Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cięcia w komunikacji miejskiej w Zgierzu: Posłanka Paulina Matysiak interweniuje

infotrans
10.03.2025 13:44
0 Komentarzy

Od początku 2025 roku mieszkańcy Zgierza zmagają się z drastycznym ograniczeniem oferty transportu publicznego.

Władze miasta, powołując się na konieczność oszczędności budżetowych, zdecydowały się na likwidację kilku linii autobusowych i zmniejszenie częstotliwości kursowania pozostałych. Te zmiany uderzyły w pasażerów, zwłaszcza osoby starsze, uczniów oraz mieszkańców peryferyjnych dzielnic, takich jak Proboszczewice, które zostały praktycznie odcięte od komunikacji publicznej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w komunikacji publicznej wprowadzono w Zgierzu od początku 2025 roku?
  2. Jakie argumenty przytaczają władze miasta, a jakie mieszkańcy i posłanka Paulina Matysiak w sprawie ograniczeń transportu?
  3. Jakie działania naprawcze są planowane w celu poprawy sytuacji komunikacyjnej w Zgierzu?
Cięcia w komunikacji miejskiej w Zgierzu: Posłanka Paulina Matysiak interweniuje
Cięcia w komunikacji miejskiej w Zgierzu: Posłanka Paulina Matysiak interweniuje

Posłanka w akcji

Sytuacja stała się na tyle poważna, że sprawą zainteresowała się posłanka Paulina Matysiak, która wystosowała oficjalną interwencję do prezydenta Zgierza. W swoim piśmie domaga się wyjaśnień dotyczących podstaw podjętych decyzji oraz ewentualnych działań naprawczych.

Od stycznia 2025 roku z siatki połączeń zniknęły linie 7, 7A, 10S i 11, a także linia 2bis, która zapewniała połączenie Zgierza ze Strykowem i Aleksandrowem Łódzkim. Oprócz tego skrócono trasy oraz zmniejszono częstotliwość kursowania linii 3, 4, 5, 8 i 9. Zmiany dotknęły również połączenia tramwajowe – linia 45 kursuje rzadziej, co znacząco utrudnia dojazdy do Łodzi.

Zgierzanie protestują przeciwko decyzji władz, a ratusz argumentuje ograniczenia koniecznością cięcia kosztów wynikającą ze spadającej liczby pasażerów. Urzędnicy podkreślają, że utrzymanie deficytowych linii jest coraz większym obciążeniem dla budżetu miasta, które zmaga się z rosnącymi wydatkami na inne usługi publiczne.

Jednak Paulina Matysiak, powołując się na raport z badań marketingowych przeprowadzonych jesienią 2024 roku, wskazuje na inne przyczyny spadku liczby pasażerów. To nie pasażerowie rezygnują z komunikacji, ale to komunikacja przestaje spełniać ich potrzeby. Dokument pokazuje, że mieszkańcy porzucają transport zbiorowy głównie przez brak regularności kursów, niską jakość usług oraz częste niewykonane kursy, wynikające z braków kadrowych.

„Wiele osób rezygnuje z korzystania z komunikacji publicznej, ponieważ nie ma pewności, czy zaplanowany kurs się odbędzie, co ma szczególne znaczenie dla osób dojeżdżających do pracy lub szkół na określone godziny” – podkreśla posłanka w swojej interwencji.

Cięcia w komunikacji miejskiej w Zgierzu: Posłanka Paulina Matysiak interweniuje
Cięcia w komunikacji miejskiej w Zgierzu: Posłanka Paulina Matysiak interweniuje

Efekt domina

Z analiz wynika, że największe zapotrzebowanie na transport publiczny w Zgierzu występuje między 6:45 a 16:00. Tymczasem właśnie w tych godzinach władze miasta ograniczyły częstotliwość kursowania autobusów. Dane pokazują również, że pięć najczęściej wybieranych linii (1, 5, 6, 10 i 61) obsługuje aż 83% wszystkich pasażerów, co sugeruje, że zamiast zmniejszać ofertę w godzinach szczytu, należałoby ją lepiej dostosować do realnych potrzeb mieszkańców.

Decyzja o cięciach w tygodniu, zamiast ograniczenia kursów w weekendy, również wydaje się nieoptymalna, gdyż badania wskazują na znacznie niższy popyt na transport publiczny w soboty i niedziele.

Zdaniem Pauliny Matysiak, polityka transportowa władz miasta może doprowadzić do błędnego koła. Ograniczenie liczby kursów sprawia, że pasażerowie rezygnują z komunikacji publicznej na rzecz samochodów osobowych, co zwiększa natężenie ruchu, korki i problemy z parkowaniem, zwłaszcza w centrum. To z kolei jeszcze bardziej pogarsza komfort podróżowania transportem miejskim, co prowadzi do dalszych spadków liczby pasażerów i kolejnych cięć w siatce połączeń.

Cięcia w komunikacji miejskiej w Zgierzu: Posłanka Paulina Matysiak interweniuje
Cięcia w komunikacji miejskiej w Zgierzu: Posłanka Paulina Matysiak interweniuje

Perspektywy na przyszłość

Paulina Matysiak skierowała do prezydenta Zgierza serię pytań, m.in.:

  • Jakie analizy poprzedziły decyzję o cięciach w komunikacji?
  • Czy przeprowadzono konsultacje społeczne?
  • Czy miasto próbowało pozyskać zewnętrzne środki na utrzymanie transportu zbiorowego?
  • Jakie są plany rekompensaty dla mieszkańców dotkniętych ograniczeniami?

Prezydent miasta ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi.

Przypomnijmy, że nowy kierownik Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu, Radosław Podogrocki, zapowiedział poprawę organizacji transportu publicznego. Wśród planowanych działań znajdują się:

  • Dostosowanie rozkładów jazdy do rzeczywistych potrzeb mieszkańców.
  • Rozszerzenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na kolejne przystanki.
  • Analiza wprowadzenia nocnych połączeń z Łodzią, które od lat pozostają w sferze postulatów mieszkańców.

Jednak bez dodatkowych środków finansowych zwiększenie liczby kursów i odbudowa oferty komunikacyjnej będzie dużym wyzwaniem.

Komentarze