Czy Rzeszów ma najbrzydszy dworzec PKS w Polsce? Jedno jest pewne: zniknie z mapy
12 listopada 2025 roku oficjalnie ogłoszono decyzję o wyburzeniu dworca PKS w Rzeszowie i rozpoczęciu przygotowań do budowy nowego kompleksu.
Obiekt, powszechnie uznawany za najbrzydszy dworzec autobusowy w Polsce, ma zostać zastąpiony przez Regionalne Centrum Komunikacyjne o powierzchni ponad 40.000 m². Koszt tej inwestycji może sięgnąć nawet 400.000.000 PLN.
O tych planach (przy okazji zakupu taboru) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaką funkcję ma pełnić nowe Regionalne Centrum Komunikacyjne, które zastąpi obecny dworzec PKS w Rzeszowie?
- Z jakich źródeł ma zostać sfinansowana inwestycja i ile wyniesie jej szacunkowy koszt?
- Kiedy – według zapowiedzi – może zakończyć się cała inwestycja, od projektu po budowę?
Pomnik PRL
W Rzeszowie od dekad funkcjonuje przestarzały i krytykowany dworzec autobusowy PKS. Choć w bezpośrednim sąsiedztwie działa już nowoczesny dworzec, główny terminal wciąż pozostaje niezmieniony od lat 70. Teraz ma się to zmienić. Projekt zakłada wyburzenie starego obiektu i wzniesienie nowoczesnego Regionalnego Centrum Komunikacyjnego, które oprócz funkcji transportowych ma pełnić również funkcję administracyjną i komercyjną. W nowej strukturze znajdzie się miejsce na siedzibę Starostwa Powiatowego w Rzeszowie, a także przestrzenie biurowe, handlowe, usługowe i podziemny parking.
Starosta rzeszowski Krzysztof Jarosz podkreślił, że nowy obiekt nie tylko podniesie komfort podróży, ale stanie się centrum integrującym transport autobusowy, kolejowy i administrację publiczną. Jak zaznaczył prezes PKS Rzeszów Piotr Klimczak, spółka już wcześniej rozszerzyła teren pod inwestycję, co pozwoliło rozpocząć konkretne przygotowania.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi od 300.000.000 PLN do 400.000.000 PLN, a całość zostanie sfinansowana ze środków krajowych, przy wsparciu powiatu rzeszowskiego i polskich instytucji finansowych, bez udziału funduszy unijnych.
Choć nie ogłoszono jeszcze formalnego przetargu na wykonawstwo, zapowiedziano, że w najbliższych tygodniach zostanie wyłoniony projektant budowlany. Przygotowanie projektu wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę ma potrwać około 12 miesięcy, a realizacja inwestycji – kolejne 2–3 lata. Oznacza to, że zakończenie całego przedsięwzięcia można planować nie wcześniej niż w 2029 roku
Opis techniczny
Z tego co wiemy, nowy obiekt ma być całkowicie zintegrowanym węzłem transportowym – przystosowanym do obsługi autobusów dalekobieżnych, regionalnych i komunikacji miejskiej. W podziemiach przewidziano wielopoziomowy parking, a wyżej – perony dla autobusów i terminal pasażerski z pełną infrastrukturą: kasami, informacją, toaletami i lokalami handlowo-usługowymi.
W kompleksie znajdzie się także część biurowa o standardzie klasy A, w której swoją siedzibę ulokuje Starostwo Powiatowe w Rzeszowie.
Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, budynek ma harmonijnie wpisywać się w tkankę śródmieścia Rzeszowa i stanowić przykład nowoczesnej, energooszczędnej architektury. Zastosowane mają być m.in. systemy odzysku energii, zielone dachy, stacje ładowania pojazdów elektrycznych i nowoczesne technologie zarządzania ruchem pasażerskim.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze