Cztery regiony, jedna Italia – różnorodna, autentyczna i całoroczna. Warto wybrać się do Włoch
19 listopada w Warszawie odbyła się prezentacja prasowa w ramach Buy Italy Tourism Roadshow 2025, zorganizowana przez Włoską Izbę Handlowo-Przemysłową w Polsce (CCIIP).
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele branży turystycznej, linii lotniczych, włoskich regionów oraz mediów. W centrum uwagi znalazły się cztery niezwykle zróżnicowane regiony Italii – Emilia-Romania, Friuli-Wenecja Julijska, Kalabria i Sardynia – a także nowe połączenia lotnicze, które w 2025 i 2026 roku znacząco ułatwią Polakom podróżowanie do Włoch.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe cechy wyróżniają każdy z czterech regionów – Emilię-Romanię, Friuli-Wenecję Julijską, Kalabrię i Sardynię – w kontekście promocji na rynku polskim?
- W jaki sposób nowe połączenia lotnicze planowane na lata 2025–2026 wpłyną na dostępność włoskich regionów dla polskich turystów?
- Jakie inwestycje i inicjatywy podejmują regiony, aby przyciągać turystów przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim?
Emilia-Romania – włoskie dolce vita między Adriatykiem a Apeninami
Region zaprezentował Davide Cassani, prezes APT Servizi Emilia-Romagna, były zawodowy kolarz i dwukrotny zwycięzca etapów Giro d’Italia. Podkreślał wyjątkowy charakter regionu, łączącego kulturę, historię, nowoczesność i gościnność. „Emilia-Romania to miejsce, w którym nowoczesność spotyka się z historią, a inwestycje w dostępność i inkluzywność stają się realnym wyróżnikiem całej destynacji”.
W 2025 roku region zanotował wzrost o +14% przyjazdów z Polski (172 tys.) oraz +11,2% noclegów (646 tys.). Nowe połączenia LOT-u (Warszawa–Bolonia) i Ryanaira (Wrocław–Rimini), które wystartują w 2026 roku, jeszcze bardziej zwiększą dostępność regionu. Emilia-Romania słynie z renesansowych miast, miejsc UNESCO (Rawenna, Ferrara, Modena), kulinarnej Food Valley oraz kultowych marek motoryzacyjnych – Ferrari, Lamborghini, Ducati. Region ma ponad 9 000 km tras rowerowych i będzie gospodarzem konferencji Velo-City 2026 oraz Italian Bike Festival.
Friuli-Wenecja Julijska – tam, gdzie Alpy spotykają się z Adriatykiem
Region został przedstawiony przez Sandrę Battigaglię z PromoTurismoFVG. Opisała go jako „kompaktowy, różnorodny i łatwo dostępny”. W 2024 roku Friuli-Wenecja Julijska przekroczyła 10 mln noclegów, z czego 60% stanowili turyści zagraniczni. Odnotowano spektakularny wzrost o +27% przyjazdów i +24% noclegów rok do roku.
Region jest jednym z najłatwiej dostępnych dla Polaków dzięki nowemu połączeniu Kraków–Triest oraz szybkim kolejom zintegrowanym z lotniskiem Trieste Airport. Friuli zachwyca bogactwem kulturowym – Triest, Udine, Gorizia (Europejska Stolica Kultury 2025), Pordenone (Włoska Stolica Kultury 2027) – oraz perełkami UNESCO: Aquileia, Palmanova, Cividale del Friuli. To także kolebka tiramisù, produkcji wybitnych win i doskonałych produktów DOP. Region oferuje trekking, kolarstwo, sporty wodne i jedne z najlepszych, kameralnych ośrodków narciarskich we Włoszech, z przystępnym skipassem na sezon 2025–2026 (0–44 euro).
Kalabria – autentyczna, naturalna i pełna śródziemnomorskiej energii
Kalabrię zaprezentowała dr Lucrezia Francesca Pontillo. Wskazała, że w 2025 roku (I–VIII) region odwiedziło 40 tys. Polaków, realizując 175 tys. noclegów – to wzrost o +89% względem 2019 roku. „Kalabria to kwintesencja prawdziwej, śródziemnomorskiej Italii” – podkreślała.
Region wzmacnia dostępność dzięki trzem lotniskom: Lamezia Terme, Reggio Calabria i Crotone. Lamezia jest już połączona z Katowicami, Krakowem i Wrocławiem, a od 2025 roku także z Warszawą i Poznaniem. Kalabria łączy dziką przyrodę, ponad 800 km wybrzeża, starożytne stanowiska Wielkiej Grecji, Tropeę, Scillę, Gerace i Cosenzy. To również ojczyzna takich produktów jak ’Nduja, bergamotka z Reggio Calabria czy słynne papryczki z Diamante. W planach jest inwestycja 150 mln euro w latach 2026–2028 w rozwój mobilności, infrastruktury i promocji.
Sardynia – wyspa, która chce inspirować przez cały rok
Sardynię zaprezentowała Carla Medau, wskazując, że wyspa wchodzi w nowy etap: „Sardynia chce inspirować przez 12 miesięcy w roku – tradycjami, krajobrazami i kulturą”. W 2025 roku wyspę odwiedziło ponad 3 mln turystów, a ruch z Polski wzrósł o 57% w ciągu dwóch lat.
Region oczekuje na rozstrzygnięcie przetargu na nowe połączenia lotnicze z Polski. Posiada trzy lotniska (Cagliari, Olbia, Alghero), rozbudowaną sieć promów i autentyczną bazę noclegową – od luksusowych resortów po charakterystyczne alberghi diffusi w historycznych miasteczkach. Dziedzictwo Sardynii obejmuje prehistoryczne Domus de Janas (UNESCO 2025), nuraghi, nekropolie, canto a tenore (UNESCO), rzemiosło oraz unikatowe tradycje i festiwale. Wyspa zachwyca trekkingiem, canyoningiem, żeglarstwem, nurkowaniem i slow tourism z Trenino Verde. Należy też do światowych Blue Zones – miejsc wyjątkowej długowieczności.
Włochy 2026 – kierunek, który dynamicznie rośnie wśród Polaków
Emilia-Romania, Friuli-Wenecja Julijska, Kalabria i Sardynia pokazują cztery różne oblicza Italii: kulinarne, przyrodnicze, kulturowe i sportowe. Dzięki nowym połączeniom lotniczym, poprawie dostępności, wzmożonej promocji i bogatej ofercie wydarzeń, Włochy pozostaną jednym z najpopularniejszych kierunków dla polskich turystów w latach 2025–2026. Cztery regiony – cztery różne emocje, jedna Italia otwarta na turystów przez cały rok.



Komentarze