.
Centrum Sterowania stanowi serce całego systemu VICOS-LIO. To tutaj komputer sterujący odbiera, przetwarza, a następnie w razie konieczności wysyła informacje do pojazdów oraz tablic informacji pasażerskiej. Informuje on tym samym oczekujących pasażerów o estymowanym w minutach czasie odjazdu pojazdów z poszczególnych przystanków. Dyspozytor ma przed sobą aplikację systemu, gdzie wszystkie zalogowane pojazdy są prezentowane na diagramach linii wraz z ich logiczą pozycją odnoszącą się do planowanego rozkładu jazdy. Dyspozytor jest w stanie w mgnieniu oka ocenić opóźnienie lub przyśpieszenie każdego z pojazdów i przeprowadzić odpowiednią akcję. Oprócz pozycji logicznej system oferuje możliwość prezentacji pojazdów na mapie GIS, co daje wgląd w natężenie ruchu na tle mapy miasta. Do dyspozycji są również narzędzia analizy czasów przejazdów na liniach, pozwalające wykryć potencjalne utrudnienia w ruchu. Bogaty wybór funkcji sprawia, iż aplikacja systemu VICOS-LIO jest integralnym narzędziem codziennej pracy dyspozytora. Za jej pomocą dyspozytor ma możliwość:
– przekazać informację głosową motorniczemu bądź motorniczym w grupie pojazdów zestawionych na jednej lub kilku wybranych liniach,
– przekazać informację głosową pasażerom w pojeździe lub grupie pojazdów,
– przekazać informację głosową pasażerom oczekującym na przystanku poprzez tablicę informacyjną wyposażoną w moduł głośników,
– wysłać instrukcję tekstową do motorniczego wprost na panel LCD,
– wysłać informację tekstową na panele LCD informacji pasażerskiej wewnątrz pojazdu,
– wysłać polecenie zmiany trasy przejazdu,
– wysłać tekst specjalny, niezwiązany z żadnym konkretnym numerem linii, na dowolny wyświetlacz informacji pasażerskiej lub grupę wyświetlaczy,
– wysłać tekst dotyczący wybranej linii, np. informując o opóźnieniach
System VICOS-LIO realizowany jest także poprzez zewnętrzne kanały informacyjne. Pasażer ma możliwość skorzystać z internetowej wersji tablicy rozkładu jazdy lub wysłać zapytanie SMS do Centrum Sterowania. W odpowiedzi system odeśle czasy odjazdów z zadanego przystanku i linii. Są to dodatkowe elementy informacji pasażerskiej dostępne zawsze dla osób nie mających możliwości skorzystania z tablic zamontowanych na przystankach. To tutaj pasażer oczekuje od systemu rzetelnej informacji, w prosty sposób odpowiadającej na pytanie za ile minut pojazd linii X pojawi się na przystanku. Wiadomość ta jest o tyle istotna, iż na jej podstawie pasażer może zrezygnować z wybranego środka transportu na korzyść innego, skorzystać z innej linii i później przesiadki lub po prostu „skoczyć”do kiosku po gazetę.
Pasażer kupując bilet ma prawo oczekiwać pełnej informacji o utrudnieniach, opóźnieniach i możliwościach przesiadkowych, a nie jedynie usługi transportowej. Tylko wtedy możemy mówić o nowoczesnej komunikacji miejskiej z nastawieniem na szeroko pojętą informację pasażerską.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Masz już subskrypcję?
Komentarze