Co słuchać z nowym systemem biletowym w Warszawie? Umowa w 2024 roku
12 stycznia Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie otworzył wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na wdrożenie nowoczesnego systemu biletowego.
Swoje propozycje złożyły firmy Conduen, Cubic, Orange, Mera i Mennica. I od tamtej pory zaległa cisza w ogłoszonym jeszcze jesienią postępowaniu. Stołeczny ZTM jednak uspokaja – w tym roku możemy spodziewać się wyboru firmy, która podejmie się wdrożenia nowego systemu. Przypomnijmy, że już ponad połowa sprzedaży biletów w Warszawie generowana jest przez apki. Stąd pilna potrzeba zmian.
Za cztery lata
Warszawa chce mieć nowy system biletowy. Ma być szybko, łatwo, komfortowo i intuicyjnie. Ale uwaga! Z nowego systemu opłat za przejazdy Warszawskim Transportem Publicznym skorzystamy dopiero w 2028 roku.
-„Nowy system biletowy, to bardzo duży, długoletni i wymagający projekt biorąc pod uwagę wielkość Warszawy i całej aglomeracji oraz naszą rozbudowaną ofertę taryfową. Dlatego też, planując nowy system musieliśmy wszystko dobrze przemyśleć i szczegółowo zaplanować. Przygotowanie postępowania kosztowało nas sporo wysiłku, ale dziś możemy z dumą ogłosić, że jesteśmy gotowi do wdrożenia nowego systemu opłat za przejazdy komunikacją miejską! – potwierdza Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.
Założenia projektu, to odpowiedź na światowe trendy, ale przede wszystkim na potrzeby pasażerów. Nowy system biletowy umożliwi opłatę za przejazd za pomocą karty płatniczej, telefonu, smartwatcha oraz karty miejskiej. Pozwoli także zaplanować podróż – wskaże najkorzystniejszą trasę, którą zmieni w razie konieczności!
Oznacza to, że pasażerowie nie będą musieli się martwić o zakup biletów i ich kasowanie, a sama podróż przebiegnie szybko i sprawnie. Bezpieczeństwo gwarantować będzie współpraca z doświadczonymi i sprawdzonymi partnerami specjalizującymi się w płatnościach bezgotówkowych: Visa I MasterCard.
Umowa w 2024 roku
12 stycznia ZTM Warszawa otworzyło wnioski o dopuszczenie do udziału w dialogu konkurencyjnym. Wpłynęły one od następujących podmiotów: Conduent Business Solutions France SAS, Mennica Polska S.A., konsorcjum firm: Mera – Serwis SGL Sp. z o.o. SKA; Eviden Polska S.A.; Atos Poland sp. z o.o., Cubic Transportation Systems Limited, Konsorcjum firm: ORANGE POLSKA S.A.; Ridango AS; Integrated Solutions sp. z o.o.
-„Zgłosiło się pięciu zainteresowanych oferentów, obecnie trwa weryfikacja złożonych dokumentów. Nasz harmonogram zakłada, że w tym roku zostanie wybrany wykonawca i podpisana umowa na realizację – zapowiedział Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM. – Oczywiście wcześniej będzie okres przejściowy, kiedy będą działały dwa systemy biletowe, czyli ten, który mamy dziś i nowy, przygotowany przez potencjalnego wykonawcę.
ZTM oceni teraz wnioski złożone przez wykonawców. Następnie zakwalifikuje ich do dialogu w ciągu 25 dni od upływu terminu składania wniosków. Dialog odbędzie się w ciągu 90 dni od przekazania wyników oceny wniosków. Następnie wykonawcy zostaną zaproszeni do składania ofert – przewidywany czas to 30 dni od zakończenia dialogu. I wreszcie ocena ofert ma nastąpić w czasie 30 dni od upływu terminu składania ofert.
Potem umowa z wybraną firmą i wdrożenie. Urzędnicy zakładają, że około półtora roku po wyborze wykonawcy nowy system zostanie uruchomiony. Przez kolejne dwa lata będzie wdrażany, więc równolegle będzie można tradycyjnie kasować bilety.
-„Od 2028 roku funkcjonował będzie już tylko nowy system – zadeklarował Tomasz Kunert.
Więcej informacji o przetargu można znaleźć na stronie: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/111185/details
ZAŁOŻENIA NOWEGO SYSTEMU
Na koniec przypomnijmy, na czym ma polegać nowy system biletowy. ZTM zakłada, że system oparty będzie na kontocentryczności, ze szczególnym uwzględnieniem użycia innowacyjnych kasowników biletowych wyposażonych w certyfikowane terminale kart EMV, portalu pasażera, aplikacji mobilnej, jak również systemu centralnego. Wprowadzone mają być również nowe urządzenia kontrolerskie. Z poziomu systemu możliwe będzie zarządzanie niezbędną infrastrukturą (np. kasowniki w pojazdach, kasowniki w bramkach metra).
W założeniach architektura systemu będzie otwarta, modułowa i skalowalna z możliwością rozszerzenia platformy o inne usługi miejskie. Integracja z systemami zewnętrznymi będzie umożliwiała dołączanie nowych urządzeń podmiotów zewnętrznych. Pozwoli to na pełne zarządzanie i nadzorowanie danymi w systemie biletowym bez względu na podmioty zewnętrzne i w oparciu o posiadane informacje – planowanie rozwoju zarówno taryfy, jak i przewozów. System biletowy, oparty na koncie będzie wykorzystywał nowe nośniki biletów, umożliwiał planowanie podróży „od drzwi do drzwi” z wykorzystaniem różnych środków transportu i płatności za usługę, inteligentnej karty (docelowo zastępującej Warszawską Kartę Miejską – WKM).
Nośniki (w postaci aplikacji mobilnej, inteligentnej karty oraz karty bankowej EMV) oprócz funkcji identyfikacyjnej będą umożliwiały rozliczanie opłat za usługi transportowe. W przypadku inteligentnej karty oraz aplikacji mobilnej rozliczenia będą dokonywane za pomocą karty płatniczej klienta powiązanej z kontem pasażera.
ELEMENTY SKŁADOWE
Zamawiający zakłada, że nowy system biletowy będzie składał się elementów takich jak: system centralny działający online, umożliwiający sprawne zarządzanie całym systemem biletowym, urządzeniami oraz sprzedażą biletów we wszystkich kanałach, karta płatnicza, konto pasażera, aplikacja mobilna, portal www pozwalające na digitalizację sprzedaży i obsługę pasażera, płatności bezstykowe wraz z przypisaniem biletu krótkookresowego do karty płatniczej, telefonu, zegarka.
Po wejściu do pojazdu, przejścia przez strefę biletową metra, pasażer nie będzie musiał wybierać, gdzie i jaki bilet kupić – system dobierze najkorzystniejszy rodzaj biletu, system otwarty na integrację z innymi usługami miejskimi – baza danych systemu biletowego musi umożliwiać wymianę danych z docelową bazą miejską w przypadku wyrażenia zgody przez pasażera, bilet długookresowy w formie elektronicznej z wykorzystaniem karty płatniczej, aplikacji mobilnej, karty miejskiej w oparciu o konto pasażera, w zależności od jego wyboru, wprowadzenie alternatywnych, wygodnych dla pasażerów nowych kanałów sprzedaży biletów, transparentne rozlicznie podróży pasażera.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze