Cięcia w komunikacji miejskiej w Zgierzu: Posłanka Paulina Matysiak interweniuje
Od początku 2025 roku mieszkańcy Zgierza zmagają się z drastycznym ograniczeniem oferty transportu publicznego.
Władze miasta, powołując się na konieczność oszczędności budżetowych, zdecydowały się na likwidację kilku linii autobusowych i zmniejszenie częstotliwości kursowania pozostałych. Te zmiany uderzyły w pasażerów, zwłaszcza osoby starsze, uczniów oraz mieszkańców peryferyjnych dzielnic, takich jak Proboszczewice, które zostały praktycznie odcięte od komunikacji publicznej.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany w komunikacji publicznej wprowadzono w Zgierzu od początku 2025 roku?
- Jakie argumenty przytaczają władze miasta, a jakie mieszkańcy i posłanka Paulina Matysiak w sprawie ograniczeń transportu?
- Jakie działania naprawcze są planowane w celu poprawy sytuacji komunikacyjnej w Zgierzu?
Posłanka w akcji
Sytuacja stała się na tyle poważna, że sprawą zainteresowała się posłanka Paulina Matysiak, która wystosowała oficjalną interwencję do prezydenta Zgierza. W swoim piśmie domaga się wyjaśnień dotyczących podstaw podjętych decyzji oraz ewentualnych działań naprawczych.
Od stycznia 2025 roku z siatki połączeń zniknęły linie 7, 7A, 10S i 11, a także linia 2bis, która zapewniała połączenie Zgierza ze Strykowem i Aleksandrowem Łódzkim. Oprócz tego skrócono trasy oraz zmniejszono częstotliwość kursowania linii 3, 4, 5, 8 i 9. Zmiany dotknęły również połączenia tramwajowe – linia 45 kursuje rzadziej, co znacząco utrudnia dojazdy do Łodzi.
Zgierzanie protestują przeciwko decyzji władz, a ratusz argumentuje ograniczenia koniecznością cięcia kosztów wynikającą ze spadającej liczby pasażerów. Urzędnicy podkreślają, że utrzymanie deficytowych linii jest coraz większym obciążeniem dla budżetu miasta, które zmaga się z rosnącymi wydatkami na inne usługi publiczne.
Jednak Paulina Matysiak, powołując się na raport z badań marketingowych przeprowadzonych jesienią 2024 roku, wskazuje na inne przyczyny spadku liczby pasażerów. To nie pasażerowie rezygnują z komunikacji, ale to komunikacja przestaje spełniać ich potrzeby. Dokument pokazuje, że mieszkańcy porzucają transport zbiorowy głównie przez brak regularności kursów, niską jakość usług oraz częste niewykonane kursy, wynikające z braków kadrowych.
„Wiele osób rezygnuje z korzystania z komunikacji publicznej, ponieważ nie ma pewności, czy zaplanowany kurs się odbędzie, co ma szczególne znaczenie dla osób dojeżdżających do pracy lub szkół na określone godziny” – podkreśla posłanka w swojej interwencji.
Efekt domina
Z analiz wynika, że największe zapotrzebowanie na transport publiczny w Zgierzu występuje między 6:45 a 16:00. Tymczasem właśnie w tych godzinach władze miasta ograniczyły częstotliwość kursowania autobusów. Dane pokazują również, że pięć najczęściej wybieranych linii (1, 5, 6, 10 i 61) obsługuje aż 83% wszystkich pasażerów, co sugeruje, że zamiast zmniejszać ofertę w godzinach szczytu, należałoby ją lepiej dostosować do realnych potrzeb mieszkańców.
Decyzja o cięciach w tygodniu, zamiast ograniczenia kursów w weekendy, również wydaje się nieoptymalna, gdyż badania wskazują na znacznie niższy popyt na transport publiczny w soboty i niedziele.
Zdaniem Pauliny Matysiak, polityka transportowa władz miasta może doprowadzić do błędnego koła. Ograniczenie liczby kursów sprawia, że pasażerowie rezygnują z komunikacji publicznej na rzecz samochodów osobowych, co zwiększa natężenie ruchu, korki i problemy z parkowaniem, zwłaszcza w centrum. To z kolei jeszcze bardziej pogarsza komfort podróżowania transportem miejskim, co prowadzi do dalszych spadków liczby pasażerów i kolejnych cięć w siatce połączeń.
Perspektywy na przyszłość
Paulina Matysiak skierowała do prezydenta Zgierza serię pytań, m.in.:
- Jakie analizy poprzedziły decyzję o cięciach w komunikacji?
- Czy przeprowadzono konsultacje społeczne?
- Czy miasto próbowało pozyskać zewnętrzne środki na utrzymanie transportu zbiorowego?
- Jakie są plany rekompensaty dla mieszkańców dotkniętych ograniczeniami?
Prezydent miasta ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi.
Przypomnijmy, że nowy kierownik Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu, Radosław Podogrocki, zapowiedział poprawę organizacji transportu publicznego. Wśród planowanych działań znajdują się:
- Dostosowanie rozkładów jazdy do rzeczywistych potrzeb mieszkańców.
- Rozszerzenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na kolejne przystanki.
- Analiza wprowadzenia nocnych połączeń z Łodzią, które od lat pozostają w sferze postulatów mieszkańców.
Jednak bez dodatkowych środków finansowych zwiększenie liczby kursów i odbudowa oferty komunikacyjnej będzie dużym wyzwaniem.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze