Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Coraz bezpieczniej na drogach – w Unii

infotrans
06.04.2012 11:47
0 Komentarzy
Bezpieczeństwo na drogach: w 2011 r. postępy w ograniczaniu liczby śmiertelnych wypadków na drogach spadły do 2 proc.
Według nowych danych opublikowanych w marcu przez Komisję Europejską w ubiegłym roku odnotowano znacznie wolniejsze postępy w ograniczaniu liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach (jedynie -2 proc.) w porównaniu z bardzo obiecującym spadkiem śmiertelnych wypadków w całej UE obserwowanym w czasie ostatniej dekady (średnio -6 proc.). Co gorsza w niektórych państwach członkowskich, takich jak Niemcy i Szwecja, szczycących się bardzo dobrymi wynikami w zakresie bezpieczeństwa na drogach odnotowano znaczny wzrost liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Również w innych państwach członkowskich, takich jak Polska i Belgia, które i tak mają znacznie gorsze wyniki w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, liczba ofiar śmiertelnych wzrosła. Problemem są nadal wypadki motocyklowe: tu liczba ofiar śmiertelnych od ponad dekady się nie zmniejsza. Unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas powiedział: „Opublikowane dane są sygnałem alarmowym. Jest to najniższy spadek liczby śmiertelnych wypadków drogowych odnotowany w ciągu dziesięciolecia. Codzienne na drogach Europy ginie 85 osób. To nie do przyjęcia. Realizacja celu przewidującego, że do 2020 r. liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych ponownie spadnie o połowę, wymaga znacznego nasilenia działań na szczeblu unijnym i krajowym. Zamierzam zwrócić się na piśmie do ministrów wszystkich państw członkowskich z prośbą o informacje na temat krajowych planów wykonawczych w zakresie bezpieczeństwa drogowego na 2012 r. Chcę mieć pewność, że nawet w czasach kryzysu gospodarczego te ważne działania, mające zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, nie zostaną zaniechane. Na szczeblu UE w 2012 r. zamierzam skoncentrować się przede wszystkim na problemie wypadków motocyklowych: obecny trend należy odwrócić, a liczba ofiar śmiertelnych musi zacząć spadać”.  Załączona tabela „Ofiary śmiertelne na drogach w podziale na państwa”przedstawia dane liczbowe dla całej UE w rozbiciu na poszczególne państwa i obrazuje postępy poczynione od 2001 r. Obejmuje też najnowsze dane za 2011 r.  W ciągu ostatnich dziesięciu lat w ramach unijnego planu działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2001-2011 osiągnięto znaczne postępy. Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych spadła o prawie 45 proc., co oznacza, ze uratowano życie 125 000 osobom. Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE zmniejszała się średnio o 6 proc. rocznie. W niektórych latach spadek ten osiągnął aż 11 proc. (w 2010 r.).
Europejski plan
W lipcu 2010 roku Komisja przyjęła ambitne plany, zgodnie z którymi liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drogach Europy ma się zmniejszyć o połowę w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Proponowane inicjatywy ujęto w „Kierunkach europejskiej polityki w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2010”. Przewidują one bardziej rygorystyczne normy bezpieczeństwa pojazdów, udoskonalone szkolenia użytkowników dróg oraz skuteczniejsze egzekwowanie przepisów ruchu drogowego. Aby zrealizować powyższy program, Komisja ściśle współpracuje z państwami członkowskimi. Program działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmuje zbiór inicjatyw, które dotyczą poprawy bezpieczeństwa pojazdów, infrastruktury i zachowania użytkowników dróg. Zaproponowano siedem celów strategicznych. Są to:
poprawa środków bezpieczeństwa dla samochodów ciężarowych i osobowych,
budowa bezpieczniejszych dróg,
rozwój inteligentnych pojazdów,
lepsze zasady egzaminowania i szkolenia kierowców,
skuteczniejsze egzekwowanie przepisów,
ograniczenie liczby rannych,
nowe działania dotyczące motocyklistów.
Kolejne działania
Wzmożone zostaną prace związane z wdrożeniem europejskiego programu działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020. Ponadto wiceprzewodniczący ogłosił zamiar zintensyfikowania wysiłków w zakresie egzekwowania przepisów na szczeblu krajowym oraz starań dotyczących motocyklistów, czyli najbardziej narażonych użytkowników dróg.
 Państwo członkowskie
 
Liczba ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion osób
2001
Liczba ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion osób
 2010
Liczba ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion osób
 2011 (dane tymczasowe)
Zmiana liczby ofiar śmiertelnych 2001-2010
Zmiana liczby ofiar śmiertelnych Średni roczny spadek
Zmiana liczby ofiar śmiertelnych 2010-2011 (dane tymczasowe)
Belgia
145
75
77
-45%
-6%
4%
Bułgaria
124
103
88
-23%
-3%
-15%
Republika Czeska
130
76
73
-40%
-5%
-4%
Dania
81
46
40
-41%
-6%
-18%
Niemcy
85
45
49
-48%
-7%
10%
Estonia
146
58
75
-61%
-10%
29%
Irlandia
107
47
42
-49%
-7%
-13%
Grecja
172
111
97
-33%
-4%
-13%
Hiszpania*
136
54
50
-50%
-9%
-6%
Francja
134
62
61
-51%
-8%
0%
Włochy*
125
68
65
-42%
-6%
-4%
Cypr
140
75
88
-39%
-5%
18%
Łotwa
236
97
80
-61%
-10%
-18%
Litwa
202
90
92
-58%
-9%
-3%
Luksemburg
159
64
70
-54%
-8%
13%
Węgry
121
74
64
-40%
-6%
-14%
Malta
41
36
41
-6%
-1%
13%
Holandia*
62
32
33
-46%
-7%
2%
Austria
119
66
62
-42%
-6%
-6%
Polska
145
102
109
-29%
-4%
7%
Portugalia
163
79
74
-44%
-6%
-6%
Rumunia
109
111
94
-3%
0%
-15%
Słowenia
140
67
69
-50%
-7%
1%
Słowacja
114
68
59
-40%
-5%
-6%
Finlandia
84
51
54
-37%
-5%
6%
Szwecja
66
28
33
-54%
-8%
18%
Wielka Brytania*
61
31
32
-47%
-7%
5%
UE
112
62
61
-43%
-6%
-2%
 
* Dane wstępne oparte na najnowszych dostępnych danych. Dane dotyczące Wielkiej Brytanii i Holandii oszacowano w oparciu o dane od stycznia do września. Szacunki dotyczące Włoch i Hiszpanii oparto na danych zebranych przez policję, z wyjątkiem obszarów miejskich.
Tabela pokazuje spadek od 2001 r. liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach samochodowych, z udziałem pieszych, rowerów i motorowerów. Takiego spadku nie odnotowano w przypadku motocykli.
Coraz bezpieczniej na drogach

Komentarze