Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chełm mocno stawia na transport publiczny: Od wodorowców przez zajezdnię po przystanki

infotrans
26.10.2025 11:02
0 Komentarzy

Nie tylko autobusy wodorowce wpisują się dynamiczny rozwój komunikacji miejskiej w Chełmie. To także modernizacja przystanków formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Postępowanie zostało ogłoszone jeszcze w sierpniu br. przez Urząd Miasta Chełm, przy ul. Lubelskiej 65. Wartość tej inwestycji to ponad 6,7 mln zł, a planowana realizacja obejmuje m.in. poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz wdrożenie elementów małej architektury miejskiej. Osobną pozycję stanowi budowa i przebudowa pętli autobusowych na ulicach Ceramicznej, Zawadówka i Karłowicza – w tym przypadku wartość inwestycji sięga 7 mln zł.

Rozkład jazdy:

  1. Czego dotyczy przetarg ogłoszony przez Miasto Chełm 17 października 2025 roku?
  2. Ile wynosi maksymalny czas realizacji inwestycji od momentu podpisania umowy?
  3. Do kiedy można składać oferty w tym postępowaniu?
Nie tylko wodorowce. Miasto Chełm modernizuje przystanki w formule „zaprojektuj i wybuduj”
Nie tylko wodorowce. Miasto Chełm modernizuje przystanki w formule „zaprojektuj i wybuduj”

Nowa infrastruktura

Przetarg, ogłoszony 17 października, dotyczy chełmskiego zamówienia realizowanego w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. W ramach zadania wykonawca będzie musiał zrealizować trzy etapy:

  • Etap I – opracowanie koncepcji zagospodarowania i uzyskanie akceptacji zamawiającego,
  • Etap II – wykonanie pełnej dokumentacji projektowej (na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego),
  • Etap III – realizacja robót budowlanych w oparciu o sporządzoną dokumentację.

Zakres obejmuje m.in. przebudowę peronów przystankowych i zatok postojowych, a więc infrastrukturę kluczową dla sprawnego funkcjonowania autobusów i przyszłych elektrobusów, które mają docelowo obsługiwać miasto. Inwestycja realizowana jest w ramach przedsięwzięcia „Zwiększenie zrównoważonej mobilności mieszkańców ChOF”, współfinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.

Zamawiający – Miasto Chełm – zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia 510 450,00 PLN brutto. Maksymalny czas wykonania to 6 miesięcy od podpisania umowy, ale nie później niż do 29 maja 2026 r.

Wykonawca musi wykazać się odpowiednim doświadczeniem: wymagane jest posiadanie przynajmniej jednej osoby z uprawnieniami budowlanymi w specjalności drogowej, pozwalającymi na kierowanie robotami budowlanymi objętymi zakresem zamówienia. Na oferty zamawiający czeka do 3 listopada 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • Cena – 60%
  • Okres gwarancji – 36%
  • Aspekt środowiskowy – 4% (dotyczy wykorzystania pojazdów bezemisyjnych przy realizacji prac)

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie zamawiającego: https://umchelm.ezamawiajacy.pl

Zakupowe tło

Oto zestawienie znanych projektów transportu publicznego, które Chełm zaplanował lub już realizuje na rok 2025. To ambitny katalog działań wspierających rozwój nowoczesnej komunikacji miejskiej – z naciskiem na elektromobilność, infrastrukturę i jakość obsługi pasażerów. Informacje te pochodzą zarówno z ogłoszeń przetargowych, jak i dokumentów publicznych oraz lokalnych mediów.

Pierwszym i najbardziej spektakularnym punktem jest planowany zakup 26 autobusów wodorowych do końca 2025 roku. To duży krok w kierunku zeroemisyjnego transportu – wartość projektu sięga ok. 97 mln zł, co stawia go w czołówce miejskich inwestycji transportowych w Polsce Wschodniej. Autobusy już trafią do Chełmskich Linii Autobusowych i za moment mają stanowić trzon floty.

Ale by taki tabor miał sens, potrzebne jest zaplecze. Dlatego równolegle powstał projekt budowy nowej zajezdni przystosowanej do obsługi pojazdów z napędem wodorowym. Wartość samego dofinansowania na ten cel przekracza 44 mln zł. W nowej bazie mają znaleźć się nie tylko stanowiska postojowe i serwisowe, ale też infrastruktura tankowania wodoru – bez niej eksploatacja nowej floty nie byłaby możliwa.

Ważnym elementem jest także infrastruktura przystankowa. W sierpniu miasto ogłosiło przetarg na jej modernizację, obejmującą nowe perony, zatoki oraz tzw. „zielone przystanki”. O tym piszemy powyżej.

Te wszystkie działania wpisują się w większy, strategiczny plan rozwoju transportu miejskiego. W budżecie Chełma na rok 2025 inwestycje w transport i infrastrukturę to ponad 353 mln zł, z czego ogromna część dotyczy właśnie projektów związanych z autobusami, elektrobusami, bazą techniczną i infrastrukturą przystankową. W planie finansowym zapisano m.in. „wymianę taboru na autobusy wodorowe – ok. 100 mln zł” oraz „budowę nowej bazy CLA – 30 mln zł”.

Komentarze