Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dworzec PKS w Częstochowie idzie jednak pod młotek. PKP zmienia strategię

infotrans
11.12.2025 12:03
0 Komentarzy

4 grudnia 2025 r. PKP S.A. oficjalnie potwierdziły zmianę strategii wobec dawnego dworca PKS przy al. Wolności 45 w Częstochowie i rozpoczęły przygotowania do przetargu na jego sprzedaż.

To znacząca decyzja – jeszcze w marcu spółka deklarowała, że teren będzie wyłącznie wynajmowany i pozostanie częścią miejskiej infrastruktury obsługującej lokalnych przewoźników autobusowych. Teraz kierunek działań zmienia się kompletnie.

Rozkład jazdy

  1. Ile wynosi orientacyjna cena nieruchomości wystawionej przez PKP?
  2. Jakie warianty zabudowy dopuszczają decyzje o warunkach zabudowy dla działki?
  3. Co znajduje się w bezpośredniej strefie przesiadkowej w promieniu 500 metrów?
Dworzec PKS w Częstochowie na sprzedaż. PKP zmienia strategię
Dworzec PKS w Częstochowie na sprzedaż. PKP zmienia strategię

Dawny dworzec PKS w centrum Częstochowy

Zmiana planów PKP S.A. dotycząca terenu po dawnym dworcu autobusowym jest jedną z najważniejszych decyzji przestrzennych w centrum Częstochowy w ostatnich latach, a jednocześnie ma bezpośredni wpływ na dotychczasowe funkcjonowanie systemu transportu publicznego w mieście. Nieruchomość, dotąd wynajmowana m.in. lokalnym przewoźnikom obsługującym pasażerów w komunikacji autobusowej, ma zostać sprzedana w otwartym postępowaniu przetargowym.

Jak podaje spółka, działka oznaczona numerem 24/2, o powierzchni 0,9849 ha, położona jest przy al. Wolności i ul. Orzechowskiego – w bezpośrednim sąsiedztwie linii tramwajowej, dworca kolejowego oraz intensywnej zabudowy usługowej. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem dawnego dworca z pełnym uzbrojeniem terenu i infrastrukturą, co do dziś umożliwia prowadzenie działalności przewozowej. PKP wyceniają ją orientacyjnie na 13 mln PLN, a przetarg jest „w fazie przygotowania”.

Jeszcze w marcu rzecznik PKP S.A. deklarował jednak zupełnie inne plany, mówiąc:

„Jesteśmy na etapie analiz i konsultacji koncepcji zagospodarowania tego terenu. Chcemy, żeby docelowo stanowił on spójną część tkanki miejskiej. Aktualnie nieruchomości wchodzące w skład dawnego dworca PKS przeznaczone są na wynajem”. Zmiana stanowiska spółki oznacza odejście od koncepcji wynajmu i otwarcie terenu na komercyjny rynek nieruchomości.

Dla działki uzyskano już warunki zabudowy, które dopuszczają realizację zabudowy mieszkaniowej z funkcjami usługowymi na parterze. W zależności od wariantu może tam powstać 60 lub 90 mieszkań – z dodatkową zabudową segmentową. PKP S.A. podkreślają, że potencjał nieruchomości wynika przede wszystkim z jej położenia: w promieniu 500 m funkcjonują kluczowe elementy śródmiejskiej infrastruktury – Urząd Miasta, dworzec kolejowy, Poczta Polska, obiekty kultury, służby zdrowia oraz zabudowa mieszkaniowo-usługowa o wysokiej intensywności. Z punktu widzenia pasażera korzystającego z komunikacji miejskiej jest to miejsce o wysokiej dostępności przesiadkowej.

Równocześnie w bezpośrednim sąsiedztwie rozpoczęła się rozbiórka starego dworca kolejowego i budowa nowego obiektu, co dodatkowo wzmacnia atrakcyjność lokalizacji. Miasto Częstochowa zapowiedziało również przebudowę placu Rady Europy i utworzenie węzła przesiadkowego, który ma poprawić integrację autobusów, tramwajów i kolei w ramach miejskiego systemu transportu publicznego.

PKP S.A. informują, że procedura doposażenia nieruchomości w świadectwo charakterystyki energetycznej jest w toku. To ostatni formalny etap przed publikacją ogłoszenia o przetargu.

Komentarze