Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Wspólny Bilet to jedno z największych osiągnięć Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, które integruje komunikację miejską z transportem kolejowym w rejonie aglomeracji. To wyjątkowe rozwiązanie ma już 9 lat. Prezentujemy ciekawy materiał na ten temat, który ukazał się w najnowszym newsletterze ZTM Warszawa –„iZTM 4/2011 (39).
Komunikacja publiczna to przyszłość miast. Jest tańsza, szybsza i bardziej efektywna niż transport indywidualny. Dodatkową zachętą do korzystania z niej jest integracja różnych środków transportu oraz integracja taryfowa. Dzięki temu, w ramach jednego biletu, mieszkaniec podwarszawskiej gminy może wsiąść do obsługiwanego przez prywatnego przewoźnika autobusu, który dowiezie go do kolei, przesiąść się do pociągu, którym dotrze do Warszawy, a potem może poruszać się po całym obszarze miasta lub dojechać na drugi koniec aglomeracji. Stolica w tej dziedzinie ma się czym pochwalić. Podstawowym środkiem komunikacji w stolicy staje się transport szynowy, którego główną zaletą jest funkcjonowanie niezależnie od utrudnień w ruchu drogowym. Jest to zgodne ze „Strategią Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne’ (przyjętą w 2009 roku i zawierającą „Zrównoważony Plan Rozwoju Transportu Publicznego Warszawy’). Tramwaje, pociągi i metro zapewniają szybszy i sprawniejszy przejazd niż transport autobusowy, dysponują większą zdolnością przewozową i – co najważniejsze – są ekologiczne. Komunikacja autobusowa w tym układzie ma zapewniać dowóz do środków transportu szynowego oraz obsługiwać rejony i ciągi komunikacyjne, które nie posiadają dostępu do nich. Taka konstrukcja siatki połączeń w stolicy i gminach ościennych wymaga zapewnienia atrakcyjnej i czytelnej oferty dla pasażerów (dogodne połączenia, odpowiednia częstotliwość kursowania) oraz jak najszerszej integracji taryfowej i funkcjonalnej różnych rodzajów transportu (kolei, komunikacji miejskiej, lokalnego i regionalnego transportu autobusowego). Dlatego ZTM już od wielu lat rozwija Wspólny Bilet na terenie aglomeracji warszawskiej.
Wspólny Bilet ma już prawie 50 proc. pasażerów
Wspólny Bilet jest jedną z największych innowacji Zarządu Transportu Miejskiego w skali kraju. To rozwiązanie integrujące komunikację miejską z transportem kolejowym, które usprawniło podróżowanie na terenie aglomeracji warszawskiej, umożliwiając pasażerom ze stolicy i mieszkańcom gmin podwarszawskich przejazd pociągami przewoźników kolejowych. Wspólny Bilet ma już dziewięć lat i cieszy się ogromnym zainteresowaniem pasażerów. W ubiegłym roku odsetek osób podróżujących codziennie pociągami Kolei Mazowieckich na podstawie Wspólnego Biletu utrzymywał się stale na prawie 50 proc. poziomie. O tym, że jest to rozwiązanie „rewolucyjne’ świadczy fakt, że został on przez Unię Metropolii Polskich uznany za jedno z najlepszych rozwiązań w transporcie. Unia poświęciła mu jeden z rozdziałów książki „Dobre praktyki wielkich miast’.
A teraz trochę historii… Działania, których celem jest integracja komunikacji miejskiej z transportem szynowym są prowadzone przez ZTM od 2002 roku. Pierwsza umowa w sprawie realizacji usług przewozowych pociągami PKP opierała się na ryczałtowym zakupie usług, a z rozwiązania mogli korzystać pasażerowie z Warszawy oraz kilku gmin podwarszawskich. Przez trzy miesiące (od 26 stycznia do 31 grudnia) posiadacze Warszawskiej Karty Miejskiej (tylko biletów 30- i 90-dniowych, z wyjątkiem biletów na jedną linię) mogli podróżować pociągami spółki PKP Przewozy Regionalne na odcinku Warszawa Śródmieście – Ursus i Warszawa Śródmieście – Piastów. Po raz kolejny taką możliwość wprowadzono od 1 kwietnia do 30 kwietnia 2003 roku na wszystkich liniach kolejowych obsługiwanych przez Przewozy Regionalne na terenie Warszawy. W kolejnych latach ZTM wypracowywał rozwiązania satysfakcjonujące zarówno pasażerów ZTM i kolei, jak również organizatorów i przewoźników. Analizowano różne warianty – m.in. ryczałtowy zakup usług przewozowych, specjalny bilet uprawniający do korzystania z usług ZTM i jednej linii PKP w określonym obszarze, specjalny bilet uprawniający do korzystania z usług ZTM i wszystkich linii PKP w określonym obszarze i dopłatę ZTM do biletów kolejowych. Mieszkańcy stolicy posiadający Warszawską Kartę Miejską od 16 września do 31 grudnia 2005 roku korzystali z pociągów Kolei Mazowieckich jeżdżących na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Ursus. Warunkiem było jedynie uzyskanie nieodpłatnego biletu okresowego KM do karty miejskiej.
Od stycznia 2006 r., (na mocy porozumienia ZTM i KM) rozszerzono strefę obowiązywania tego rozwiązania na kolejne odcinki: Warszawa Wschodnia – Warszawa Gołąbki i Warszawa Wschodnia -Warszawa Jeziorki. Zmieniły się jednak zasady;z pociągów można było korzystać dopiero po wykupieniu specjalnych biletów KM obowiązujących do końca ważności biletów na WKM. 10 zł kosztował dodatkowy bilet ważny przez miesiąc, a 30 zł ważny powyżej jednego miesiąca. W lipcu (umowa obowiązywała do końca października) strefą (poza wymienionymi powyżej) objęto dodatkowo odcinek Warszawa Zachodnia – Warszawa Falenica. Po raz kolejny zasady korzystania z pociągów Kolei Mazowieckich przez posiadaczy biletów okresowych zmieniły się w listopadzie 2006 r. Wprowadzono zryczałtowaną opłatę w wysokości 5 zł za jazdę pociągami na wszystkich liniach kolejowych w granicach Warszawy (z wyjątkiem odcinka Warszawa Wileńska – Ząbki). Ostatecznie za najlepszą formę wzajemnych rozliczeń za przewóz osób uznano opłatę za wykonaną pracę eksploatacyjną, a bilety zaczęto honorować na podstawie umów cywilnoprawnych, zawieranych pomiędzy Zarządem Transportu Miejskiego a KM i WKD.
Od 2007 roku zrezygnowano z dodatkowych opłat i właściciele WKM-ek mogą jeździć pociągami Kolei Mazowieckich jedynie na podstawie biletów ZTM – 30- i 90-dniowych. Oprócz tego, od 15 stycznia 2007 r. zaczęła obowiązywać umowa z Warszawską Koleją Dojazdową, na podstawie której w pociągach zaczęto honorować bilety ZTM na odcinku od stacji Warszawa Śródmieście – Warszawa Salomea. Strefa obowiązywania Wspólnego Biletu zaczęła się wówczas szybko rozrastać. 16 czerwca z udogodnienia zaczęli korzystać również pasażerowie jeżdżący na trasie Warszawa Wileńska – Ząbki, a strefą objęto przystanek WKD Opacz. Od początku 2008 roku w pociągach KM i WKD oprócz biletów długookresowych zaczęto honorować bilety dobowe oraz 3- i 7-dniowe. Pod koniec 2008 roku (od 15 listopada) strefa Wspólnego Biletu została rozszerzona także o Pruszków i Sulejówek Miłosnę a od 1 stycznia 2009 roku objęto nim gminy: Jabłonna, Legionowo, Wieliszew, Nieporęt, Zielonka, Kobyłka, Wołomin, Józefów, Otwock, Piaseczno, Lesznowola oraz Ożarów (do przystanków Płochocin, Zalesie Górne, Śródborów, Zagościniec, Chotomów i Nieporęt. W tym kształcie Wspólny Bilet na kolei obowiązuje zresztą do dziś.
