Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Buspasy dla elektryków także po 2025 r. Rząd wydłuży ten przywilej o dwa lata

infotrans
13.08.2025 16:05
0 Komentarzy

Jednym z kluczowych atutów, które w ostatnich latach zachęcały kierowców do zakupu samochodu elektrycznego w Polsce, był dostęp do buspasów.

Przywilej ten, wpisany do art. 148a ustawy Prawo o ruchu drogowym, od początku miał charakter czasowy – jego obowiązywanie wyznaczono do 1 stycznia 2026 r..

Rozkład jazdy:

  1. Do kiedy pierwotnie obowiązywał przepis pozwalający samochodom elektrycznym na jazdę po buspasach?
  2. Ile samochodów elektrycznych zarejestrowanych jest obecnie w Polsce?
  3. Do którego roku Ministerstwo Infrastruktury planuje przedłużyć możliwość korzystania z buspasów przez pojazdy elektryczne?
Buspasy dla elektryków po 2025 r. – rząd wydłuży przywilej o dwa lata / fot. ZDM Warszawa

Jak to się zaczęło?

Przepis wprowadzono w ramach ustawy o elektromobilności, uchwalonej w drugiej dekadzie XXI wieku. Ówczesny rząd Mateusza Morawieckiego chciał pobudzić marginalny wówczas rynek pojazdów zeroemisyjnych, które były znacznie droższe od aut spalinowych. Obok darmowego parkowania w strefach płatnego parkowania (SPP), możliwość jazdy buspasem miała być silnym argumentem zakupowym – zwłaszcza w dużych miastach, gdzie w godzinach szczytu oznacza to realną oszczędność czasu.

Od początku ustalono jednak datę graniczną – początek 2026 r. – zakładając, że do tego momentu na polskich drogach będzie już milion aut elektrycznych. Tak wysoka liczba BEV-ów mogłaby bowiem doprowadzić do zablokowania buspasów przez pojazdy zeroemisyjne.

Rzeczywistość w 2025 r.

Planów sprzed dekady nie udało się zrealizować – dziś w Polsce zarejestrowanych jest 89 605 BEV-ów, czyli mniej niż 10% zakładanej liczby. W efekcie buspasy wciąż są dalekie od „przepełnienia” samochodami elektrycznymi, a środowiska branżowe zaczęły apelować o utrzymanie przywileju.

Na pytanie portalu Elektrowóz, Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało, że uprawnienie zostanie przedłużone.

„Trwają prace nad konkretnymi regulacjami. Te mają zmienić datę graniczną obowiązywania przepisu na koniec 2027 r.” – przekazał resort.

Buspasy dla elektryków po 2025 r. – rząd wydłuży przywilej o dwa lata / fot. ZDM Warszawa

Oznacza to, że kierowcy „wygrają” dwa dodatkowe lata dostępu do buspasów. Po 2027 r. ustawodawca ponownie oceni, czy przywilej jest nadal potrzebny.

Inne przywileje bez zmian

W przeciwieństwie do buspasów, darmowe parkowanie w SPP dla pojazdów elektrycznych jest bezterminowe – gwarantuje to art. 13 ust. 3 pkt 1 lit. e ustawy o drogach publicznych. Zarówno w przypadku parkowania, jak i jazdy buspasem, podstawą identyfikacji pojazdu jest zielona tablica rejestracyjna, która potwierdza status pojazdu zeroemisyjnego.

Choć przedłużenie przywileju do 2027 r. to dobra wiadomość dla obecnych i przyszłych właścicieli BEV-ów, eksperci zwracają uwagę, że równolegle potrzebne są działania wspierające rozwój infrastruktury ładowania. Bez tego rosnąca liczba elektryków może wkrótce napotkać inne „wąskie gardła” niż brak buspasa.

Komentarze