Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy opłaty za wjazd do centrum zmniejszają ruch samochodów? Przykład z Manhattanu

infotrans
30.01.2025 17:08
0 Komentarzy

Od wprowadzenia 5 stycznia 2025 opłat za wjazd samochodem na nowojorski Manhattan wjechało tam o milion pojazdów mniej, niż wykazywały wcześniejsze statystyki.

Mniejsze dzięki temu korki skróciły mieszkańcom czas dojazdu do tej dzielnicy. To świetny sygnał dla nowojorskiego transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Jak zmniejszenie liczby pojazdów na Manhattanie wpłynęło na korki i czas dojazdu?
  2. Ile wynosi dzienna opłata za wjazd do biznesowej części Manhattanu i jak jest pobierana?
  3. Na co Nowy Jork przeznaczy dochody z wprowadzonych opłat za wjazd samochodów?
USA/ O milion pojazdów mniej na Manhattanie od wprowadzenia opłat za wjazd
USA/ O milion pojazdów mniej na Manhattanie od wprowadzenia opłat za wjazd / fot. New York City Transit

Pół miliarda dolarów

Kierowcy chcący dostać się do biznesowej części Manhattanu, położonej na południu od 60. Ulicy, płacą 9 dolarów, niezależnie od opłat za przejazd mostami lub tunelami. Miasto pobiera tę kwotę za pomocą elektronicznych czytników tablic rejestracyjnych raz dziennie, niezależnie od liczby wjazdów.

Według szacunków w pierwszym roku obowiązywania opłat miasto zarobi około pół miliarda dolarów.

Jak poinformowało w środę przedsiębiorstwo transportu publicznego w aglomeracji Nowego Jorku (MTA), czas podróży na wyspę Manhattan przez mosty i tunele prowadzące przez rzeki Hudson i East River skrócił się o 10 do 30 proc. Poprawiła się też komunikacja autobusowa, a liczba pasażerów metra wzrosła o 7,3. proc w dni powszednie i o 12,2 proc. w weekendy.

Przed wprowadzeniem opłaty ponad 700 tys. pojazdów wjeżdżało codziennie do części biznesowej Manhattanu. Spowalniały ruch do średnio około 11 km/godz.

Gubernatorka Nowego Jorku Kathy Hochul, którą cytuje Reuters, przekazała, że dochody z opłat pozwolą na ulepszenie transportu zbiorowego, przy czym 80 proc. środków zostanie przeznaczonych na funkcjonowanie metra i autobusów, a pozostałe 20 proc. na kolejki podmiejskie.

USA/ O milion pojazdów mniej na Manhattanie od wprowadzenia opłat za wjazd / fot. New York City Transit
USA/ O milion pojazdów mniej na Manhattanie od wprowadzenia opłat za wjazd / fot. New York City Transit

Komentarze