Co dalej?
Obszar, po którym użytkownicy biletów ZTM mogą podróżować pociągami Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej, jest systematycznie poszerzany i docelowo ma objąć całą stołeczną aglomerację. Plany zakładają powstanie do roku 2015 roku systemu linii szybkiej kolei miejskiej (skm) na 7 liniach kolejowych, o założonej łącznej długości 223 km.. Oto plany rozwoju strefy Wspólnego Biletu.
docelowy zasięg systemu szybkiej kolei miejskiej
km
aktualny obszar objęty Wspólnym Biletem
km
Grodzisk Mazowiecki – Otwock
58km
Pruszków – Śródborów
47km
Warszawa Wola – Nowy Dwór Mazowiecki
39km
Warszawa Wola – Chotomów
29km
Warszawa Wschodnia – Mińsk Mazowiecki
36km
Warszawa Wschodnia – Sulejówek Miłosna
18km
Warszawa Wileńska – Tłuszcz
34km
Warszawa Wileńska – Zagościniec
22km
Warszawa Włochy – Błonie
22km
Warszawa Włochy – Płochocin
15km
Warszawa Zachodnia – Zalesie Górne
25km
Warszawa Zachodnia – Zalesie Górne
25km
łącznica Warszawa Rembertów – Zielonka
9km
łącznica Warszawa Rembertów Zielonka
9km
linia WKD (Warszawa Śródmieście WKD – Opacz)
9km
223 km
174 km
Najwięcej pasażerów w I strefie
Poniżej przedstawiamy wyniki badań, przeprowadzonych przez ZTM w marcu bieżącego roku, z których wynika, że zdecydowana większość respondentów – 56,75 proc. korzysta ze Wspólnego Biletu w I strefie biletowej. W II strefie odsetek ten jest nieco niższy i wynosi 38,15 proc. We wrześniu 2010 r. udział osób podróżujących kolejami na podstawie biletów ZTM, z uwagi na remont torów w Ursusie i Włochach wynosił 43,96 proc., w listopadzie br. był już znacznie wyższy i wynosił 47,85 proc. Obecnie jest to już 48,79 proc. W listopadzie 2009 r., na trasie pomiędzy Warszawą a Pruszkowem osoby korzystające ze Wspólnego Biletu stanowiły 42,15 proc. pasażerów Kolei Mazowieckich, a w listopadzie ubiegłego roku było to już 45,40 proc. W bieżącym roku ten wskaźnik jest nieco niższy i wynosi – 44,40 proc. Warto przy tym podkreślić, że aż 54,54 proc. pasażerów na tej trasie podróżuje w granicach I strefy a 28,68 proc. w II, na odcinku pomiędzy Ursusem a Pruszkowem. Odsetek osób korzystających ze Wspólnego Biletu pomiędzy Warszawą a Sulejówkiem Miłosną w listopadzie 2009 roku wynosił 46,84 proc. W marcu ubiegłego roku było ich 43,94 proc., w czerwcu -40,75 proc., we wrześniu – 35,26 proc. a obecnie aż 50,58 proc. 60,00 proc. pasażerów korzystało z biletu w granicach I strefy a 18,52 proc. w II. Trasą w kierunku Sochaczewa i Łowicza (pomiędzy Warszawą a Płochocinem) na podstawie biletów ZTM podróżowało w styczniu 2008 r. – 26,02 proc. pasażerów. W listopadzie 2009 r. ich udział wynosił 36,96 proc. Na początku ubiegłego roku (marzec) odsetek pasażerów ze Wspólnym Biletem spadł do 35,77 proc. a w czerwcu do 34,17 proc. We wrześniu znów wzrósł do 39,68 proc. a obecnie wynosi 36,59 proc. Prawie połowa respondentów ze Wspólnym Biletem – 45,05 proc. podróżowało pociągami w I strefie. W II strefie na odcinku Gołąbki-Płochocin odsetek ten wynosił 27,49 proc.
Na trasie pomiędzy Warszawą a Zagościńcem (Wołomin) w styczniu 2008 r. na podstawie biletów ZTM podróżowało 23,19 proc. pasażerów. W listopadzie 2009 r. udział ten wynosił 51,84 proc. W ubiegłym roku nastąpił zdecydowany wzrost liczby pasażerów korzystających ze Wspólnego Biletu. Najwyższy odsetek odnotowano w marcu – 60,37 proc. Później nastąpił nieznaczny spadek, ale odsetek utrzymywał się na wysokim 59 proc. poziomie. Podczas czerwcowych badań wynosił on 59,36 proc., wrześniowych -59,37 proc., a w listopadzie – 59,06 proc. Obecnie wskaźnik ten „poszybował’ do 68,60 proc. Aż 72,42 proc. podróżowało w I strefie a 66,18 proc. w II strefie biletowej.
Ankieterzy pytali także pasażerów jeżdżących w kierunku Otwocka, na trasie pomiędzy Warszawą a Śródborowem. W styczniu 2008 posiadacze biletów ZTM stanowili 31,53 proc., w kwietniu tego samego roku – 43,69 proc. W maju 2009 roku współczynnik wynosił 44,18 proc. W marcu 2010 roku udział ten wzrósł do 52,61 proc., w czerwcu wynosił 49,54 proc. , wrześniu – 47,19 proc. Obecnie wynosi 46,76 proc. 51,51 proc. pasażerów podróżuje w granicach I strefy pomiędzy Warszawą Śródmieściem a Falenicą, a 39,21 proc. pomiędzy Falenicą a Śródborowem w II strefie biletowej.
Wśród osób badanych na trasie piaseczyńskiej, pomiędzy Warszawą a Zalesiem Górnym udział pasażerów Kolei Mazowieckich, podróżujących z biletami ZTM wynosił w styczniu 2008 r. 20,87 proc., w kwietniu -30,63 proc. W listopadzie wzrósł do 40,98 proc. W 2010 r. współczynnik wynosił w marcu 44,69 proc., w czerwcu i wrześniu wynosił 40,29 proc., by w listopadzie wzrosnąć do 49,94 proc. Obecnie na tej trasie, na podstawie biletów ZTM podróżuje 44,96 proc. pasażerów. W I strefie ze Wspólnym Biletem podróżowało 56,09 proc. pasażerów a w II – 31,10 proc.
W styczniu 2008 r. 27,67 proc. pasażerów podróżujących z Legionowa (Warszawa – Chotomów) posiadało bilety ZTM. W maju 2009 roku odsetek ten wynosił 44,10 proc. a w listopadzie – 35,58 proc. W 2010 r. udział ten wzrósł – w marcu wynosił 42,69 proc., we wrześniu – 36,26 proc. a w listopadzie – 53,02 proc. Obecnie jest to 43,51 proc. pasażerów. 57,68 proc. pasażerów korzystało ze Wspólnego Biletu w granicach I strefy (pomiędzy Dworcem Gdańskim a Choszczówką), natomiast w II strefie (pomiędzy Choszczówką a Chotomowem) – 24,98 proc.
W kwietniu 2010 roku zadano pytania także ponad 22 tys. osób korzystających z Warszawskiej Kolei Dojazdowej, na odcinku pomiędzy Dworcem Śródmieście a przystankiem Opacz. W tym przypadku udział pasażerów podróżujących na podstawie biletów ZTM stanowił 49,52 proc. W marcu 2011 roku odsetek ten wynosił już 51,61 proc.
Rośnie liczna połączeń i linii lokalnych
ZTM rozwija współpracę z gminami lokalnymi w zakresie uruchamiania dodatkowych podmiejskich linii autobusowych. Zarówno dziennych – m.in. w gminach Jabłonna, Legionowo, Lesznowola, Marki, Nadarzyn, Nieporęt, Piaseczno, Radzymin, Stare Babice, Wiązowa), jak i nocnych – w gminach Izabelin, Jabłonna, Józefów, Karczew, Kobyłka, Konstancin-Jeziorna, Legionowo, Lesznowola, Marki, Otwock, Piaseczno, Stare Babice, Pruszków, Wołomin, Ząbki, Zielonka. W ubiegłym roku autobusy linii ZTM (poza granicami administracyjnymi Warszawy) wykonały 9,57 mln tzw. wozokilometrów. Jeszcze 5 lat temu było to 6,42 mln wozokilometrów, co oznacza prawie 50-procentowy wzrost. W transporcie autobusowym stosowane są trzy rozwiązania organizacyjno-taryfowe. Pierwsze – ZTM uruchamia zwykłą linię podmiejską (numer zaczynający się od cyfry 7 lub 8). Gmina dofinansowuje kursowanie linii, a w autobusach obowiązują wyłącznie bilety ZTM. Drugim rozwiązaniem jest wzajemne honorowanie biletów – lokalnego przewoźnika w pojazdach ZTM w I strefie biletowej oraz wybranych biletów ZTM w pojazdach komunikacji gminnej. Takie rozwiązanie funkcjonuje w połączeniach Warszawy z Łomiankami. Trzecim rozwiązaniem jest uruchomienie przez ZTM, na zlecenie gminy podwarszawskiej, lokalnej linii autobusowej dowozowej (numer zaczynający się od litery „L’). Przewoźnik obsługujący linię emituje własne bilety jednorazowe i miesięczne. Dodatkowo honorowane są wybrane bilety ZTM. Takie linie kursują już m.in. w Piasecznie i Wieliszewie.
Od ubiegłego roku najbardziej dynamicznie rozbudowywana jest siatka linii typu „L’. Dowożą one mieszkańców podwarszawskich miejscowości do linii kolejowych lub większych węzłów komunikacyjnych. Połączenia uruchamiane są w oparciu o procedury przetargowe, a dofinansowanie przewozów odbywa się według następującego parytetu: ZTM – 20-25 proc., a gmina podmiejska – 75-80 proc. Godziny odjazdów autobusów, których standard dostosowano do potrzeb mieszkańców danej gminy i parametrów lokalnych dróg, zostały skoordynowane z rozkładem jazdy pociągów lub autobusów linii strefowych ZTM. Pierwsze takie połączenia powstały w gminie Lesznowola.
Rozwój sieci lokalnych linii dowozowych, w połączeniu z rozszerzeniem oferty kolejowej w ramach taryfy ZTM, umożliwia reorganizację istniejących podmiejskich linii autobusowych, co pozwala na: wycofanie połączeń dublujących kolej i skierowanie „odzyskanego’ taboru autobusowego na inne trasy, stabilizację finansową i rozwój mniejszych przewoźników, zmniejszenie liczby aut wjeżdżających do stolicy (poprzez podniesienie atrakcyjności komunikacji podmiejskiej – poprawę punktualności i skrócenie czasu podróży). W rejonach, gdzie nie ma kolei, główną rolę komunikacyjną nadal pełnią autobusy. W kolejnym wydaniu ciekawy przedstawimy kolejny ciekawy artykuł z „iZTM”Warszawa –tym razem dotyczący dopłat okołowarszawskich gmin do komunikacji i o problemach z tymi związanych.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze