Buspasy dla elektryków także po 2025 r. Rząd wydłuży ten przywilej o dwa lata
Jednym z kluczowych atutów, które w ostatnich latach zachęcały kierowców do zakupu samochodu elektrycznego w Polsce, był dostęp do buspasów.
Przywilej ten, wpisany do art. 148a ustawy Prawo o ruchu drogowym, od początku miał charakter czasowy – jego obowiązywanie wyznaczono do 1 stycznia 2026 r..
Rozkład jazdy:
- Do kiedy pierwotnie obowiązywał przepis pozwalający samochodom elektrycznym na jazdę po buspasach?
- Ile samochodów elektrycznych zarejestrowanych jest obecnie w Polsce?
- Do którego roku Ministerstwo Infrastruktury planuje przedłużyć możliwość korzystania z buspasów przez pojazdy elektryczne?
Jak to się zaczęło?
Przepis wprowadzono w ramach ustawy o elektromobilności, uchwalonej w drugiej dekadzie XXI wieku. Ówczesny rząd Mateusza Morawieckiego chciał pobudzić marginalny wówczas rynek pojazdów zeroemisyjnych, które były znacznie droższe od aut spalinowych. Obok darmowego parkowania w strefach płatnego parkowania (SPP), możliwość jazdy buspasem miała być silnym argumentem zakupowym – zwłaszcza w dużych miastach, gdzie w godzinach szczytu oznacza to realną oszczędność czasu.
Od początku ustalono jednak datę graniczną – początek 2026 r. – zakładając, że do tego momentu na polskich drogach będzie już milion aut elektrycznych. Tak wysoka liczba BEV-ów mogłaby bowiem doprowadzić do zablokowania buspasów przez pojazdy zeroemisyjne.
Rzeczywistość w 2025 r.
Planów sprzed dekady nie udało się zrealizować – dziś w Polsce zarejestrowanych jest 89 605 BEV-ów, czyli mniej niż 10% zakładanej liczby. W efekcie buspasy wciąż są dalekie od „przepełnienia” samochodami elektrycznymi, a środowiska branżowe zaczęły apelować o utrzymanie przywileju.
Na pytanie portalu Elektrowóz, Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało, że uprawnienie zostanie przedłużone.
„Trwają prace nad konkretnymi regulacjami. Te mają zmienić datę graniczną obowiązywania przepisu na koniec 2027 r.” – przekazał resort.
Oznacza to, że kierowcy „wygrają” dwa dodatkowe lata dostępu do buspasów. Po 2027 r. ustawodawca ponownie oceni, czy przywilej jest nadal potrzebny.
Inne przywileje bez zmian
W przeciwieństwie do buspasów, darmowe parkowanie w SPP dla pojazdów elektrycznych jest bezterminowe – gwarantuje to art. 13 ust. 3 pkt 1 lit. e ustawy o drogach publicznych. Zarówno w przypadku parkowania, jak i jazdy buspasem, podstawą identyfikacji pojazdu jest zielona tablica rejestracyjna, która potwierdza status pojazdu zeroemisyjnego.
Choć przedłużenie przywileju do 2027 r. to dobra wiadomość dla obecnych i przyszłych właścicieli BEV-ów, eksperci zwracają uwagę, że równolegle potrzebne są działania wspierające rozwój infrastruktury ładowania. Bez tego rosnąca liczba elektryków może wkrótce napotkać inne „wąskie gardła” niż brak buspasa.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze