Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Częstochowa z droższą, śródmiejską strefą płatnego parkowania. Od 1 lipca

infotrans
24.03.2025 06:03
0 Komentarzy

1 lipca br. Częstochowa wyodrębni z tamtejszej strefy płatnego parkowania strefę śródmiejską, w której opłaty będą wyższe o połowę.

Ma to m.in. zwiększyć rotację na postojach oraz zachęcić do korzystania z transportu publicznego. Sama zasadnicza strefa zostanie powiększona. Taką informację przekazał rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie Maciej Hasik

Rozkład jazdy:

  1. Co się zmieni w strefie płatnego parkowania w Częstochowie od 1 lipca 2025 roku?
  2. Dlaczego wprowadzono droższą Podstrefę A (Śródmiejską)?
  3. Jakie inne działania podejmuje Częstochowa, aby poprawić transport publiczny?
Częstochowa 1 lipca wprowadzi śródmiejską strefę płatnego parkowania
Częstochowa 1 lipca wprowadzi śródmiejską strefę płatnego parkowania

Zmiany, zmiany

Częstochowa od lutego br. podniosła stawki opłat w swojej strefie płatnego parkowania. Opłata za pół godziny parkowania wzrosła ze 1,50 zł do 2 zł, a za godzinę z 3 zł do 4 zł. Wzrosły też koszty części abonamentów miesięcznych - dla mieszkańców spoza strefy.

Jak przekazał rzecznik częstochowskiego MZD, decyzją rady miasta w tamtejszej strefie płatnego parkowania w Częstochowie 1 lipca br. zostanie wyodrębniona podstrefa A (Śródmiejska), obejmująca przede wszystkim Aleję Najświętszej Maryi Panny i część otoczenia Jasnej Góry.

Hasik wyjaśnił, że miasto w ub. roku, gdy m.in. przygotowywano lutową podwyżkę opłat w strefie, prowadziło badania mające wskazać możliwe modyfikacje struktury strefy, w celu usprawnienia jej działania, w tym poprawy wskaźników rotacji samochodów.

"Zaproponowano, aby obszar centralny +Podstrefa A+ (Śródmiejska) obejmował m.in. Aleję N.M.P. Poza strefą centralną występują większe rezerwy pojemności i taki układ będzie prowadził do przeniesienia części użytkowników z obszarów charakteryzujących się większym deficytem" - uściślił rzecznik MZD.

Podstrefa Śródmiejska (A) obejmie: Aleję Najświętszej Maryi Panny z Placem Daszyńskiego i ulicą Kossak-Szczuckiej oraz ulice przyległe do otoczenia klasztoru na Jasnej Górze od północnego wschodu i południowego wschodu tj. ulice: 7 Kamienic, 3 Maja i Wieluńską.

Aby rozwiązanie dało efekt, zróżnicowane zostaną opłaty za parkowanie. Stawki w podstrefie A będą o 50 proc. wyższe, wobec podstrefy B, gdzie taryfa nie będzie zmieniana. W efekcie w podstrefie śródmiejskiej 30 min postoju będzie kosztowało 3 zł, a godzina - 6 zł.

W podstrefie A niemożliwe też będzie parkowania na podstawie abonamentów (z wyłączeniem abonamentów mieszkańców strefy oraz dla osób z niepełnosprawnościami). Opłaty w podstrefie A będzie można wnosić (poza wskazanymi abonamentami) w parkomatach lub przez aplikację mobilną.

Równocześnie miasto rozszerzy strefę płatnego parkowania o kolejne obszary, w których występuje deficyt wolnych miejsc postojowych. Będą to ul. św. Jadwigi (naprzeciw cmentarza od numeru 19 do ul. św. Rocha), ul. Boya-Żeleńskiego, ul. Knauera z częścią ulicy Jaskrowskiej od ul. Knauera do ul. Nadrzecznej oraz ul. Słowackiego od ul. Ogińskiego do ul. Korczaka.

Ostatnie rozszerzenie częstochowskiej strefy płatnego parkowania miało miejsce wiosną 2021 r. Wówczas strefa ograniczona w przybliżeniu ulicami: al. Jana Pawła II, Nadrzeczna, Mielczarskiego, Piłsudskiego, Sobieskiego, Pułaskiego i Popiełuszki, została powiększona o 16 kolejnych "obszarów".

Wraz z tym miasto uruchomiło w 2021 r. 160 nowych parkomatów, z aktywacją m.in. transakcji bezgotówkowych i innych funkcji. Konieczne jest w nich wpisywanie numerów rejestracyjnych. Płatności w częstochowskiej strefie umożliwiają też aplikacje kilku operatorów.

Wraz ze zmianami zasad parkowania Częstochowa rozwija sieć centrów przesiadkowych, wyremontowała większą część swojej sieci tramwajowej, kupuje nowy tabor tramwajowy, zamawia autobusy elektryczne i doprowadziła do używalności prototypowe autobusy hybrydowe gazowo-elektryczne.(PAP)

Komentarze