Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dobra informacja dla pasażerów: Coraz bliżej lotów z płynami w bagażu podręcznym. Jeden haczyk

infotrans
31.07.2025 14:02
0 Komentarzy

Na niektórych lotniskach, które używają określonego typu skanera bezpieczeństwa, zostanie zniesiony limit 100 ml na płyny przewożone w bagażu podręcznym - poinformowała rzeczniczka KE Anna Kaisa Itkonen.

Takich urządzeń jest w całej UE 700 w 21 państwach członkowskich. W związku z problemem technicznym, w ubiegłym roku Komisja Europejska wprowadziła tymczasowy zakaz używania nowych urządzeń. Ogłoszona we wtorek decyzja oznacza zielone światło dla określonego typu zaawansowanych skanerów.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się nowa generacja skanerów bezpieczeństwa, która umożliwia zniesienie limitu 100 ml na płyny w bagażu podręcznym?
  2. Ile urządzeń typu C3 zostało zatwierdzonych do użytku na lotniskach w UE i w ilu państwach członkowskich działają?
  3. Jaką technologię wykorzystują nowe skanery C3 do analizy zawartości bagażu?
UE/ Komisja Europejska zatwierdziła zniesienie limitów na płyny na niektórych lotniskach
UE/ Komisja Europejska zatwierdziła zniesienie limitów na płyny na niektórych lotniskach

Nowa generacja skanerów

Na lotniskach, które używają określonego typu skanera bezpieczeństwa, zostanie zniesiony limit 100 ml na płyny przewożone w bagażu podręcznym - poinformowała rzeczniczka KE Anna Kaisa Itkonen. Takich urządzeń w UE jest 700 w 21 państwach członkowskich. W Polsce mają je lotniska w Lublinie i Poznaniu.

Chodzi o nową generację skanerów bezpieczeństwa C3 na lotniskach z systemem wykrywania materiałów wybuchowych. Wykorzystują one technologię tomografii komputerowej do tworzenia szczegółowych obrazów 3D bagażu, co pozwala na skuteczniejsze wykrywanie przedmiotów zabronionych.

W związku z problemem technicznym, w ubiegłym roku Komisja Europejska wprowadziła tymczasowy zakaz używania nowych urządzeń. Ogłoszona we wtorek decyzja oznacza zielone światło dla określonego typu zaawansowanych skanerów.

Na lotniskach, które ich używają, pasażerowie nie będą musieli wyjmować płynów i laptopów z bagażu podczas kontroli bezpieczeństwa. Na tych lotniskach nie będzie też obowiązywać limit płynów do 100 ml w bagażu podręcznym.

Itkonen podkreśliła jednak, że zatwierdzenie dotyczy 700 urządzeń rozmieszczonych w 21 państwach członkowskich. - Nie oznacza to zatem, że teraz wszyscy pasażerowie w całej UE mogą zabierać ze sobą większe pojemniki z płynami - zaznaczyła.

Jak dodała, obowiązek poinformowania pasażerów o tym, czy korzystają z tej najnowszej technologii, czy też nie, będzie spoczywać na lotniskach.

Rzeczniczka KE powiedziała, że istnieją także inne typy tych nowych skanerów bezpieczeństwa, których ocenę dalej prowadzi Europejska Konfederacja Lotnictwa Cywilnego (ECAC). Po zakończeniu analizy szczegółów technicznych, ECAC przekaże swoją ocenę KE, która będzie mogła ostatecznie zatwierdzić użycie kolejnych urządzeń. - Proces, aby lotniska mogły uruchomić te zaawansowane skanery, jest więc kontynuowany - podkreśliła.

Co z Polską?

Jeśli chodzi o Polskę, to Port Lotniczy Lublin w lutym br., jako pierwsze lotnisko w kraju, uruchomił dwie linie z nowoczesnymi skanerami CT do obsługi bagażu podręcznego pasażerów. Urządzenia te wykorzystują technologię tomografii komputerowej 3D. Umożliwiają kontrolę bagażu podręcznego bez konieczności wynajmowania z niego urządzeń elektronicznych i płynów, co usprawnia i przyśpiesza kontrolę.

Z kolei w kwietniu br. Port Lotniczy Poznań-Ławica uruchomił linie kontroli wyposażone w nowoczesne prześwietlarki bagażu w III standardzie.

Na przełomie roku takie skanery powinny pojawić się na lotnisku w Jasionce, gdzie obecnie trwa procedura zakupowa. Podobnie Lotnisko Kraków Airport dąży do jak najszybszego wdrożenia nowych unijnych regulacji. „Sprzęt, który posiadamy, znajduje się na liście urządzeń umożliwiających zniesienie tych ograniczeń, jednak aby mogły one w pełni zastąpić dotychczasowe procedury, muszą jeszcze przejść odpowiedni proces certyfikacji. Mamy nadzieję, że nastąpi to szybko” - wyjaśniła PAP rzeczniczka Kraków Airport Monika Chylaszek.

PAP zapytała również Polskie Porty Lotnicze, kiedy na warszawskim Lotnisku Chopina pojawią się tego typu skanery.

Komentarze