Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czeski Liberec wybrał projektantów nowej kolei linowej, Na Ještěd

infotrans
26.09.2025 16:07
0 Komentarzy

We wrześniu 2025 roku Miasto Liberec rozstrzygnęło przetarg na przygotowanie projektu nowej kolei linowej na górę Ještěd.

Dokumentację opracuje konsorcjum lokalnych firm SIAL Architekti a Inženýři oraz Valbek. Wartość umowy wynosi 25,7 mln koron czeskich.

Rozkład jazdy:

  1. Kto przygotuje projekt nowej kolei linowej na górę Ještěd i ile warta jest umowa?
  2. Jakie główne elementy obejmuje koncepcja nowej lanovki (kabina, trasa, infrastruktura)?
  3. Kiedy planowane jest rozpoczęcie budowy i otwarcie kolei linowej?
Liberec wybrał projektantów nowej kolei linowej na Ještěd. Start dokumentacji jeszcze w 2025 roku
Liberec wybrał projektantów nowej kolei linowej na Ještěd. Start dokumentacji jeszcze w 2025 roku

Projekt techniczny

Po tragicznej awarii starej lanovki w 2021 roku, Liberec konsekwentnie realizuje plan budowy nowej, bezpiecznej i nowocześniejszej wersji kolei linowej. Pierwszy krok – projekt techniczny – zostanie wykonany przez dwie doświadczone firmy z Liberca. Wybór projektantów zapadł jednogłośnie na nadzwyczajnym posiedzeniu rady miasta we wrześniu 2025 roku.

Od projektu do realizacji – harmonogram

Zgodnie z umową, projektanci mają do 3 miesięcy na przygotowanie dokumentacji do pozwolenia na budowę. Następnie zostanie przeprowadzona ocena oddziaływania inwestycji na środowisko (EIA), a cała dokumentacja przetargowa dla wykonawcy robót budowlanych powinna być gotowa najpóźniej w ciągu 110 dni od zatwierdzenia EIA.

Budowa mogłaby ruszyć w 2026 roku, a otwarcie lanovki planowane jest na 2029 lub 2030.

Nowa trasa, nowe możliwości

Projekt przewiduje zupełnie nową koncepcję:

  • Jedna duża kabina poruszająca się po dwóch linach (rozwiązanie tramwajowe, zapewniające większą stabilność).
  • Wydłużenie trasy – dolna stacja zostanie przesunięta bliżej końcowej stacji tramwaju w Horním Hanychovie.
  • Dodatkowa stacja pośrednia (mezistanica) pod trasą wiodącą do Ještědky – prosta w konstrukcji, z rampą i schodami.
  • Rozbudowa infrastruktury: garaże, parkingi (150 miejsc), nowe drogi dojazdowe.

Futurystyczny design kabiny

Za koncepcję kabiny odpowiada studio Anna Marešová Designers, znane z minimalistycznych i nowatorskich rozwiązań. Nowa kabina ma przypominać latający spodek, z podświetlaną dolną częścią, szklaną podłogą i elementami inspirowanymi czeskim sci-fi z lat 60. i 70.

Jak podkreśla autorka projektu:
– „Zależało nam na tym, żeby każda przejażdżka tą lanovką była wyjątkowym doświadczeniem. To ma być połączenie nowoczesności, lokalnej tożsamości i funkcjonalności.”

Doświadczeni projektanci

SIAL Architekti to renomowana pracownia, której korzenie sięgają legendarnego architekta Karla Hubáčka – autora słynnego hotelu i nadajnika na szczycie Ještědu. Firma ma doświadczenie w projektowaniu kolei linowych i infrastruktury górskiej w całej Europie Środkowej.

Valbek to z kolei lider w projektach liniowych – od dróg po transport szynowy – działający w Czechach, Słowacji, Szwecji i Ukrainie.

Inwestycja o strategicznym znaczeniu

Koszt budowy nowej kolei linowej szacowany jest na 360–440 mln CZK. Według analiz, już w pierwszych latach funkcjonowania może ona przewozić ponad 500 tys. pasażerów rocznie – dwukrotnie więcej niż poprzednia lanovka.

Po tragicznej awarii w 2021 roku (w wyniku której zginął operator kabiny), miasto Liberec przejęło kolejkę od Kolei Czeskich za 38,6 mln koron. Obecnie celem jest nie tylko odbudowa, ale kompleksowa modernizacja i integracja z transportem publicznym miasta.


Nowa lanovka na Ještěd ma szansę stać się nie tylko środkiem transportu, ale też symbolem współczesnej, bezpiecznej i zrównoważonej mobilności w regionie.


Chcesz wersję tego tekstu do folderu inwestycyjnego, prezentacji projektowej lub pitch decka dla interesariuszy?

Komentarze