Deloitte: Konsumenci planują oszczędności w wyjazdach turystycznych
Z najnowszego badania firmy doradczej Deloitte wynika, że w najbliższym czasie konsumenci nie planują wydatków na np. na wyjazdy turystyczne.
Wśród kategorii, za które konsumenci w ogóle nie planują płacić w najbliższym czasie najczęściej wymieniane są te związane z opieką nad dziećmi (72 proc.), umeblowaniem i wyposażeniem mieszkań (71 proc.), edukacją (66 proc.) oraz wyjazdami turystycznymi (63 proc.).
Na razie wydają
Jak przekazano w poniedziałkowej informacji z badania, ogólny poziom nastrojów deklarowanych przez polskich respondentów badania Deloitte nie zmienił się znacząco w porównaniu z jego poprzednią edycją. Nadal najczęstszym powodem do niepokoju jest osobista sytuacja finansowa – tak odpowiedziało 52 proc. ankietowanych (wzrost o 1 p.p.). Na kolejnym miejscu są kwestie zdrowotne, na które wskazało 40 proc. pytanych (spadek o 3 p.p.). Mniej (spadek o 1 p.p.) ankietowanych martwi się o stan gospodarki (33 proc.).
Wyniki ankiety Deloitte wskazują, że konsumenci spodziewają się „pewnego bądź znaczącego wzrostu cen” większość kategorii produktów. Na poziomie zbliżonym do deklarowanego w poprzednim badaniu utrzymują się wskazania dotyczące domowych mediów (88 proc.), produktów spożywczych (87 proc.), usług restauracyjnych (82 proc.), odzieży i obuwia (73 proc.) oraz alkoholi i wyrobów tytoniowych (72 proc.). Wyjątkiem są ceny paliw – w ich przypadku odsetek deklaracji o spodziewanych podwyżkach wzrósł z 73 proc. do 82 proc.
Podano, że obawy dotyczące niekorzystnie zmieniających się cen towarów i usług nie powstrzymały części konsumentów przed wydatkami na przyjemności. W ostatnim miesiącu pozwoliło sobie na to 81 proc. badanych. Niemal w jednej trzeciej dotyczyły one zakupów spożywczych lub alkoholu, a na odzież, obuwie i akcesoria oraz artykuły kosmetyczne wskazało po 19 proc. badanych. Z kolei niespełna co dziesiąty respondent na poprawę nastroju kupił sobie gadżet elektroniczny (9 proc.) lub produkt z kategorii zabawek i towarów hobbystycznych, takich jak książki, gry wideo czy planszowe (8 proc.).
Wydatki ponoszone dla przyjemności najczęściej miały użytkowy lub praktyczny charakter – tak oceniło 36 proc. ankietowanych. Mniej odpowiedzi dotyczy produktów lub usług pozwalających na chwilową ucieczkę od codzienności (26 proc.), relaksujących (25 proc.) lub mających wytrzymać próbę czasu (23 proc.).
Polacy w badaniu
Jak wynika z badania, w najbliższym miesiącu Polacy największe kwoty przeznaczą na regulowanie kosztów związanych z potrzebami mieszkaniowymi – spłat rat kredytów hipotecznych, jak i opłat za media. Wydatki w tej kategorii przekraczające 600 zł deklaruje niemal dwie trzecie respondentów – co trzeci zapłaci do 1 tys. zł, jedna czwarta od 1 do 2 tys. zł, a 7 proc. – od 2 do 4 tys. zł. To ostatnie wskazanie jest najwyższym odsetkiem w tym zakresie kwotowym spośród wszystkich kategorii wydatków – dodano. W zakresie 200-600 zł wydatki najczęściej będą dotyczyły kosztów transportu (32 proc. pytanych). Mniejsze sumy najwięcej ankietowanych przeznaczy na usługi internetowe, komunikacyjne i streamingowe (39 proc. – od 101 do 200 zł, a 41 proc. – do 100 zł), a także koszty zdrowotne (odpowiednio 31 i 30 proc.).
W perspektywie dwutygodniowej respondenci odpowiadali, że „zerowe koszty” przeznaczą na rekreację i rozrywkę (54 proc.) oraz gastronomii (51 proc.). W przypadku niewielkich kwot (do 100 zł) spodziewane wydatki najpowszechniej będą dotyczyć produktów chemii gospodarczej (65 proc.) oraz osobistych artykułów higienicznych (59 proc.). Z kolei na produkty spożywcze 43 proc. ankietowanych w ciągu dwóch tygodni wyda od 201 do 600 zł; 18 proc. – od 601 do 1000 zł; a 7 proc. od 1001 do 2000 zł.
Jak wskazano, w ciągu dwóch tygodni poprzedzających badanie 45 proc. jego uczestników w ogóle nie jadała poza domem, a 35 proc. skorzystało z takiej możliwości 1-2 razy, 16 proc. zaś 3 do 5 razy. Jednocześnie 26 proc. pytanych zadeklarowało, że tak przygotowywało swoje posiłki, aby w jak największym stopniu wykorzystać już posiadane produkty.
Badanie przeprowadzono ma przełomie października i listopada 2022 r. z udziałem mieszkańców 24 krajów – oprócz Polski, byli to obywatele: Arabii Saudyjskiej, Australii, Belgii, Brazylii, Kanady, Chin, Danii, Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Indii, Irlandii, Japonii, Meksyku, Norwegii, RPA, Korei Południowej, Szwecji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze