Dworzec PKS w Częstochowie idzie jednak pod młotek. PKP zmienia strategię
4 grudnia 2025 r. PKP S.A. oficjalnie potwierdziły zmianę strategii wobec dawnego dworca PKS przy al. Wolności 45 w Częstochowie i rozpoczęły przygotowania do przetargu na jego sprzedaż.
To znacząca decyzja – jeszcze w marcu spółka deklarowała, że teren będzie wyłącznie wynajmowany i pozostanie częścią miejskiej infrastruktury obsługującej lokalnych przewoźników autobusowych. Teraz kierunek działań zmienia się kompletnie.
Rozkład jazdy
- Ile wynosi orientacyjna cena nieruchomości wystawionej przez PKP?
- Jakie warianty zabudowy dopuszczają decyzje o warunkach zabudowy dla działki?
- Co znajduje się w bezpośredniej strefie przesiadkowej w promieniu 500 metrów?
Dawny dworzec PKS w centrum Częstochowy
Zmiana planów PKP S.A. dotycząca terenu po dawnym dworcu autobusowym jest jedną z najważniejszych decyzji przestrzennych w centrum Częstochowy w ostatnich latach, a jednocześnie ma bezpośredni wpływ na dotychczasowe funkcjonowanie systemu transportu publicznego w mieście. Nieruchomość, dotąd wynajmowana m.in. lokalnym przewoźnikom obsługującym pasażerów w komunikacji autobusowej, ma zostać sprzedana w otwartym postępowaniu przetargowym.
Jak podaje spółka, działka oznaczona numerem 24/2, o powierzchni 0,9849 ha, położona jest przy al. Wolności i ul. Orzechowskiego – w bezpośrednim sąsiedztwie linii tramwajowej, dworca kolejowego oraz intensywnej zabudowy usługowej. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem dawnego dworca z pełnym uzbrojeniem terenu i infrastrukturą, co do dziś umożliwia prowadzenie działalności przewozowej. PKP wyceniają ją orientacyjnie na 13 mln PLN, a przetarg jest „w fazie przygotowania”.
Jeszcze w marcu rzecznik PKP S.A. deklarował jednak zupełnie inne plany, mówiąc:
–„Jesteśmy na etapie analiz i konsultacji koncepcji zagospodarowania tego terenu. Chcemy, żeby docelowo stanowił on spójną część tkanki miejskiej. Aktualnie nieruchomości wchodzące w skład dawnego dworca PKS przeznaczone są na wynajem”. Zmiana stanowiska spółki oznacza odejście od koncepcji wynajmu i otwarcie terenu na komercyjny rynek nieruchomości.
Dla działki uzyskano już warunki zabudowy, które dopuszczają realizację zabudowy mieszkaniowej z funkcjami usługowymi na parterze. W zależności od wariantu może tam powstać 60 lub 90 mieszkań – z dodatkową zabudową segmentową. PKP S.A. podkreślają, że potencjał nieruchomości wynika przede wszystkim z jej położenia: w promieniu 500 m funkcjonują kluczowe elementy śródmiejskiej infrastruktury – Urząd Miasta, dworzec kolejowy, Poczta Polska, obiekty kultury, służby zdrowia oraz zabudowa mieszkaniowo-usługowa o wysokiej intensywności. Z punktu widzenia pasażera korzystającego z komunikacji miejskiej jest to miejsce o wysokiej dostępności przesiadkowej.
Równocześnie w bezpośrednim sąsiedztwie rozpoczęła się rozbiórka starego dworca kolejowego i budowa nowego obiektu, co dodatkowo wzmacnia atrakcyjność lokalizacji. Miasto Częstochowa zapowiedziało również przebudowę placu Rady Europy i utworzenie węzła przesiadkowego, który ma poprawić integrację autobusów, tramwajów i kolei w ramach miejskiego systemu transportu publicznego.
PKP S.A. informują, że procedura doposażenia nieruchomości w świadectwo charakterystyki energetycznej jest w toku. To ostatni formalny etap przed publikacją ogłoszenia o przetargu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze