Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do Moskwy nie tylko samolotem…

infotrans
19.12.2016 12:15
0 Komentarzy

Pierwszy pociąg nowego i szybszego połączenia Moskwa-Berlin uroczyście odprawiono w sobotę z Moskwy. Trasa pociągu wiedzie przez Polskę, jednak nierozwiązana pozostaje kwestia przekraczania granicy rosyjsko-białoruskiej przez obywateli UE.

W inauguracji nowego połączenia brał udział ambasador RP w Moskwie Włodzimierz Marciniak. Pytany przez PAP o kwestię przekraczania granicy ambasador powiedział, że przedstawiciele strony rosyjskiej „są świadomi problemu i cały czas informują o tym, że chcą go rozwiązać w miarę szybko”. Dyplomata zastrzegł, że strona rosyjska nie deklaruje terminów, w jakich kwestia ta mogłaby zostać rozwiązana.

Ambasador wskazał, że pociąg nie mógłby przejechać przez terytorium Polski bez współpracy z polską stroną i że za tę pomoc dziękował na sobotniej uroczystości minister transportu Rosji Maksim Sokołow.

Pasażerami pierwszego pociągu, który odjechał z Dworca Kurskiego, byli w sobotę obywatele Rosji. Jeden z pasażerów, który trasę Moskwa-Berlin przejeżdża koleją dwa razy do roku powiedział PAP, że nie wie jeszcze, „na czym polega niezwykłość” nowego pociągu, niemniej podróż trwa krócej, a stacja końcowa jest wygodniejsza.

Pociąg będzie kursował dwa razy w tygodniu i pokonywał trasę Moskwa-Berlin w ciągu 20 godzin i 14 minut; dotąd podróż trwała 24,5h. Tabor dla nowego połączenia wyprodukowała hiszpańska firma Patentes Talgo; wagony są wyposażone w automatyczny system zmiany szerokości torów. Kursy pociągu odbywają się raz w tygodniu.

W ostatnich miesiącach rosyjskie służby graniczne zmieniły stanowisko w sprawie przekraczania granicy rosyjsko-białoruskiej przez obywateli państw trzecich, czyli np. krajów UE. Służby uznają, że ponieważ na granicy nie działają przejścia otwarte dla ruchu międzynarodowego, mogą ją przekraczać wyłącznie obywatele Rosji i Białorusi. Obywatele państw trzecich byli na przejściach drogowych z Białorusią zawracani i kierowani np. na łotewsko-rosyjskie czy ukraińsko-rosyjskie przejścia graniczne. W październiku przedstawicielstwo UE w Moskwie rekomendowało obywatelom Unii przekraczanie granicy z Rosją od strony Ukrainy i Białorusi.

W listopadzie szef MSZ Rosji Siergiej Ławrow powiedział, że być może na granicy między Białorusią i Rosją powstaną tymczasowe punkty otwarte dla ruchu międzynarodowego.

W Polsce nowy pociąg Moskwa-Berlin po przekroczeniu granicy z Białorusią w Terespolu zatrzymuje się w Warszawie, Poznaniu i Rzepinie.

Jak informowały koleje rosyjskie RŻD dzięki zastosowanemu w taborze rozwiązaniu zmniejszy się czas potrzebny na dopasowanie rozstawu szyn zestawu z obowiązującego w Rosji (1520 mm) do standardu europejskiego (1435 mm). Zmiana ta odbywać się będzie w Brześciu Litewskim i potrwa 20 minut w porównaniu z dwoma godzinami potrzebnymi w starych taborach. Na początku lat 90. polscy inżynierowie stworzyli zestawy kołowe umożliwiające automatyczną zmianę rozstawu zestawów kołowych w wózkach wagonowych.

Z Moskwy Anna Wróbel (PAP)

Komentarze