Dwa lata rządu w infrastrukturze. MI: „Renesans transportu publicznego i rekordowy LOT”
12 grudnia 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło oficjalne podsumowanie dwóch lat działań rządu w obszarze infrastruktury i transportu. Minister Dariusz Klimczak
W konferbc wzięli udzał także wiceministrowie: Arkadiusz Marchewka Stanisław Bukowiecm, Maciej Lasek, Przemysław Koperskimi Piotr Malepszak, zaprezentował dane pokazujące bezprecedensową skalę inwestycji w kolej, drogi, transport publiczny, lotnictwo i gospodarkę morską. W centrum uwagi znalazły się także autobusy, tramwaje i pasażerowie korzystający z komunikacji zbiorowej.
Rozkład jazdy:
- Jak bardzo wzrósł budżet infrastrukturalny państwa?
- Co oznacza „renesans kolei” dla pasażerów transportu publicznego?
- Jakie inwestycje drogowe i lotnicze są realizowane równolegle?
Rekordowe finansowanie
Według danych zaprezentowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, budżet na infrastrukturę wzrósł w ciągu trzech lat niemal dwukrotnie – z 58 mld zł w 2023 roku do rekordowych 100 mld zł planowanych na 2026 rok. Jednym z kluczowych impulsów inwestycyjnych było odblokowanie ponad 25 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy, przeznaczonych m.in. na zakup taboru kolejowego, nowych autobusów i tramwajów, cyfryzację systemów transportowych, gospodarkę morską oraz wsparcie polskiej branży transportu drogowego towarów.
Jak podkreśla resort, środki te bezpośrednio przekładają się na poprawę jakości transportu publicznego, zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej i regionalnej oraz realne korzyści dla pasażerów.
Renesans kolei i wzrost liczby pasażerów
Jednym z najmocniej akcentowanych obszarów jest kolej. W 2025 roku PKP Intercity przewiozło o 31% więcej pasażerów niż w 2023 roku. Codziennie realizowanych jest 555 połączeń dalekobieżnych, a siatka połączeń została rozszerzona o 32 nowe przystanki oraz powroty pociągów do miast, które wcześniej były wykluczone komunikacyjnie, takich jak Ciechocinek, Czaplinek czy Człuchów. Równolegle realizowane są rekordowe nakłady na infrastrukturę kolejową, prowadzone przez Polskie Linie Kolejowe S.A.
Z perspektywy transportu publicznego oznacza to lepszą integrację kolei z autobusami i komunikacją miejską, a także realną alternatywę dla transportu indywidualnego.
Równolegle trwa największy w historii program inwestycji drogowych. Obecnie w budowie znajduje się 1551 km dróg, a wartość realizowanych kontraktów wynosi 62,5 mld zł, co – jak podkreśla resort – plasuje Polskę w europejskiej czołówce. W samym 2025 roku do użytku ma zostać oddanych 400 km nowych dróg, z czego 200 km w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Wśród kluczowych odcinków wymieniono m.in. S7, S6, S19 oraz obwodnice Oświęcimia, Wąchocka i Koźmina Wielkopolskiego.
W lotnictwie narodowy przewoźnik LOT Polish Airlines realizuje największy zakup w swojej historii – 84 samoloty Airbus, a w 2025 roku obsłużył 12 mln pasażerów, co stanowi rekordowy wynik. Z kolei w sektorze morskim odnotowano rekordowe przeładunki kontenerów w polskich portach, powstanie Przylądka Pomerania – 186 ha nowego lądu w Świnoujściu – oraz budowę nowych jednostek, takich jak Nowy Dar Młodzieży i Nawigator.
Port Polska
Z kolei o Centralnym Porcie Komunikacyjnym w ramach pierwszych dwóch lat rządu mówił w piątek premier Donald Tusk. Podkreślił, że rząd zamierza rozliczyć wszystkie nieprawidłowości, ale nie będzie łamać prawa.
- My przywracamy przyzwoitość w życiu publicznym zgodnie z procedurami, a nie tak jak poprzednicy kombinujemy zgodnie z procedurami (...). Wszystko rozliczymy do samego końca, ale nie będziemy łamać prawa ani naruszać prawa” - zadeklarował Tusk w piątek na konferencji prasowej. Zaznaczył, że nie ma zamiaru „się rewanżować czy mścić”, ale rozliczać wszystkich, którzy wykorzystywali państwo do własnych celów.
- CPK i te dwa lata w Polsce to rozliczanie i czyszczenie - powiedział premier.
Zwrócił uwagę, że jego rząd zmienił parametry CPK w zakresie powstania Kolei Dużych Prędkości, osiągających ponad 300 km/h. - Uznaliśmy, że Polska zasługuje (na to) i Polacy mają prawo być dumni z tego i są dumni z tego, że będziemy mieli najszybsze koleje w Europie. CPK jest także tym przedsięwzięciem, dzięki którym powstanie w Polsce Kolej Dużych Prędkości - podkreślił Tusk. Zapewnił jednocześnie, że rząd pracował również nad zapewnieniem połączeń tak, aby „nie było wykluczeń transportowych w Polsce”. (PAP)
Naszym zdaniem
Dane przedstawione przez Ministerstwo Infrastruktury pokazują skalę zmian, jakiej nie notowano w Polsce od dekad. Szczególnie istotne z punktu widzenia transportu publicznego jest połączenie rekordowych budżetów z realnymi inwestycjami w kolej, autobusy i tramwaje, finansowanymi także ze środków KPO. Dlatego nasz ocena działań MI 2024-2025 jest następująca:
Plusy:
- Wyraźny wzrost nakładów na infrastrukturę i transport publiczny, w tym kolej, drogi oraz wsparcie autobusowych przewozów regionalnych, wzmocniony odblokowaniem środków z KPO.
- Kontynuacja i stopniowe porządkowanie FRPA, z możliwością wieloletniego finansowania linii autobusowych i zapowiedzią lepszej koordynacji na poziomie województw.
Minusy:
- Powolne tempo prac nad reformą FRPA i brak jasnej komunikacji kiedy zmiany wejdą w zżycie.
- Dopuszczenie do niekonsultowanej wrzutki o FRPA do ustawy, która zawetował prezydent.
- Brak jednego, kompleksowego publicznego raportu podsumowującego dwa lata działań rządu w obszarze transportu publicznego, co utrudnia pełną ocenę efektów.




Komentarze