Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Drogi wokół gliwickiego centrum przesiadkowego powstaną później

infotrans
23.09.2022 14:00
0 Komentarzy

Jak wynika z informacji z gliwickiego biuletynu, aktualny termin zakończenia wszystkich robót po południowej stronie dworca kolejowego, prowadzonych przez spółkę Eurovia Polska, to lipiec 2023 r. (pierwotnie był to koniec 2022 r.)

To oznacza, że te inwestycje zostaną wykonane z ponad półrocznym opóźnieniem. O ok. 5 mln zł wzrósł też ich koszt, pierwotnie określony na 41 mln zł.

Zachodnia Brama Metropolii

Centrum przesiadkowe, nazywane też wcześniej Zachodnią Bramą Metropolii, zlokalizowano na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie gliwickiego dworca kolejowego. Skomunikowane z głównymi ulicami Tarnogórską i Toszecką ma łączyć kolej, autobusy miejskie, regionalne i międzynarodowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.

Centrum przesiadkowe ma być częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty w grudniu 2016 r., po remoncie, gliwicki dworzec kolejowy. Po południowej części dworca przebudowywane są okoliczne ulice, m.in. przelotowa ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich.

Wszystkie nowe części inwestycji miały być gotowe przed końcem 2022 r. Umowę na budowę w ciągu dwóch lat centrum przesiadkowego miasto podpisało w sierpniu 2020 r. Towarzyszącą głównej inwestycji przebudowę kilku ulic lub ich fragmentów w ścisłym centrum Gliwic zakontraktowano pod koniec grudnia 2020 r.

fot. UM Gliwice

Zestaw czynników

Rozpoczęte na początku marca 2021 r. prace dotyczące układu drogowego po południowej stronie dworca kolejowego objęły m.in. Plac Piastów, będący dotąd głównym węzłem komunikacji autobusowej, najbliższy dworcowi kolejowemu odcinek reprezentacyjnej ul. Zwycięstwa, fragmenty przelotowych ul. Bohaterów Getta Warszawskiego czy Jagiellońskiej, plac przed dworcem kolejowym i inne ulice, jak Okopowa czy Na Piasku.

Jak wynika z informacji z gliwickiego biuletynu, aktualny termin zakończenia wszystkich robót po południowej stronie dworca kolejowego, prowadzonych przez spółkę Eurovia Polska, to lipiec 2023 r. (pierwotnie był to koniec 2022 r.)

Miasto wyjaśnia, że na przesunięcie terminu złożyły się m.in. długotrwałe prace związane z wymianą przestarzałej lub kolidującej ze sobą infrastruktury, wchodzącej w skład gęstej sieci uzbrojenia podziemnego. Podczas wykopów terenowych ujawniano też niezinwentaryzowane i nieujawnione w dokumentacji obiekty, wymagające uzyskania od właściwego gestora sieci dodatkowych zgód i pozwoleń.

„Także pandemia koronawirusa i wojna na Ukrainie miały ogromny wpływ na ceny i terminowość prac i dostaw koniecznych materiałów budowlanych. Wskutek tych wszystkich okoliczności koszt inwestycji finansowanej w całości z budżetu miasta sięga obecnie ok. 46 mln zł” – napisano w gliwickim biuletynie.

centrum w grudniu

Gliwice przygotowywały budowę centrum przesiadkowego od kilku lat. W listopadzie 2019 r. miasto otrzymało 129,5 mln dotacji do zasadniczej części inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20. Za blisko 184 mln zł brutto centrum przesiadkowe buduje konsorcjum Mostostalu Zabrze Gliwickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego oraz Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach.

W drugiej połowie sierpnia br. miasto potwierdzało, że centrum przesiadkowe po północnej stronie dworca kolejowego jest niemal gotowe; warta ok. 200 mln zł inwestycja ma zostać oddana do użytku w grudniu br.

Prowadzoną przez spółkę Eurovia Polska przebudowę układu komunikacyjnego po południowej stronie linii kolejowej miasto finansuje w całości z własnego budżetu. Pierwotna umowa opiewała na 41 mln zł. (PAP)

Komentarze