Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czesi mają ekstra 1,3 mld PLN na transport publiczny: autobusy, tramwaje i trolejbusy

infotrans
04.03.2025 07:03
0 Komentarzy

28 lutego 2025 roku Ministerstwo Środowiska Republiki Czeskiej ogłosiło pierwszą, długo wyczekiwaną dotację na modernizację miejskiego transportu publicznego.

Na zakup nowych autobusów elektrycznych, wodorowych, trolejbusów oraz tramwajów przeznaczono łącznie 7,3 miliarda koron czeskich (ok. 1,3 miliarda PLN). Pieniądze pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego w ramach przychodów ze sprzedaży uprawnień do emisji.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wynosi budżet pierwszej dotacji na modernizację miejskiej komunikacji w Czechach?
  2. Jakie typy pojazdów mogą zostać sfinansowane z tej dotacji?
  3. Kiedy rozpocznie się nabór wniosków dla operatorów transportu publicznego?
​Program modernizacji miejskiego transportu publicznego, ogłoszony przez czeskie Ministerstwo Środowiska, jest finansowany z Modernizačního fondu
​Program modernizacji miejskiego transportu publicznego, ogłoszony przez czeskie Ministerstwo Środowiska, jest finansowany z Modernizačního fondu

50% kosztów kwalifikowanych

-„Dziś uruchamiamy pierwszą dotację na modernizację transportu miejskiego. To kluczowy obszar, który wymaga szybkiej transformacji na bardziej ekologiczne rozwiązania. Mamy na to 7,3 miliarda koron z Modernizačního fondu. Nowa dotacja sfinansuje 50% kosztów zakupu ekologicznych autobusów, tramwajów i trolejbusów, zastępując wyeksploatowane pojazdy spalinowe. To ogromna ulga dla miast i operatorów, a dla mieszkańców – czystsze powietrze i wygodniejsze podróże” – powiedział Petr Hladík, minister środowiska (KDU-ČSL).

Środki mogą być przeznaczone nie tylko na wymianę autobusów z silnikami diesla, ale także pojazdów na CNG i inne paliwa kopalne. Warunek jest jeden – wycofane pojazdy nie mogą już wrócić do regularnej eksploatacji w systemie MHD (miejskiej komunikacji publicznej) na terenie Czech.

Wsparcie obejmie 50% kosztów kwalifikowanych – ich wysokość zależy od typu i wielkości pojazdu. Pieniądze można przeznaczyć na zakup autobusów elektrycznych i wodorowych, trolejbusów oraz tramwajów.

​Program modernizacji miejskiego transportu publicznego, ogłoszony przez czeskie Ministerstwo Środowiska, jest finansowany z Modernizačního fondu
​Program modernizacji miejskiego transportu publicznego, ogłoszony przez czeskie Ministerstwo Środowiska, jest finansowany z Modernizačního fondu

Brno jako przykład zielonej transformacji

Jednym z pierwszych miast, które skorzysta z nowej dotacji, jest Brno. Miasto już dziś jest liderem zielonej mobilności w Czechach, a teraz zyska kolejne ekologiczne pojazdy.

„Modernizacja transportu miejskiego to dla Brna szansa na poprawę jakości powietrza, zmniejszenie hałasu i wygodniejsze podróże. Każdy krok od silników diesla w stronę czystych technologii to konkretna korzyść dla zdrowia mieszkańców. Cieszymy się, że Brno może kontynuować swoje zielone inwestycje” – powiedział Filip Chvátal, wiceprezydent Brna ds. środowiska (KDU-ČSL).

Dopravní podnik města Brna (DPMB), operator transportu w Brnie, przez ostatnie 5 lat pozyskał już 3,5 miliarda koron na modernizację taboru – z czego 3 miliardy pochodziły z funduszy europejskich, a 500 milionów z krajowego funduszu ochrony środowiska. W tym czasie wymieniono ok. 200 pojazdów, co stanowi niemal jedną trzecią całej floty liczącej ok. 750 pojazdów.

„Jako dyrektor DPMB i wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Przewoźników, bardzo doceniam tę dotację. To dla nas ogromna szansa, bo samodzielnie nie bylibyśmy w stanie sfinansować modernizacji na wymaganą skalę. W Brnie planujemy wykorzystać środki na zakup nowoczesnych tramwajów, trolejbusów, a także autobusów zeroemisyjnych” – podkreśla Miloš Havránek, dyrektor DPMB i wiceprzewodniczący Sdružení dopravních podniků.

​Program modernizacji miejskiego transportu publicznego, ogłoszony przez czeskie Ministerstwo Środowiska, jest finansowany z Modernizačního fondu

Kiedy i jak składać wnioski?

Nabór wniosków ruszy 28 marca 2025 roku i potrwa do 31 stycznia 2026 roku. Uprawnieni wnioskodawcy to operatorzy miejskiego transportu publicznego – zarówno samorządowi, jak i prywatni, świadczący usługi publiczne na podstawie umów.

Wnioski spełniające wymagania formalne i merytoryczne, które przekroczą dostępną pulę, trafią na listę rezerwową. Jej wielkość wynosi 5% całkowitej alokacji środków. Jeśli środki się wyczerpią, nabór zostanie automatycznie zamknięty.

Dla pojazdów z bardziej zaawansowaną technologią, jak wodorowe autobusy czy trolejbusy z akumulatorami, przewidziano dodatkową premię – pokrywającą wyższe koszty zakupu.

„Takie rozwiązania jak wodorowe autobusy czy trolejbusy jeżdżące także poza siecią trakcyjną to przyszłość. Dlatego te innowacje będą dodatkowo premiowane” – podkreśla Petr Valdman, dyrektor Státní fond životního prostředí ČR.

Więcej informacji oraz pełna dokumentacja programu: www.mzp.cz

Komentarze